Sort magi?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-10-06 21:01

Jeg har i de seneste dage flere gange været udsat for, at grafikelementer på
'mit' web site pludselig bliver usynlige!
Når jeg undersøger sagen, konstaterer jeg, at der er opstået 'mismatch'
mellem grafikfilens navn og den html-fil, der 'kalder' den; typisk står der
'xxx.jpg' det ene sted - og 'xxx.JPG' det andet, jeg har dog i dag også
oplevet, at der tilsyneladende var 'forsvundet' en karakter fra selve
navnet på en grafik-fil på web serveren!
Jeg er meget sikker på, at de pgl. grafikelementer tidligere har været vist
korrekt - samt på, at *jeg* (i denne sammenhæng) intet har ændret i de
filer, der ligger på web serveren!!
Så jeg fatter simpelthen ikke, hvad 'forklaringen' kan være!
Har I én - har andre oplevet tilsvarende?? :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-10-06 08:45

Hans Henrik Hansen skrev:
> Når jeg undersøger sagen, konstaterer jeg, at der er opstået 'mismatch'
> mellem grafikfilens navn og den html-fil, der 'kalder' den; typisk står der
> 'xxx.jpg' det ene sted - og 'xxx.JPG' det andet

Der findes både grafikprogrammer og FTP-programmer som er så "venlige"
at "hjælpe" en med at få filtype-endelser med stort. Hvis man så
yderligere har en XP som er så hjælpsomt indstillet, så den skjuler
fil-efternavnet, så kan det godt være sin sag at få det rigtigt.

Det er dog muligt at få vist filtype-angivelse for kendte filtyper i XP,
så det er måske en start (hvis du ikke har det allerede). Når du har
det, kan du checke om der sker ændringer idet du gemmer en grafik, og om
der sker ændringer idet du uploader.

En del servere er (som du har bemærket) hensynsløst pernittengrynede
hvad store og små bogstaver angår, så det skal være rigtig

>, jeg har dog i dag også
> oplevet, at der tilsyneladende var 'forsvundet' en karakter fra selve
> navnet på en grafik-fil på web serveren!

Det lyder yderst mystisk, medmindre filnavnet var _meget_ langt, eller
du har gang i et CMS-system der kan have begrænsninger på filnavne?

> Jeg er meget sikker på, at de pgl. grafikelementer tidligere har været vist
> korrekt - samt på, at *jeg* (i denne sammenhæng) intet har ændret i de
> filer, der ligger på web serveren!!

Nej, måske ikke ændret, men har du down- og uploadet dem, så _kan_ dit
ftp program have spillet dig et puds. Hvad bruger du for FTP- program,
og hvilken editor (hvis ikke det er det samme begge to)?

> Har I én - har andre oplevet tilsvarende?? :)

Jeg har kun oplevet tilsvarende som fejl 40 (ubevidste fejl fra
brugerens side, og jeg prøver ikke at insinuere at det er det der er
tilfældet her eller som fejl fra gamle Dreamweaver-versioner.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-06 21:27

Jesper Brunholm wrote:

> Hvis man så
> yderligere har en XP som er så hjælpsomt indstillet, så den skjuler
> fil-efternavnet, så kan det godt være sin sag at få det rigtigt.

Det har såmænd været defaultopsætning så tidligt som i Windows ME. Og lige
så længe har det været en helt enkelt sag at få Widnows til at vise
filendelser:

Åbn 'Stifinder.' Klik på menulinjens 'Funktioner' og derefter i menuens
'Mappeindstillinger'. Vælg fanebladet 'Vis'. Fjern fluebenet ved 'Skjul
filtypenavne for kendte filtyper'.

> Nej, måske ikke ændret, men har du down- og uploadet dem, så _kan_ dit
> ftp program have spillet dig et puds.

Min ftp-klient TotalCommander kan indstilles til altid at konvertere alle
filnavne til små bogstaver ved upload. Hvis man så samtidig gør det til en
vane altid at skrive filnavne med små bogstaver, kan det ikke gå galt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-10-06 23:22

Jesper Brunholm wrote:
> Nej, måske ikke ændret, men har du down- og uploadet dem, så _kan_ dit
> ftp program have spillet dig et puds. Hvad bruger du for FTP- program,
> og hvilken editor (hvis ikke det er det samme begge to)?

'Stones WebWriter' (4.0.8) (til begge dele)

> Jeg har kun oplevet tilsvarende som fejl 40 (ubevidste fejl fra
> brugerens side, og jeg prøver ikke at insinuere at det er det der er
> tilfældet her eller som fejl fra gamle Dreamweaver-versioner.

Jeg er - som skrevet - meget sikker på, såvel at de pgl. filer tidligere
*har* været vist som tilsigtet, samt på at jeg intet har ændret i denne
henseende. Men nu vil jeg naturligvis holde skærpet udkig efter lignende
symptomer!

Tak for gode svar, iøvrigt! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-10-06 21:27

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> writes:

> Jeg er - som skrevet - meget sikker på, såvel at de pgl. filer tidligere
> *har* været vist som tilsigtet, samt på at jeg intet har ændret i denne
> henseende.

En mulighed er at dit webhotel har skiftet serveren fra Windows til en
Unix uden at sige det. Hvor sandsynligt det er, det kan jeg
selvfølgelig ikke sige :)

/L

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-10-06 22:18

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> En mulighed er at dit webhotel har skiftet serveren fra Windows til en
> Unix uden at sige det. Hvor sandsynligt det er, det kan jeg
> selvfølgelig ikke sige :)

Det tvivler jeg på har betydet noget i denne sammenhæng: Det *er* en
'Unix-én' - men det har det været i forholdsvis lang tid!
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-06 22:57

Hans Henrik Hansen wrote:

> Det tvivler jeg på har betydet noget i denne sammenhæng: Det *er* en
> 'Unix-én' - men det har det været i forholdsvis lang tid!

Tror du ikke, der alligevel er en sammenhæng. På en Windows-server er det
ligegyldigt, om du bruger store eller små bogstaver i filhavne eller links
til filerne. På Unix*skal* der være match - enten store eller små og ens i
filnavn og links til dem.

Prøv at tjekke, om alle links kalder filerne med små bogstaver og at alle
filer på serveren er navngivet med små bogstaver.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-10-06 23:46

Hans Henrik Hansen skrev:

> at jeg (i denne sammenhæng) intet har ændret i de
> filer, der ligger på web serveren

Der er ikke andre end dig selv der har adgang til
serveren - og fejlen er helt almindelig, du er ikke den
første der oplever det.

Jeg har lavet en forklaring på http://html-faq.dk/1016.asp

--
Allan Vebel