/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Hjælp til browserkompabilitet, vurdering a~
Fra : Tonny


Dato : 28-09-06 13:00

Hej alle…

Jeg og min gruppe fra HTX, er pt i gang med at hjemmeside
projekt. Vores projekt går udpå at vi henvender os til et firma
og tilbyder en hjemmeside.

Vi fik henvendt os til Hyttels Røgeri og har indtil videre lavet
et forslag.
http://hyttels.imuhirtshals.dk

Siden er dog langt fra færdig, og mit indlæg er pga. nogle
grafiske fejl. Jeg oplever en tendens til at siden er helt
forkert stillet op i Firefox browser, hvorimod siden virker fint
i Internet Explorer 6.0.

Selve siden er skrevet i editplus, i henholdsvis html+css1+css2.
Derfor burde der ikke være nogle valideringsfejl efter W3C
standarden.

Jeg håber der er nogle af jer der kan gennemskue hvor vi laver
vores fejl og meget gerne konstruktiv kritik til hvad vi evt. kan
forbedre eller lave om.

På forhånd tak.



--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Jesper Brunholm (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 28-09-06 14:33

Tonny skrev:
> Vi fik henvendt os til Hyttels Røgeri og har indtil videre lavet
> et forslag.
> http://hyttels.imuhirtshals.dk

> Siden er dog langt fra færdig, og mit indlæg er pga. nogle
> grafiske fejl. Jeg oplever en tendens til at siden er helt
> forkert stillet op i Firefox browser, hvorimod siden virker fint
> i Internet Explorer 6.0.

Det er ikke løgn - når man åbner siden kommer der en javascript popup
som fortæller at siden er _konfigureret_ til Internet Explorer.

Jeg ved ikke hvordan andre Firefoxbrugere, Operabrugere m.fl. har det,
men personligt har jeg det sådan, at du ikke behøver gøre mere ved
resten før den er fjernet, det er spild af tid.

> Selve siden er skrevet i editplus, i henholdsvis html+css1+css2.
> Derfor burde der ikke være nogle valideringsfejl efter W3C
> standarden.

Det kommer nok til at knibe lidt, der er til en start dobbelt <body> tag
på forsiden.

Validatoren går i sort:
<http://validator.w3.org/check?verbose=1&ss=1&uri=http%3A%2F%2Fhyttels.imuhirtshals.dk%2F>
- nok fordi der ikke er en angivelse af at man skal bruge et andet
charset end utf-8 som er dens standard, og omvendt bruger I æøå og
lignende i koden. Charset kan I sætte på med
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
- I kan også kode tegnene, men det er mere besværligt.

> Jeg håber der er nogle af jer der kan gennemskue hvor vi laver
> vores fejl og meget gerne konstruktiv kritik til hvad vi evt. kan
> forbedre eller lave om.

Den store forskel på MSIE og andre browsere får I fordi i kører med en
Doctype uden URL. Dermed sætter I MSIE i Quirksmode i stedet for
Standardsmode, og så opfører den sig som en let opgraderet MSIE 5 i
stedet for at opføre sig som en browser der prøver på at overholde W3C
standarderne.

Standardsmode får du med
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> - og du kan bla. læse mere om
forskellen her: <http://www.html.dk/artikler/00036/>

Jeg er lige ved at sige at de kun kan være bedre tjent med det de har i
forvejen, men det tager jeg i mig igen
<http://www.hyttels.dk/dansk/forside.htm>

mvh

Jesper Brunholm

Niels-Jørgen Hvidber~ (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Niels-Jørgen Hvidber~


Dato : 28-09-06 17:04

Ja, væk med Internet Explorer scriptet, fjern jeres frames programmering og fjern den ekstra
<div> i har lige nu.

