Layer skubber resten af siden
Fra : numzie@gmail.com

Dato : 09-10-06 14:27

Heyhey

Jeg har en ikke-offentliggjort side (endnu :), hvor vi har et lag, der
vises, når man klikker på et link. Det fungerer også fint. Laget
vises lige over linket og ud mod venstre og opad - helt som det skal.

Problemet er så, at når det vises, så skubber det alt indhold på
siden EFTER lagets placering i koden nedad med præcis samme højde (og
bredde), som laget har - hvilket forrykker det hele.

Jeg forstår det bare ikke, for jeg troede, at nedenstående kode ville
åbne laget relativt til positioneringeren og så antal pixels venstre
hhv op.

Men der er måske noget, jeg har misforstået?

CSS-koden til laget:

#terms {
   position: relative;
   border: 1px solid black;
   background-color: lightyellow;
   display: none;
   font-size: 11px;
   width: 450px;
   height: 370px;
   right: 240px;
   bottom: 400px;
   padding: 5px;
}

Håber nogen har et bud :)

/Kenneth

Fra : per christoffersen

Dato : 09-10-06 15:02

<numzie@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår det bare ikke, for jeg troede, at nedenstående kode ville
> åbne laget relativt til positioneringeren og så antal pixels venstre
> hhv op.

Det er korrekt

> Men der er måske noget, jeg har misforstået?

Relativt positionerede elementer optager plads på siden, hvor de sidder i
koden.
Hvis du vil undgå det, må du bruge absolut positionering, som fungerer helt
anderledes.

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-10-06 08:43

skrev:

> Okay - jeg troede en absolut positionering altid skete i
> forhold til 0,0-punktet på siden.

Nej - det sker i forhold til elementets "containing block".

Se <http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#propdef-position> og
<http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#containing-block-details>
(punkt 4).

Det er almindelig praksis at anvende en boks med position:
relative; som "baggrund" for en positionering.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-10-06 09:58

skrev:

> Ja - det kan jeg se. Dine sidste 2 linjer forstår jeg desværre
> ikke

Det jeg kalder "baggrund" er vist det du kalder "moderboks".
Pointen er at hvis du laver en div som følgende:

elementer inde i denne div blive placeret i forhold til wrapper-
div'en.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 09-10-06 16:27

per christoffersen wrote:

> [...]
> koden.
> Hvis du vil undgå det, må du bruge absolut positionering, som fungerer helt

Ja men det ville jeg netop gerne undgå, så det ikke står og flyver
oppe i et hjørne på højtopløselige skærme... og det vil det jo
gøre med absolut positionering :(

/Kenneth

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-10-06 17:00

numzie@gmail.com skrev:

> Ja men det ville jeg netop gerne undgå, så det ikke står og flyver
> oppe i et hjørne på højtopløselige skærme... og det vil det jo
> gøre med absolut positionering :(

Det kommer da an på, hvad du positionerer
i forhold til. Nærmere anvisning er umulig
uden et link til siden.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 10-10-06 08:28

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> uden et link til siden.

Okay - jeg troede en absolut positionering altid skete i forhold til

Koden kan ses i revideret form her:

http://www.kennethbon.dk/test/testcode.html

Den er ikke specielt elegant osv - men lige nu er der kun fokus på
problemstillingen med layeret - som kaldes nede under formularen

/Kenneth

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 10-10-06 09:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> relative; som "baggrund" for en positionering.

Ja - det kan jeg se. Dine sidste 2 linjer forstår jeg desværre ikke
:(
Men så må løsningen være at lave en moderboks for selve det lag,
jeg så skal vise. Men det har jeg ikke lige gennemskuet, hvordan jeg
gør endnu...

/Kenneth

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-06 23:30

numzie@gmail.com wrote:

> Men det har jeg ikke lige gennemskuet, hvordan jeg
> gør endnu...

Det har jeg beskrevet i detaljer her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=poskreativ
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/position.asp