Fast størrelse på Browservindue
Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 19-10-06 01:37

Hvordan kan jeg lave en fast størrelse på den browser windue som jeg
åbner eks. index.html ( skal ikke kunne åbnes med fuld skærm )

Gerne uden scroll funktion
evt med noget analog ur visning, med timer minutter og sekunder, evt med
dato

/ Niels

Fra : Thrane

Dato : 19-10-06 06:57

"QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk> wrote in message
> [...]
>
> Gerne uden scroll funktion
> evt med noget analog ur visning, med timer minutter og sekunder, evt med

Er vinduet selvstændigt eller åbnes det gennem en anden side (læs: pop-up)?

/Thrane

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 19-10-06 09:30

en fast åbnet vindue ikke popup

/ Niels

Fra : Thrane

Dato : 19-10-06 14:17

"QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk> wrote in message
> en fast åbnet vindue ikke popup
>
> / Niels

Vil du være rar at svare UNDER det du svare på og ikke over?

Du kan prøve med dette:

<HTML>
<HEAD>
<script language='javascript'>

var NS = (navigator.appName=="Netscape")?true:false;

function FitSite() {
iWidth = (NS)?window.innerWidth:document.body.clientWidth;
iHeight = (NS)?window.innerHeight:document.body.clientHeight;
iWidth = 400 - iWidth;
iHeight = 300 - iHeight;
window.resizeBy(iWidth, iHeight);
self.focus();
};
</script>

</HEAD>
<BODY onload="FitSite();">

</BODY>
</HTML>

Så vil du nok også have noget der centrere siden på skærmen...

/Thrane

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 16:28

"QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk> skrev i en meddelelse

> en fast åbnet vindue ikke popup

Der er i almindelig ikke særligt smart at gennemtvinge størrelser og
placeringer på vinduer. Eneste tilfælde hvor det kan være relevant er i
forbindelse med popup-vinduer, som eksempelvis bruges til at vise større
udgaver af billeder eller lignende.

I alle andre tilfælde er det op til brugeren at bestemme vinduestørrelse og
placering, og ikke noget en webdesigner skal pille ved.. Moderne browsere
giver heldigvis mulighed for at ignore sådanne forsøg på at ændre på
vinduestørrelserne og placering, så man ikke generes af webdesignere, der
ikke har forstået budskabet.

PS. Vær venlig at svare under det du svarer på, og klip det overflødige væk.
Det er lettere for alle parter

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-10-06 00:34

QBIC [ 6400 ] skrev:

> Hvordan kan jeg lave en fast størrelse på den browser
> windue som jeg åbner eks. index.html

Du er inde på en forkert tankegang, et vindue skal som
hovedregel være så fleksibelt som muligt.

> Gerne uden scroll funktion

Hvordan skal brugeren så scrolle hen til det indhold der
ikke kan vises i det lille browservindue?

> evt med noget analog ur visning, med timer minutter og
> sekunder

Jeg har et ur nede i højre hjørne af skærmen, et på venstre
arm, og et på væggen. Lad være med at fortælle folk hvad
klokken er, det ved de selv.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-10-06 06:00

Den 20-10-06 01.34 skrev Allan Vebel følgende:

> Jeg har et ur nede i højre hjørne af skærmen, et på venstre
> arm, og et på væggen. Lad være med at fortælle folk hvad
> klokken er, det ved de selv.

Helt enig, men det kan være svært at overbevise folk om det, når selv
store aktører dummer sig:
http://politiken.dk
I starten virkede deres script endda så elendigt, at hver side brugte
sådan noget som 20-30 procent af mine systemressourcer. Efter at have
åbnet en række sider, sneglede computeren sig afsted, som hvis den var
stærkt angrebet af spyware.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Servostyring: Styresystem til biler...

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-10-06 07:29

Allan Vebel skrev:

> Jeg har et ur nede i højre hjørne af skærmen, et på venstre
> arm, og et på væggen. Lad være med at fortælle folk hvad
> klokken er, det ved de selv.

Ja, Allan, men det er så din verdensopsætning. På de fleste Mac'er jeg
har set er der ikke noget ur nede i hjørnet, og i mit kontor er der ikke
noget ur på væggen. Som så mange andre, går jeg ikke længere med et ur
på armen (har du lagt mærke til hvor mange der er holdt op?) De fleste
har vist et i lommen i stedet (mobiltelefon), men det er ikke givet at
folk ved hvad klokken er.

Hvis du gerne vil advare om risikoen for at tage plads og opmærksomhed
fra det som du venter er det centrale på hans website (nemlig noget
andet indhold end at fortælle hvad klokken er), så gør endelig det, men
tag da lige og vis din erfarenhed ved ikke bare at forvente at andres
indretning og mål svarer til dine

mvh

Jesper Brunholm

Fra : N/A

Dato : 21-10-06 03:06

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 21-10-06 03:06

Det skal være en form for popup med nogle Qlinks
og et ur + information omkring åbningstider af forskellige services dertil
vil jeg så lave et analog ur over i menusiden i venstre side for oven

men nu hvor du mener det er 90er agtigt, så lad os lave det i fuld størrelse
og kan du så fikse hvorledes jeg laver så en browser altid åbner i fuld
størrelse uden mulighed
for at kunne minimere den for den vil så også være anvendelig.

og der så på denne side laves en kasse som altid vil fylde lige meget på
skærmen
uanset opløsning, så kan jeg jo lave kassen efter 640 X 480 eller måske 800
X 600

/ Niels

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-10-06 20:19

QBIC [ 6400 ] wrote:

> og kan du så fikse hvorledes jeg laver så en browser altid
> åbner i fuld størrelse uden mulighed
> for at kunne minimere den for den vil så også være anvendelig.

Så er du da helt sikker på, at folk kum kommer den ene gang.

Der er ikke nogen, der bryder sig om at en webside vil overtage kontrollen
med browservinduets størrelse eller fratage brugeren muligheden vor at ændre
størrelsen. Glem det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 21:19

> [...]

> størrelse uden mulighed
> for at kunne minimere den for den vil så også være anvendelig.

Det gør man ikke. Der er brugeren som bestemmer hvor stort han/hun ønsker
vinduet. Og som Erik skriver vil brugeren næppe besøge siden mere end en
gang, hvis du begynder på sådanne påfund. Men det står dig selvfølgelig frit
for, hvis du ønsker at genere brugeren mest muligt

> og der så på denne side laves en kasse som altid vil fylde lige meget på
> skærmen
> uanset opløsning, så kan jeg jo lave kassen efter 640 X 480 eller måske
> 800 X 600

Ja se det bliver meget svært, hvis ikke umuligt - i hvert fald hvis du
forventer, at en kasse med en faststørrelse vil fylde det samme på skærmen
uanset opløsning[1]. Vil du opnå noget i den retning skal du have fat i
eksempelvis procenter til at styre højde og bredde, men du vil kun være i
stand til at styre størrelsen i forhold til browservinduet.

[1].Opløsningen hos brugeren er fuldstændig irrelevant i webdesign
sammenhænge, hvor størrelsen på browservinduet er meget mere interessant.
Eller sagt på en anden måde, der er nødvendigvis ikke sammenhæng mellem
opløsning og browserstørrelser

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 22-10-06 02:51

æhh

Det skal bruges til nogle interne sider som kun skal indeholde følgende
( brugerne skal kun have den mulighed at siden sættes til at åbne med
windows )
og den er maximeret vd start uden mulighed for resize.

dertil skal der vises

et ur, om det er digitalt eller analog er underordnet.
nogle knapper til links på interne sider

og neden for vises hvilke afdelinger er åbent, markeret med henholdsvis
rød eller med grøn skrift.

Så alt i alt vil siden tvinges til at blive åbnet som den første
og skal hele tiden lægge i baggrunden, hvad andre åbne sider
angår skal de være som i er inde på at kunne ændres i størrelse

/ Niels

denne afdeling har tlf. xxxxxxxx

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-10-06 10:28

QBIC [ 6400 ] skrev:
> [...]
> windows )
> og den er maximeret vd start uden mulighed for resize.

I kampens hede er det muligvis forbigået din opmærksomhed at Thrane kom
med en stak gode svar på dine spørgsmål (19/10 kl 15.16 i denne tråd)?

Maksimering uden mulighed for resize kan mig bekendt ikke lade sig gøre
i Firefox (jeg har i hvert fald ikke set det udført).

> et ur, om det er digitalt eller analog er underordnet.

Der er ingen der har svaret på det med uret, sikkert fordi vi ikke
kender svaret. Det skal efter min bedste overbevisning gøres med
javascript, så du har bedre chancer for svar i
dk.edb.internet.webdesign.clientside. Google har højst sandsynligt også
et par brugbare svar.

> og neden for vises hvilke afdelinger er åbent, markeret med henholdsvis
> rød eller med grøn skrift.

Hvis "afdelinger" er andre sessions af vinduer, kan det godt blive
ganske svært (eller umuligt) at holde det vindues indhold opdateret.
Hvis der er tale om afdelinger i en virksomhed, skulle det være muligt,
men bemærk at du med uret indikerer at der er tale om real-time
information, så hvis du fx. skriver "åbne afdelinger med grønt", så er
du også nødt til at opdatere dem hvert xx minut idet man som bruger vil
forvente at listen er opdateret.

> Så alt i alt vil siden tvinges til at blive åbnet som den første
> og skal hele tiden lægge i baggrunden, hvad andre åbne sider
> angår skal de være som i er inde på at kunne ændres i størrelse

Det lyder som noget man har set før, og nogenlunde bekendt. At du vil
rode med at maksimere vinduet, overgår min forstand, men det må du selv om.

Til gengæld vil jeg godt foreslå at du svarer under det du svarer på,
klipper det væk du ikke svarer på, og bruger store begyndelsesbogstaver
til at gøre dine indlæg lettere læsbare.
En bi-gevinst vil være at du fremtræder mindre som en 14 årig der ikke
har en idé skabt om brugervenlighed, og dermed har bedre chancer for
relevante svar fra folk der gider.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 22-10-06 10:51

Takker for svarene.

Jeg har fundet en løsning på samtlige problemer som ser ud til at virke.

/ Niels

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-10-06 12:32

On Sun, 22 Oct 2006 11:50:56 +0200, "QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk>
wrote:

>Jeg har fundet en løsning på samtlige problemer som ser ud til at virke.

Er der nogen grund til at sende 59 linier for 3 liniers svar?

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-10-06 10:22

Allan Vebel skrev:
> Ja, de 3 krav, fast størrelse browservindue, uden scrollbar
> og så et ur - det lyder som noget vi alle har kæmpet imod
> de sidste mange år - og så det hele på en gang Det lyder
> temmelig 90'er-agtigt;o;

Det værste / mærkeligste er at der stadig er adskillige store sider
derude på nettet som ikke virker det mindste 90'er agtige, og som har et
eller flere af aspekterne.

På Politiken mener man fx at begrebet nyheder hænger sammen med tid, så
de har loadtime stående lige over deres logo. Jeg vil tro at aspekter
som "lokal tid, rart for folk i udlandet" og "hvad dato er det nu lige
vi har idag" spiller med ind.

Jeg har efterhånden set så meget til deres måde at lave web på, så jeg
er meget sikker på det er yderst velundersøgt at der er flere der finder
det nyttigt eller velplaceret, end der er der føler det kikset, for ikke
at tale om 90'er agtigt

Hvis man laver ting hvor tidsbestilling indgår, kan det let give god
mening at have et ur til rådighed, uanset om vi på et tidspunkt har fået
allergi overfor "Maid by Dennis, 15 years" sider med javascript ur eller ej.

> [...]
> på, det er populariteten - hvad skal brugeren bruge det til,
> når brugeren kender dato og klokkeslæt i forvejen?

Og det er der jeg er i tvivl om, om du har ret i at generalisere din
egen opfattelse. Tvivlsspørgsmål bør løses ved at spørge en eller flere
brugere, ikke ved at spørge en eller flere designere, for der er tit
forskel på hvordan de ser tingene

mvh

Jesper Brunholm

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 20-10-06 20:31

øhh det med fast vindue....

Sådan skal det virke

øverst uret

derefter skal der så være en besked som viser med henholdsvis
grøn ( åbent ) og rød ( lukket )

afdeling xxx
afdeling xxx
afdeling xxx

et par popup med bla message til afdeling xxx
osv.

de skifter fra grøn til rød nor den nævnte afdeling er åbent

og skal ikke fylde hele skærmen da resten af pladsen er spild
og der ikke er et ur hverken på computeren eller i de rum som
det skal vises på.

/ Niels

kunne måske lave det i flash i en fordifineret skærmstørrelse...