Derefter udvikler i vha. FireFox hvor i har installeret udvidelsen HTML validator. Den giver
et øjeblikkeligt resultat af jeres kodes fejl og advarsler, f.eks. kan jeg ved blot at føre
musen over et lille ikon se at denne redigeringsside giver 4 fejl og 24 warnings (tag den,
html.dk !)

Når i har 0 fejl og 0 warnings virker jeres kode automatisk i IE.

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Christian Bohr-Halli~ (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 28-09-06 17:26

Niels-Jørgen Hvidberg <njh@it.dk> posting:

>Når i har 0 fejl og 0 warnings virker jeres kode automatisk i IE.

Ohe?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life. -Ukendt

Fly Opera - http://www.opera.com/

Jens Gyldenkærne Cla~ (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 28-09-06 17:47

Christian Bohr-Halling skrev:

[Niels-Jørgen Hvidberg]

>>Når i har 0 fejl og 0 warnings virker jeres kode automatisk i IE.

Nej - sådan spiller klaveret ikke.

> Ohe?

Hvad betyder Ohe?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Christian Bohr-Halli~ (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 28-09-06 19:31

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Hvad betyder Ohe?

Et langt "oh".

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life. -Ukendt

Fly Opera - http://www.opera.com/

Bertel Lund Hansen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-09-06 19:40

Christian Bohr-Halling skrev:

>>Hvad betyder Ohe?

> Et langt "oh".

Det skrives "O(oooooooo)oh".

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Christian Bohr-Halli~ (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 28-09-06 19:57

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> posting:

>>>Hvad betyder Ohe?
>> Et langt "oh".
>Det skrives "O(oooooooo)oh".

Ja, det har du da vist helt ret i.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life. -Ukendt

Fly Opera - http://www.opera.com/

Anders (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 28-09-06 17:37

Jeres første fejl er popup vinduet når man kommer ind og så det der
står i det...

Derved viser man at man faktisk er lidt ligeglad med de procenter der
bruger Firefox, Opera o.lign. bedre alternativer til Internet Explorer.

Hvis jeg kommer ind på en side med et popup vindue så går jeg ud
igen med det samme uden at tøve, uanset hvor interessant siden så
måtte være, og specielt hvis der f.eks. står hvilket operativsystem
jeg bruger, hvilken browser og lignende ævl som egentlig bare er blær
fra webmasterens side af, på trods af at det ikke engang er svært at
lave et sådan dødirriterende vindue.

Det var bare min holdning.


Tonny (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Tonny


Dato : 28-09-06 19:00

tak for alle svarene :) ,,

Jeg fik vist et par hug men det var velfortjent. Jeg har nu KUN rettet min
forside og den er blevet valideret. Dog udformer min forside sig noget
udsædvanligt og jeg vil håbe i kan hjælpe mig med at få det til at se ud
som i starten?

Derudover er jeg i tvivl om den <div> den ene beskriver, hva linje er den
i?

Ang. Popup så beklager jeg meget at jeg ikke fik den fjernet inden jeg
smed link op for det var bestemt ikke meningen den skulle være der, men
istedet mig der blot legede med javascript.




--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Tonny (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Tonny


Dato : 28-09-06 19:11

mener i også at jeg skal fjerne hele iframen? .. Den var indsæt med henblik
på at spare noget opdateringstid mellem siderne. Hvad kunne jeg evt. bruge
istedet?


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jesper Brunholm (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 28-09-06 20:25

Tonny skrev:
> mener i også at jeg skal fjerne hele iframen?

Ja!

iframes er næsten lige så dårlige som frames hvad link-barhed og
søgemaskiner angår, så det er en god idé at skaffe sig af med sådan nogle.

> .. Den var indsæt med henblik
> på at spare noget opdateringstid mellem siderne. Hvad kunne jeg evt. bruge
> istedet?

SSI (Server Side Include) er en god løsning. Der er lidt om SSI med asp
her: <http://www.html-faq.dk/2014.asp> og mere om hvordan det kan gøres
med php, asp og andre teknikker her:
<http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi>

mvh

Jesper Brunholm

Kim Ludvigsen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 28-09-06 20:52

Den 28-09-06 20.10 skrev Tonny følgende:
> mener i også at jeg skal fjerne hele iframen? .. Den var indsæt med henblik
> på at spare noget opdateringstid mellem siderne.

Du sparer alligevel ikke noget. Billeder, fx i en menu, skal ikke hentes
flere gange. Når først de er hentet en gang, hentes de efterfølgende fra
browserens cache. Bruger man css-ark, gemmes det også i browserens cache.

> Hvad kunne jeg evt. bruge
> istedet?

Ren html. Du kan også med fordel bruge de teknologier, Jesper nævner, de
har intet at gøre med at spare opdateringstid, men de kan være praktiske
af mange andre grunde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Væltepeter: Drukmås, der sandsynligvis hed Peter Vinolentus Bristtofte...
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=væltepeter

Jesper Brunholm (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 28-09-06 22:18

Kim Ludvigsen skrev:
> Den 28-09-06 20.10 skrev Tonny følgende:
>> mener i også at jeg skal fjerne hele iframen? .. Den var indsæt med
>> henblik
>> på at spare noget opdateringstid mellem siderne.
>
> Du sparer alligevel ikke noget. Billeder, fx i en menu, skal ikke hentes
> flere gange. Når først de er hentet en gang, hentes de efterfølgende fra
> browserens cache. Bruger man css-ark, gemmes det også i browserens cache.

*doh* jeg havde åbenbart lagt brillerne i skuffen, havde slet ikke set
at det var _opdateringstid_ han var på jagt efter - nej, så er der ikke
andet end billeder og at lade være med at bruge cache, der hjælper (man
kan bruge includede javascripts, men det vil jeg absolut ikke anfefale
til menuer som gerne skal gennemgås af søgemaskiner )

mvh

Jesper Brunholm>

Anders (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 28-09-06 18:47

Det ville være en god ide at fjerne den popup boks der kommer frem
når man går derind, både det at den kommer frem og det der står i
den er så at sige forkert, idet man mere eller mindre er ligeglad med
andre brugere end dem der bruger IE.

Det irriterer brugeren hvis vedkommende først skal til at lukke en
boks ned når han/hun kommer ind på siden.

Det er bare et forslag.


Anders (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 28-09-06 19:48


Tonny skrev:

> Siden er dog langt fra færdig, og mit indlæg er pga. nogle
> grafiske fejl. Jeg oplever en tendens til at siden er helt
> forkert stillet op i Firefox browser, hvorimod siden virker fint
> i Internet Explorer 6.0.

Det ville da være dejligt hvis du gad rette det så Firefox og Opera
brugere også kunne se den som den skal se ud.

> Selve siden er skrevet i editplus, i henholdsvis html+css1+css2.
> Derfor burde der ikke være nogle valideringsfejl efter W3C
> standarden.

Du har et par enkelte fejl i CSS'en.


Jørgen Farum Jensen (30-09-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 30-09-06 17:29

Anders skrev:
> Tonny skrev:
>
>> Siden er dog langt fra færdig, og mit indlæg er pga. nogle
>> grafiske fejl. Jeg oplever en tendens til at siden er helt
>> forkert stillet op i Firefox browser, hvorimod siden virker fint
>> i Internet Explorer 6.0.

Hvad mener du med fint. Hvordan skal
den overhovedet se ud? Jeg får bare
en basal set tom side, der ser helt
forskellig ud i forskellige skærmop-
løsninger, jf.
http://733.dk/huttel.png

Pluspoint for valid html, minuspoint
for 3 graverende css-fejl. minuspoint
for fastlåste skriftstørrelser. Mange
minuspoint for formålsløshed.

Webdesignerens 1. bud: Kunden skal straks
kunne se, om hun er kommet det rigtige
sted hen.

--

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste