Center hjemmeside i alle opløsninger
Fra : Kristoffer Szafransk~

Dato : 02-10-06 18:38

Hej. Jeg har lavet en hjemmeside, som passer i alle opløsninger.

I fx. 800x600 fylder den hele siden i bredten og self. scroll ned
ad.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg får den til at være i center af
siden, hvis jeg fx. kører opløsning 1280*960.

Hvis jeg lavet et frameset bestående af top, bund, højre,
venstre, mid. Vil siden så ikke blive for stor til 800x600 eller
kan jeg får midten til at så tilbage selv?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 02-10-06 18:56

Kristoffer Szafranski skriblede bla:
> Mit spørgsmål er så hvordan jeg får den til at være i center af
> siden, hvis jeg fx. kører opløsning 1280*960.

Kig evt ind her og få inspiration
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

> Hvis jeg lavet et frameset bestående af top, bund, højre,
> venstre, mid. Vil siden så ikke blive for stor til 800x600 eller
> kan jeg får midten til at så tilbage selv?

Frames er siden årsskiftet blevet forbudt.

Prøv at følge diverse tutorials på den hjemmeside du skriver fra.
kig efter CSS

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-10-06 06:24

jopa skrev:

> Frames er siden årsskiftet blevet forbudt.

ROFLOL

sådan!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 12:29

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> ROFLOL
>
> sådan!

Ja bare det var så vel

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-06 19:03

Den 02-10-06 19.38 skrev Kristoffer Szafranski følgende:

> Mit spørgsmål er så hvordan jeg får den til at være i center af
> siden, hvis jeg fx. kører opløsning 1280*960.

Du smider hele siden ind i en div som du midterstiller. Lige efter
og lige før </body> indsætter du:

I dit stilark angiver du følgende:
..side {
width: 770px;
position: relative;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
text-align: left;
}

Så bør det virke som ønsket. Bemærk, jeg har kun angivet siden til 770px
i ovenstående, som er taget fra min egen side (kimludvigsen.dk). Det er
fordi browserens ramme og rullebjælke også fylder noget, så med 770px
bør det passe med en skærmbredde på 800px.

> Hvis jeg lavet et frameset bestående af top, bund, højre,

Du skal endelig ikke bruge rammer.
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#rammer

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-06 01:22

Kim Ludvigsen wrote:

> I dit stilark angiver du følgende:
> .side {
> width: 770px;
> position: relative;
> margin-left: auto;
> margin-right: auto;
> text-align: left;
> }
>
> Så bør det virke som ønsket.

Det gør det også - i IE dog kun fra version 6 (og kun hvis DTD sætter IE i
standards-mode). Skal man have de ældre versioner af IE med også, skal css
lige have denne tilføjelse:

body {
text-align: center;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Per Mejdal Rasmussen

Dato : 03-10-06 12:13

Kim Ludvigsen wrote:
> I dit stilark angiver du følgende:
> .side {
> width: 770px;
> position: relative;
> margin-left: auto;
> margin-right: auto;
> text-align: left;
> }

LOL stilark, så har man hør den med.

Jeg mener ikke at position: relative; er nødvendigt.

/Per Mejdal Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 12:29

"Per Mejdal Rasmussen" <news.sunsite.dk@cablecat.dk> skrev i en meddelelse

> LOL stilark, så har man hør den med.

Stilark er godt nok sjove? Eller?

> Jeg mener ikke at position: relative; er nødvendigt.

Det kommer helt an på hvordan sidens elementer bliver positioneret, så nok
lidt en forhastet konklusion. Placeres indholdet eksempelvis med
position:absolute er det afgørende at wrapper diven er forsynet med en
relativ position. "Normalvis" beregnes den absolute position ud fra <body>,
hvilket i langt de fleste tilfælde er øverste venstre hjørne af siden. Når
der sættes position:relative på wrapperen beregnes placeringen i stedet ud
fra hjørnet på wrapper diven, hvilket jo er afgørende, for ellers vil siden
falde helt fra hinanden når den centreres på onvenstående måde.

Fra : Per Mejdal Rasmussen

Dato : 03-10-06 14:34

Carsten Sørensen wrote:
> Stilark er godt nok sjove? Eller?

Nej, havde bare ikke hørt den fordanskning før.

> [...]
> fra hjørnet på wrapper diven, hvilket jo er afgørende, for ellers vil siden
> falde helt fra hinanden når den centreres på onvenstående måde.

Mange tak, så blev jeg så meget klogere. Det er et problem jeg selv
har rodet med.

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 14:46

> Nej, havde bare ikke hørt den fordanskning før.

Den er nu meget brugt i disse grupper

> Mange tak, så blev jeg så meget klogere. Det er et problem jeg selv har
> rodet med.

Velbekom

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-06 12:21

Per Mejdal Rasmussen skrev:

> Jeg mener ikke at position: relative; er nødvendigt.

Det er det heller ikke i forhold til centreringen. Det er
formentlig med fordi Kim har positionerede elementer inde i
div.side.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-10-06 21:13

On 02 Oct 2006 17:38:24 GMT, Kristoffer Szafranski
<kszafranski@hotmail.com> wrote:

> [...]
>venstre, mid. Vil siden så ikke blive for stor til 800x600 eller
>kan jeg får midten til at så tilbage selv?

Hvis du skal centrere et frameset, som fx har 3 kolonner på 100, 600,
og 100 pixels, definerer du bare en frame til højre og venstre for dem
med variabel bredde:
<frameset ... blabla ... cols="*,100,600,100,*">

Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke, hvad du mener med.

Derudover kan jeg kun *kraftigt* fraråde at bruge frames. Når folk her
fraråder det, så er det som regel ikke, fordi det er "in" at fraråde
det. Det er som regel, fordi de har prøvet det, fået flere og flere
sider og så efterhånden fundet ud af, at det er totalt umuligt at
arbejde med.

Og når man først kommer dertil, og skal ændre sine sider tilbage til
"hel-sider", så har man altså arbejde til en del fri-aftener. Så
derfor vil du opleve, at folk er *meget* klare i at afvise frames.

Jeg ved det, for jeg har selv prøvet det - og faktisk har jeg stadig
enkelte sider tilbage, som jeg ikke har fået taget mig sammen til at
ændre endnu, selv om det er 7-8 år siden, jeg sidst lavede en
frames-side (men det er så heller ikke nogen, der skal opdateres - og
de dør snart alligevel).

Kig evt. her:
<url: http://html-faq.dk/2009.asp>
hvis du vil have nogle mere konkrete argumenter.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj