formular
Fra : Lasse Skovsager

Dato : 20-10-06 23:10

Hej gruppe
Hvad hedder det når man, for at kunne sende en formular, skal
indtaste nogle cifre/bogstaver fra et billede for at formularen
kan sendes?

--

Lasse Skovsager
www.hartr.dk - vikingegruppe i Hardsyssel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-10-06 23:48

Lasse Skovsager skrev:

> Hvad hedder det når man, for at kunne sende en formular, skal
> indtaste nogle cifre/bogstaver fra et billede for at formularen
> kan sendes?

CAPTHA - <http://en.wikipedia.org/wiki/Captcha>

Husk at der er alternativer til at benytte billeder - fx Tokes
spamfælder: <http://ekot.dk/www/spamtrap/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Skovsager

Dato : 20-10-06 23:56

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> CAPTHA - <http://en.wikipedia.org/wiki/Captcha>
>
> Husk at der er alternativer til at benytte billeder - fx Tokes
> spamfælder: <http://ekot.dk/www/spamtrap/>.

Mange tak jens
Interessant læsning hos Toke!

/ls

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-10-06 10:46

Lasse Skovsager skrev:

> Interessant læsning hos Toke!

Ja, og hvis man har adgang til at indsætte en Captcha så har man også
adgang til scripting. Jeg har rodet lidt med at prøve at sikre imod at
man målrettet kan tilpasse en bot til en specifik form, og at sikre imod
at man kan lære robotten at læse "usynlighedsfaktoren" i den
omkringliggende kode, og springe over de felter som sikrer.

Jeg har i min seneste form-sikring sat

2 formfelter med robot-trap ind, 1 som første felt (da tilbøjeligheden
til at udfylde første felt er meget stor), og 1 på et tilfældigt ud af
10 mulige steder i formen.

De har tilfældige "name" værdier, men "klassiske" værdier som name,
message, username osv (selvom jeg faktisk blev nærvøs for om jeg
tiltrak robotter til min form ved at bruge sådanne input names).

De får tilfældige input types fra listen text, textarea og password (jeg
lurede et øjeblik på om forekomsten af et input type="password" i sig
selv var en afskrækkende faktor, men har ikke gået videre med den tanke).

Jeg skjuler dem ved at give det containerelement som de ligger i et
tilfældigt af 20 IDer som alle er definerede til noshow i det eksterne
stylesheet.

Jeg kunne godt tænke mig at implementere nedtællingskonceptet, men
javascript er ikke min stærke side, så foreløbig ser jeg om der ryger
noget igennem på den her måde.

Et andet alternativ til Captcha, som ikke giver aflæsningsproblemer, er
at stille et af fx 10 tilfældige spørgsmål som er lette at besvare for
en tænkende, men ikke for en robot.
Eksempler: "Hvad hedder husdyret med tre bogstaver som spiser mus?" /
"Hvilket dyr med fire bogstaver kan lide kødben?" osv.
Med 10 tilfældige spørgsmål, vil det tage lidt tid inden robotterne har
det hele med. Metoden er let at skalere i sprog (men kræver lidt
kulturkundskab). Svagheden er at brugeren skal indtaste noget ekstra,
jeg er enig med Toke i at det ville være rart at undgå.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-10-06 11:23

Den 21-10-06 11.45 skrev Jesper Brunholm følgende:

> [...]
> en tænkende, men ikke for en robot.
> Eksempler: "Hvad hedder husdyret med tre bogstaver som spiser mus?" /

Jeg benytter et enkelt spørgsmål af den type på mit forum. Jeg har ikke
haft ét eneste spam-indlæg, efter jeg indførte det. Men det er
selvfølgelig kun brugbart på sider, der udelukkende henvender sig til
dansktalende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Algoritme: Matematisk udtryk for en talrække, der kan siges med rytme...

Fra : Martin

Dato : 21-10-06 11:57

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> haft ét eneste spam-indlæg, efter jeg indførte det. Men det er
> selvfølgelig kun brugbart på sider, der udelukkende henvender sig til

Ja, jeg bruger også noget lign. dog ved jeg at det kun er til danskere,
da det er til vores lille poker klub, så jeg har lavet noget ala
Indtast tallet ni
Indtast taller fire osv.

Kan selvfølgelig nemt bruges laves til engelsk også.