Placering på midten.
Fra : SpookiePower

Dato : 15-10-06 19:36

Når jeg skal lave en ramme/box, der er placeret på midten af
skærmen, har jeg gjort det
på følgende måde -

left:10%;
right:10%;
width:80%;

Det har passet fint med at folk køre med forskellige opløsninger.
Men nu er det sådan, at jeg gerne vil køre med en ramme der
er 900px bred. Her kan jeg jo ikke være sikker på hvor mange
pixel der er på hver side af ramme, eftersom der køres med
forskellige opløsninger.

Laver jeg en align-text:center; bliver rammen + rammens indhold
sat på midten, men jeg er ikke interesserede i at indholdet af rammen
også havner på midten. Det skulle gerne være venstre stillet.

Hvordan sørger jeg for at denne ramme
på 900px bliver på midten af siden, uanset opløsning på skærmen ?

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 20:22

SpookiePower wrote:
> [...]
> er 900px bred. Her kan jeg jo ikke være sikker på hvor mange
> pixel der er på hver side af ramme, eftersom der køres med

Ved at sætte venstre og højre margin til auto, så simpelt er det. Se evt.
modellen her:
http://html-faq.dk/2007.asp

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : SpookiePower

Dato : 16-10-06 10:07

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse news:45328a49$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Ved at sætte venstre og højre margin til auto, så simpelt er det. Se evt. modellen her:
> http://html-faq.dk/2007.asp

Det er jo lige til, takker :)

Men hvis jeg bruger position: virker det kun hvis jeg benytter
relative. Hvis jeg benytter absolute, så er det stadig venstrestillet.

Men når noget skal være centreret på siden, er det vel egentligt
ikke nødvendigt at benytte position:, det er vel nok bare at fortælle
hvor langt fra toppen det skal være. Er det korrekt forstået ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-06 11:41

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvis jeg bruger position: virker det kun hvis jeg benytter
> relative. Hvis jeg benytter absolute, så er det stadig venstrestillet.

Det kan nu meget nemt klares. Det eneste det kræver er at du tildeler den
div du centrerer position: relative i dit stilark, og så vil de absolute
positioneringer blive beregnet ud af denne divs placering.

Allan eller Erik, hvis I læser med her, bør I nok tilføje position: relative
til eksemplet på ovenstående side. Og så vidt jeg kan se er den ene div i
eksemplet overflødig. #side og #indhold burde kunne slås sammen uden
problemer. Hvilket I også gør på de to tilknyttede eksempel sider her:
http://html-faq.dk/testsider/650px.asp
http://html-faq.dk/testsider/80pct.asp

Og så kan jeg da tilføje at I har husket position: relative på eksempel
siderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-06 01:23

Carsten Sørensen skrev:

> Allan eller Erik, hvis I læser med her, bør I nok tilføje
> position: relative til eksemplet på ovenstående side.

Jeg har bedt Erik om at kigge på det.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 21:19

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Jeg har bedt Erik om at kigge på det.

Ok bare i orden

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-06 21:50

Carsten Sørensen wrote:

> Ok bare i orden

Er effektueret nu.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 16:32

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Er effektueret nu.

Det ser super ud. Godt med de forklaringer du har indsat om
position:relative og text-align:center.

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-10-06 20:22

Hej ? (manglende navn i indlæg).
[...]

Udover at det er en dårlig idé at lave en ramme på 900px (giver vandret
scrollbar hos dem, der kører med en opløsning på eks. 800x600px -
undertegnede bl.a.), så kan du gøre det således:

#meget_bred_ramme {
width:900px;
margin:0 auto;
}

Det vil centrere boksen uanset skærmstørrelse - dog med den gene nævnt
ovenfor....
Der er dog noget med, at tidligere versioner af IE skal have lidt hjælp i
form af:

text-align:center;

hvilket så medfører, at rammens indhold også bliver centreret, men det kan
du omgå med flg.:

h1, h2, h3, h4, h5, h6, p {text-align:left;}

eller ved at give dem en klasse:

..venstrestillet {text-align:left;}

....og i html:

<h1 class="venstrestillet">Bla. bla.</h1>

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/ - Et sikkert valg, når der skal passes på dine
værdier!
http://munding-interieur.dk/ - Alt godt til hjemmet - lige midt på
Frederiksberg!
http://munding-webdesign.dk/ - Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Erik Nielsen

Dato : 15-10-06 21:33

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse

Nu er den gal igen.
Man kan ikke se hvad der er spørgsmål og hvad der er svar

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-10-06 22:56

Hej Erik!
"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> skrev i en meddelelse
> "Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu er den gal igen.
> Man kan ikke se hvad der er spørgsmål og hvad der er svar

Ja, det kan jeg godt se, men jeg aner ikke, hvad der går galt...

Jeg svarer altid indlæg på samme måde...?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-10-06 23:07

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev :

>Ja, det kan jeg godt se, men jeg aner ikke, hvad der går galt...

At du mangler http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/
(eller en anden newsreader).

OE indsætter ikke citationstegn på indlæg quoted printable uden
at man selv skal sætte dem eller bruge et hjælpeprogram som
ovennævnte.

Alternativt kan man håbe at folk vil lade være med at bruge
Google Groups.

>Jeg svarer altid indlæg på samme måde...?

Med en signatur på otte linjer?

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-06 00:47

SpookiePower wrote:
> Når jeg skal lave en ramme/box, der er placeret på midten af

> Laver jeg en align-text:center; bliver rammen + rammens indhold
> sat på midten,

Det tillader jeg mig at tvivle på. Der er ikke nogen gyldige definitioner,
der hedder "align-text".

I øvrigt er det kun IE - og kun i quirks-mode (bagudkompatibel
visningsmodel), der vil sætte en boks midtstillet med definitionen
"text-align:center". Den definition er beregnet til at centrere tekst inde i
en boks.

Den korrekte måde at definere midtstillet boks på er denne:

body {
text-align: center; /* for ældre IE-versioner */
}
foo {
width: 80%;
margin:auto;
text-align: left; /* ophævelse af ældre-IE definitionen */
}

sådan som vist på den side, Carsten henviser til.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk