CSS - height: 100% problem
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 18-09-06 10:59

Hej

Jeg er ved at lave en side hvor kunden vil have at layoutet SKAL være
100% i højden og det giver mig nogle problemer.

Siden kan ses her:
http://www.jp-distribution.dk/test/template.htm

Jeg vil gerne have at adressefeltet står helt nede i bunden og så skal
baggrundsfarven på div-tagget leftColumn gå helt ned til adressefeltet.

Nogen der kan løse dette?

/Brian Bendtsen

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 18-09-06 12:37

Brian Bendtsen skrev:
> [...]
>
> Jeg vil gerne have at adressefeltet står helt nede i bunden og så skal
> baggrundsfarven på div-tagget leftColumn gå helt ned til adressefeltet.

Måske dette link kan hjælpe dig:
http://www.cssplay.co.uk/layouts/bodyfix.html

:)
Morten

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-09-06 12:45

"Brian Bendtsen" wrote in message...

> [...]
>
> Jeg vil gerne have at adressefeltet står helt nede i bunden og så skal
> baggrundsfarven på div-tagget leftColumn gå helt ned til

Det er ikke så svært, når du har fast design. Hvis du laver et
baggrundsbillede, som du repeater i y-retning. Det skal have samme farve
og bredde som din indholdsdiv, og skal lægges i den omkransende DIV, så
vidt jeg kan se. Du kan lægge den i indholdsDIV også, og så ikke
definere repeat, så følger farverne hinanden.

Dette kræver fast bredde på din indholdsDIV, samt at andet i designet
undenom også ligger pixelfast (ellers skal man til at snyde, og så er
det ikke sikkert det virker i alle tilfælde).

MVH
Rune

--
4-2 the floor - future love (radio edit)

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 13:19

"Brian Bendtsen" <nightowl@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil gerne have at adressefeltet står helt nede i bunden og så skal
> baggrundsfarven på div-tagget leftColumn gå helt ned til adressefeltet.

prøv med følgende css

html, body { height: 100%; }

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 18-09-06 13:41

Carsten Sørensen wrote:
> "Brian Bendtsen" <nightowl@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> prøv med følgende css
>
> html, body { height: 100%; }

Hej igen

Jeg har bøvlet lidt videre med det, men der er stadig det problem at man
skal scrolle for at komme ned til bunden.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 19:58

"Brian Bendtsen" <nightowl@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har bøvlet lidt videre med det, men der er stadig det problem at man
> skal scrolle for at komme ned til bunden.
>
> http://www.jp-distribution.dk/test/

Jeg tror du er nødt til at forklare lidt nærmere hvad du forsøger at opnå,
for jeg kan ikke helt gennemskue det.

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-09-06 20:15

"Carsten Sørensen" wrote in message...

> Jeg tror du er nødt til at forklare lidt nærmere hvad du forsøger at
opnå,
> for jeg kan ikke helt gennemskue det.

Måske kunden kan fortælle, hvilken side, han har set det på? Er det
link, Morten gav dig ikke det rigtige svar så? Du vil jo aldrig kunne
undgå scrollbar helt, det sørger indholdet jo for, ligeså snart der
bliver for meget af det

MVH
Rune

--
Me & My - Fly High (Radio Edit)

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-09-06 21:00

"Rune Jensen" wrote in message...

> Måske kunden kan fortælle, hvilken side, han har set det på? (...)

Var selvfølgelig henvendt til Brian, ikke CS.

MVH
Rune

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 18-09-06 21:54

Rune Jensen skrev:

> [...]
> link, Morten gav dig ikke det rigtige svar så? Du vil jo aldrig kunne
> undgå scrollbar helt, det sørger indholdet jo for, ligeså snart der

Hej

På første side burde der jo så ikke være en scrollbar da indholdet ikke
fylder ret meget, det er stort set det der er problemet.

/BB

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-09-06 23:21

Brian Bendtsen skrev:

> På første side burde der jo så ikke være en scrollbar
> da indholdet ikke fylder ret meget, det er stort set det
> der er problemet.

Har du set siden i Firefox?

Det du ønsker er meget vanskeligt at få til at fungere i
forskellige browsere.

Prøv også at validere dine sider, der er fejl både i html
og css. Se også http://html-faq.dk/1005.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 11:48

"Brian Bendtsen" <kontakt@bendtsen-solutions.dk> skrev i en meddelelse

> På første side burde der jo så ikke være en scrollbar da indholdet ikke
> fylder ret meget, det er stort set det der er problemet.

Det kommer jo helt an browservinduet størrelse, men nej burde der nok ikke.
Hvis du fjerner alle dine højdeangivelser i procent vil siden have den
længde som indholdet fylder. Så simpelt er det. Det er som hovedregel
overflødigt at angive højder, og gør man det alligevel giver det ofte flere
problemer end det løser.

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 19-09-06 14:55

Carsten Sørensen wrote:

> [...]
> længde som indholdet fylder. Så simpelt er det. Det er som hovedregel
> overflødigt at angive højder, og gør man det alligevel giver det ofte flere

Hej igen

Jeg takker for jeres hjælp og kommentarer, jeg har forsøgt at efterligne
modellen som Morten P. linkede til, men har et problem med scrollbaren
der ikke dukker op når den skal.

Se http://www.jp-distribution.dk/test/default.asp?pID=8

Håber der er én af jer der kan se hvad jeg mangler i min css

- og jeg ved godt at siden ikke validere endnu, det skal den nok komme til.

/Brian Bendtsen

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 19-09-06 19:33

Brian Bendtsen skrev:

> [...]
>
> Håber der er én af jer der kan se hvad jeg mangler i min css
>
> - og jeg ved godt at siden ikke validere endnu, det skal den nok komme til.

Hej Brian
Prøv at indsætte nogle tomme linier ( <br /> )i den div hvor dit content
bliver indsat ...... det er nok lidt noget snyd.....men har selv
brugt det og det virker!

:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 20-09-06 07:42

Morten P. Andersen wrote:

> [...]
> Prøv at indsætte nogle tomme linier ( <br /> )i den div hvor dit content
> bliver indsat ...... det er nok lidt noget snyd.....men har selv brugt

Hej

Synes ikke rigtigt at det hjælper, har lige tjekket siden i Firefox og
her er ingen problemer.

/Brian Bendtsen

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 20-09-06 12:54

Brian Bendtsen skrev:

> Hej
>
> Synes ikke rigtigt at det hjælper, har lige tjekket siden i Firefox og
> her er ingen problemer.
>
> /Brian Bendtsen

Underligt det har virket for mig? Så kan jeg desværre ikke hjælpe - men
held og lykke

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-09-06 22:29

Morten P. Andersen skrev:

> Prøv at indsætte nogle tomme linier ( <br /> ) i den div
> hvor dit content bliver indsat ...... det er nok lidt noget
> snyd.....men har selv brugt det og det virker!

Åh nej, så må du hellere foreslå en ny <p></p>, det er en
mere korrekt løsning.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 21-09-06 09:58

Allan Vebel wrote:

> Åh nej, så må du hellere foreslå en ny <p></p>, det er en
> mere korrekt løsning.

Jeg fandt ud af det, det var koden i blokken:
* html #content {
   top:0;
   bottom:0;
   height:100%;
   width:750px;
   border-top:190px solid #fff;
   border-bottom:48px solid #fff;
}

hvor jeg havde overset det trick med border-top.

Nogen der kan forklare hvad * html #content går ud på?

/Brian Bendtsen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 18-09-06 15:14

Carsten Sørensen wrote:
> "Brian Bendtsen" <nightowl@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> prøv med følgende css
>
> html, body { height: 100%; }

Har prøvet at arbejde lidt videre med det, men det er stadig ikke som
jeg vil have det.

Linket er nu: http://www.jp-distribution.dk/test

/Brian Bendtsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-09-06 10:57

Brian Bendtsen skrev:

> Nogen der kan forklare hvad * html #content går ud på?

Det er stjernehacket til IE. Hacket har følgende form:

   * html X

- hvor X er en "normal" selektor, fx body, #menu, .indhold eller
lignende. Mellemrummet mellem * og html og mellem html og X betyder
"efterkommer af". Stjernen er et jokertegn der kan matche hvad som
helst.

Læst forfra kan hacket skrives:

* => et vilkårligt element
html => der indeholder et html-element
X => der indeholder X

Det er måske lidt lettere at forstå meningen hvis man læser det
bagfra:

X indeholdt i html indeholdt i et eller andet element.
(på den måde er det også lettere at se at reglerne i selektoren
påvirker X, ikke * eller html).

I en standardoverholdende browser må selektoren * html X ikke ramme
noget som helst. html-elementet er rod-elementet i ethvert html-
dokument, så derfor kan det ikke være indholdt (efterkommer af)
noget andet element. Men IE - til og med version 6 - læser * html
som html - altså som om der er et usynligt element uden om html-
elementet.

Bemærk at fejlen er rettet i IE7, så hvis man bruger hacket er der
forskel på hvordan det læses i IE6 og IE7. Generelt vil jeg
anbefale at man bruger conditional comments i stedet for IE-
specifikke hack. Her er det lettere at styre hvilke versioner der
er påvirket (se evt.
<http://www.webdesign101.dk/artikler/conditionalcomments.php>)
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 22-09-06 10:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> anbefale at man bruger conditional comments i stedet for IE-
> specifikke hack. Her er det lettere at styre hvilke versioner der
Takker for forklaringen.

/Brian Bendtsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-06 12:14

Brian Bendtsen citerede et helt indlæg og skrev:

> Takker for forklaringen.

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse
siden her: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.