Oversættelse
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-11-06 15:37

Hvis jeg nu ville skrive noget om "unobtrusive"
DOM JavaScript, hvilket dansk bedst beskrive
begrebet?
Min engelsk-danske ordbog har
"beskeden, stilfærdig, tilbageholdende",
men jeg bryder mig ikke om nogen af dem.
Jeg synes ikke, de beskriver ideen særlig
godt.
"Upåtrængende"?

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Holst

Dato : 25-11-06 16:07

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> "beskeden, stilfærdig, tilbageholdende",
> men jeg bryder mig ikke om nogen af dem.
> Jeg synes ikke, de beskriver ideen særlig

Ikke-påtrængende var det ord, der først slog mig, da jeg læste unobtrusive.

Men ellers prøv news:dk.kultur.sprog, hvis du ikke får et
tilfredsstillende svar har.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-06 00:07

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hvis jeg nu ville skrive noget om "unobtrusive"
> DOM JavaScript, hvilket dansk bedst beskrive
> begrebet?

Sådan som jeg har forstået begrebet (fx anvendt her:
http://onlinetools.org/articles/unobtrusivejavascript/chapter1.html
), dækker det over javascriptkode der bl.a. opfylder følgende
kriterier:

A) Scriptet skal være undværligt - dvs. at hvis man slår
scriptunderstøttelse fra (eller anvender en browser uden
javascriptsupport), må siden ikke holde op med at virke.

B) Scriptet må ikke kunne påvirke andre scripts på siden (dvs.
variable skal erklæres lokalt)

C) Scriptet skal kunne anvendes uden mus.

> Min engelsk-danske ordbog har
> "beskeden, stilfærdig, tilbageholdende",
> men jeg bryder mig ikke om nogen af dem.

De dækker heller ikke godt.

> "Upåtrængende"?

Ikke-generende?
--