Centrering i 2 delt tabel
Fra : Kim Larsen

Dato : 10-10-06 14:48

Hej

Jeg har behov for at lave en tabel som er 100% i skærmens bredde,
men tabellen skal være delt i 2, fordi i den højre del skal der
være et link, som højrestilles imod kanten.

Det er ikke så svært, men i den venstre del, skal jeg have et par
yderligere links, som skal være centeret, ikke i forhold til
cellen som de er i, men i forhold til hele tabellen.

Noget i retning af :

[v. side] link, link, link
link [h. side]

Hvordan laver man lige det ?

Kim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-10-06 17:57

On 10 Oct 2006 13:47:56 GMT, Kim Larsen <info@spam-5270.dk> wrote:

> [...]
>yderligere links, som skal være centeret, ikke i forhold til
>cellen som de er i, men i forhold til hele tabellen.

Hvorfor er det lige, at du vil bruge en tabel til det?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Webpoint

Dato : 10-10-06 20:35

Hej Jørgen.

Mig bekendt kan du ikke bruge denne løsning i en og samme linie.

Jeg kan ikke få det til at virke !

kim

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-10-06 21:29

On Tue, 10 Oct 2006 21:35:14 +0200, "Webpoint" <info@default.com>
wrote:

Jeg har flyttet dit svar *nedenunder*, så det er lettere at svare på.

>Mig bekendt kan du ikke bruge denne løsning i en og samme linie.

OK - det sagde du så ikke noget om. Det er et lidt kringlet krav, du
stiller.

Du kan (ved at droppe tabellerne og placere med CSS) bruge
position:absolute på din højre del og fx give dem en bredde på 20%.
Se:
<url: http://www.marxisme.dk/test/position.htm>

Problemet er så, at den del du vil have centreret på *hele* siden så
også "får kontrol" over hele bredden. Dermed kan den også brede tekst
helt ud til højre - og altså ind over dit "højre-link".
<url: http://www.marxisme.dk/test/position2.htm>

Det kan du så løse ved at sætte en margin på 20% på både venstre og
højre side. Se samme url - nederste afsnit.

Hvis du ikke kan leve med, at du nu også har en *venstre*-margin på
20%, så må du til at finjustere placeringen af alle dele. Spørgsmålet
er så, om det "kan betale sig".

Men altså: En tabel er ikke særligt velegnet her - brug CSS til
placering.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-06 23:41

Kim Larsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har behov for at lave en tabel som er 100% i skærmens bredde,

Og hvad så, hvis dine brugeres browservindue ikke er så bred som skærmen?
Eller hvis deres ksærm ikke er så bred som din?

Glem alt om skærmbredde og lav en side, der kan tilpasse sig den størrelse
browservindue, dine brugere hver især måtte foretrække.

> men tabellen skal være delt i 2, fordi i den højre del skal der
> være et link, som højrestilles imod kanten.

Det kan laves i css med float - eller som Jørn skrev, med absolut
positionering.

> men i den venstre del, skal jeg have et par
> yderligere links, som skal være centeret, ikke i forhold til
> cellen som de er i, men i forhold til hele tabellen.

Bortset fra, at tabellen ikke er midlet, vil den ambition med centrering kun
give dig problemer. Du risikerer, at dele af enten højre eller venstre sides
indhold ikke kan ses.

Hvis du bruger float eller position til den højre side, kan du give give den
venstre side en margin-right svarende til en smule mere end bredden på den
højre del og derefter centrere på den resterende plads. Det vil fungere og
det vil se meget pænere ud.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk