Send IKKE ved tryk på Enter?
Fra : Martin Ploug

Dato : 24-11-06 13:41

Hej

Er her nogen der ved, hvordan man laver en formular, hvor man
IKKE kan sende den afsted ved tryk på Enter men kun ved at klikke
på submit?

Jeg mener jeg har set, at det kan lade sig gøre, men hvordan?

Er det en større operation, eller findes der en lille smart kodestump,
der lige gør tricket?

Det må også gerne virke i Firefox, men det i første omgang virker i
Explorer,
er det også fint.

Er her nogle henvise til et script, et færdig eksemple eller lign.?

Jeg vil bruge det i en alm. kontaktformular.

På forhånd tak.

Mvh. Martin

--
Søger du et øvelokale, eller lejer du øvelokaler ud?
www.musiklokaler.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 13:53

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev
> [...]
> Explorer,
> er det også fint.
>
> Er her nogle henvise til et script, et færdig eksemple eller lign.?

Måske her:
http://groups.google.dk/group/macromedia.ultradev/browse_thread/thread/afec8c4e1c919914/4a1b0a1079f1a54c?lnk=st&q=deactivate+enter+key+form&rnum=3&hl=da#4a1b0a1079f1a54c

Bjarne

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-11-06 14:05

bsn skrev:
> "Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev

> [...]
Hej Bjarne

Tak for din huritge henvisning.

Men jeg glemte vist lige at skrive, at der validering på
felterne. Kan man lave det sådan, at man under ingen
omstændigheder kan sende formen afsted ved at trykke
på Enter?

Mvh. Martin

Fra : Thrane

Dato : 24-11-06 13:53

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh. Martin
>
> --
> Søger du et øvelokale, eller lejer du øvelokaler ud?

Indsæt i HEAD:

<script type="text/javascript">

function handleEnter (field, event) {
var keyCode = event.keyCode ? event.keyCode : event.which ? event.which :
event.charCode;
if (keyCode == 13) {
var i;
for (i = 0; i < field.form.elements.length; i++)
if (field == field.form.elements[i])
break;
i = (i + 1) % field.form.elements.length;
field.form.elements[i].focus();
return false;
}
else
return true;
}

</script>

Og på hver formelement du IKKE ønsker ENTER skal virke på:
onkeypress="return handleEnter(this, event)"

Eks.
<form>
<input type="text" onkeypress="return handleEnter(this, event)"><br>
<input type="text" onkeypress="return handleEnter(this, event)"><br>
<textarea>Some text</textarea>
</form>

/Thrane

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-11-06 14:28

Thrane skrev:

> [...]
> <input type="text" onkeypress="return handleEnter(this, event)"><br>
> <input type="text" onkeypress="return handleEnter(this, event)"><br>

Hej Thrane

Mange tak.

Jeg er på vej ud af døren men må lige prøve det af senere.
Går ud fraat der skal tilføjes en submit-knap for at formen kan sendes
afsted.

Mvh. Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-11-06 23:22

Martin Ploug skrev:

> Er her nogen der ved, hvordan man laver en formular, hvor man
> IKKE kan sende den afsted ved tryk på Enter men kun ved at
> klikke på submit?

Hvorfor vil du forhindre brugen af enter til submit?

Hvis det handler om at forhindre for tidlig afsendelse af formen,
er det vel nok at benytte et valideringsscript.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Ploug

Dato : 27-11-06 18:26

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvorfor vil du forhindre brugen af enter til submit?
>
> Hvis det handler om at forhindre for tidlig afsendelse af formen,
> er det vel nok at benytte et valideringsscript.

Til Thrane

Tusind tak, det ser ud til at virke, som det skal - også i Firefox!
Dog vil jeg nok ikke sætte onkeypress="return handleEnter(this, event)"
på textareas, da det ser ud til at have den bivirkning, at man ikke kan
bruge
Enter til linjeskift i dem.

Til Jens

Jeg vil bruge forhindre bruge ef Enter til submit, da jeg lige har
erfaret, at man
ved et uheld kan komme til at afsende en formular midt i, at man er ved
at skrive noget.
Der er valideringsscripts, som tjekke for, om der står noget i felterne,
men scriptet
kan vel ikke vide, hvor meget en bruger har tænkt sig at skrive?

Mange tak for jeres indlæg.

Mvh. Martin

Fra : Thrane

Dato : 28-11-06 08:23

> [...]
> Dog vil jeg nok ikke sætte onkeypress="return handleEnter(this, event)"
> på textareas, da det ser ud til at have den bivirkning, at man ikke kan

Selv tak.
Ang. textarea:
Netop af den grund viste jeg et eksempel uden denne funktion på textarea.

Mvh.
Thomas

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-11-06 10:09

> [...]
>Ang. textarea:
>Netop af den grund viste jeg et
>eksempel uden denne funktion på textarea.

Hej Thomas

Nå ja undskyld, ja det var vist mig selv, der
satte det på textarea.

Mvh. Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-06 22:16

Martin Ploug skrev:

> [...]
> handleEnter(this, event)" på textareas, da det ser ud til at
> have den bivirkning, at man ikke kan bruge

Præcis. Men da enter i et textarea netop bruges til linjeskift og
ikke form-submit, er der jo heller ingen grund til at anvende det
på textareas.

> Jeg vil bruge forhindre bruge ef Enter til submit, da jeg lige
> har erfaret, at man
> ved et uheld kan komme til at afsende en formular midt i, at
> man er ved at skrive noget.

Så langt er jeg med.

> Der er valideringsscripts, som tjekke for, om der står noget i
> felterne, men scriptet kan vel ikke vide, hvor meget en bruger
> har tænkt sig at skrive?

Min pointe er at hvis en bruger trykker enter i et normalt input-
felt - og der er tekst i de felter der skal være tekst i - så er
det nok fordi brugeren ønsker at submitte formen. Risikoen for at
en bruger skriver "Peter" og så trykker enter før han når at
tilføje " Jensen", er til at overse. Hvis det er meget vigtigt at
brugeren submitter korrekte data, kan du bede ham/hun bekræfte det
med en confirm-dialog.

Du vælger selvfølgelig selv hvordan din form skal fungere - jeg vil
bare gøre opmærksom på at jeg bliver slemt skuffet når jeg en
sjælden gang kommer ind på en form der ikke tillader submit via
enter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Ploug

Dato : 27-11-06 22:48

Hej Jens
> Hvis det er meget vigtigt at
> brugeren submitter korrekte data, kan du bede ham/hun bekræfte det
> med en confirm-dialog.

Det med confirm-dialog lyder også som en god løsning, men
jeg ved ikke, hvordan man laver det, eller præcis hvordan det kan se ud.

Har du et eksempel / et script på en løsning med confirm-dialog du kan
henvise til?

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-06 23:13

Martin Ploug wrote:

> Har du et eksempel / et script på en løsning med confirm-dialog du kan
> henvise til?

Findes masser af steder - fx på fora rundt omkring
Du kan tage udgangspunkt i fx Google Groups og deres confirm dialog når man
poster et indlæg
Når man opretter et nyt indlæg så kan man få vist indlægget før man sender
indlægget til gruppen

Du kan lege med dk.test :)
http://groups.google.com/group/dk.test

hth/Peter