Radiobutton som billede
Fra : Thrane

Dato : 14-11-06 12:13

Hej

Er det muligt at lave om på en række radiobuttons, så de i stedet viser et
billede?
Det er muligt med checkboxe, men når jeg "piller" i den kode, virker det
ikke korrekt.
Det er muligt at vælge en radio, men ved valg af en anden, skifter den
første ikke tilbage til "ikke-valgt"-billedet...

Nogen der ved mere end jeg gør på det område?
Hvilket så faktisk ikke behøver at være meget!

Den med checkboxe ligger her:
http://www.eyecatch.dk/test2.asp

Pft.
Thrane

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-06 12:47

Thrane wrote:

> Er det muligt at lave om på en række radiobuttons, så de i stedet viser et
> billede?

Kan du ikke bare lave en række billeder og så kode radiobutton
funktionaliteten selv ? Det er ikke særlig kompliceret, kræver blot
du holder styr på hvilken knap der er valgt.

Fra : Thrane

Dato : 16-11-06 12:53

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message

>Kan du ikke bare lave en række billeder og så kode radiobutton
>funktionaliteten selv ? Det er ikke særlig kompliceret, kræver blot
>du holder styr på hvilken knap der er valgt.

Jeg har desværre ingen færdigheder i den retning...

/Thrane

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-11-06 17:53

"Thrane" <kyskoen@stofanet.dk> writes:

> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message

> Jeg har desværre ingen færdigheder i den retning...

Så er det farligt at gøre det. Selvom du finder verdens bedste script
til at gøre det du vil, så er der garanteret et eller andet der skal
tilpasses. Hvis du ikke kan gøre det selv, så skal du overveje om det
er pengene værd at betale for det, eller risikoen værd at løbe an på
folks venlighed i længden.

Eller, kortere: Slå ikke større brød op end du selv kan vedligeholde
:)

Hvis du alligevel vover fjerene:

<script type="text/javascript">
function imageRadioButtons(imgOn, imgOff, radiobuttons) {
var grpName = radiobuttons[0].name;
var idPrefix = "__" + grpName + "_";
var form = radiobuttons[0].form;
var field = document.createElement("input");
field.type = "hidden";
field.name = grpName;

var checked = -1;
var values = [];

for(var i = 0; i < radiobuttons.length; i++) {
var radiobutton = radiobuttons[i];
if (radiobutton.checked) { checked = i; }
values[i] = radiobutton.value;
var img = new Image();
img.src = radiobutton.checked ? imgOn : imgOff;
img.id = idPrefix + i;
img.onclick = (function(i){return function() {
if (checked != i) {
if (checked >= 0) { // uncheck old
document.images[idPrefix + checked].src = imgOff;
}
this.src = imgOn;
field.value = values[i];
checked = i;
}
};})(i);
radiobutton.parentNode.insertAfterBefore(img,radiobutton);
}
for(i = radiobuttons.length - 1; i >= 0; i--) {
radiobutton = radiobuttons[i];
radiobutton.parentNode.removeChild(radiobutton);
}
form.appendChild(field);
}
</script>

med eksempel:

<script type="text/javascript">
window.onload = function() {
var elems = document.forms['formId'].elements;
imageRadioButtons("PicA.png", "PicB.png", elems['radiogrp']);
}
</script>

<form id="formId" action="" method="get">
<input type="text" name="text" value="lala">
<input type="radio" name="radiogrp" value="appelsin">
<input type="radio" name="radiogrp" value="æble" checked="checked">
<input type="radio" name="radiogrp" value="racerbil">
<input type="submit" value="prøv!">
</form>

Her er der forsøgt at undgå at siden bliver afhængig af Javascript.

(Og så har vi slet ikke nævnt usability-problemet med at bruge noget
der ikke ligner radioknapper som radioknapper, når der nu er nogle
fortræffelige indbyggede radioknapper med et udseende som brugeren
allerede er vant til.)

Fra : Thrane

Dato : 17-11-06 08:24

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> [...]
> folks venlighed i længden.
>
> Eller, kortere: Slå ikke større brød op end du selv kan vedligeholde

Det var nok mere ment som at mine færdigheder ikke er til at lave den slags
fra bunden af...

Tak, Lasse!
Vil rode lidt med det...

/Thrane

Fra : Thrane

Dato : 17-11-06 11:46

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> Eller, kortere: Slå ikke større brød op end du selv kan vedligeholde
> [...]

Har indsat det på en testside:
http://demo2.senzor.dk/test2.asp

Men der sker ikke noget?

/Thrane

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-11-06 17:12

"Thrane" <kyskoen@stofanet.dk> writes:

> Har indsat det på en testside:
> http://demo2.senzor.dk/test2.asp
>
> Men der sker ikke noget?

Doh, der sneg sig alligevel en fejl ind. Der står et sted
"insertAfterBefore". Det skal bare være "insertBefore".

/L

Fra : Thrane

Dato : 22-11-06 12:31

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Det virker nu! Tak for hjælpen...

Et lille tillægsspørgsmål...
Kan jeg få cursoren til at blive til en hand, når jeg er over dem?
Har forsøgt med style="cursor:hand;" på input, men uden positiv resultat...

/Thrane

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-06 14:21

Thrane wrote:

> Jeg har desværre ingen færdigheder i den retning...

Ja så har du jo lidt et problem hvis du ikke kan finde det
færdiglavet ;)

Fra : Thrane

Dato : 16-11-06 15:40

>Ja så har du jo lidt et problem hvis du ikke kan finde det
>færdiglavet ;)

Tak - det havde jeg slet ikke fundet ud af uden din store hjælp...
Hvorfor tror du jeg henvender mig herinde i første omgang?

Er der en anden som kan hjælpe mig uden blot at spilde min tid?

/Thrane

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-06 21:28

It happens that Thrane formulated :

> Tak - det havde jeg slet ikke fundet ud af uden din store hjælp...

Det var da så lidt :)

> Hvorfor tror du jeg henvender mig herinde i første omgang?

Jeg kan ikke helt finde ud af om du vil have et færdigt script eller
tips til at gøre det selv.

> Er der en anden som kan hjælpe mig uden blot at spilde min tid?

Beklager at du ikke selv tør prøve at lære det men blot vil have et
færdigt script. Det kan du såmænd også godt få men så koster det
kroner.

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-11-06 13:41

Thrane wrote:
> Kan jeg få cursoren til at blive til en hand, når jeg er over dem?
> Har forsøgt med style="cursor:hand;" på input, men uden positiv resultat...

Hånd-cursoren hedder "pointer" - sikkert fordi det er en pegefinger
der peger. Til den slags oplysninger kan jeg iøvrigt anbefale
http://www.blooberry.com/indexdot/, et "leksikon" over HTML og CSS tags
og attributter - nemt og hurtigt at slå op i når man skal finde ud af
hvilke attributter man kan bruge til en given ting.

Fra : Thrane

Dato : 23-11-06 08:05

> [...]
>og attributter - nemt og hurtigt at slå op i når man skal finde ud af
>hvilke attributter man kan bruge til en given ting.

Tak for det...
Fandt så også:
hand
[IE4|O7]
Type: Explicit
Use a hand icon.

Men vil se om "pointer" virker efter hensigten.
Hand har tidligere virket korrekt i andre sammenhænge.

/Thrane

Fra : Thrane

Dato : 23-11-06 08:14

> [...]

>og attributter - nemt og hurtigt at slå op i når man skal finde ud af
>hvilke attributter man kan bruge til en given ting.

Desværre har det heller ingen effekt...

http://www.eyecatch.dk/test3.asp

/Thrane

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-06 10:53

Thrane laid this down on his screen :
> Desværre har det heller ingen effekt...

> http://www.eyecatch.dk/test3.asp

Jeg tror det er fordi du ersttater den oprindelige radiobutton med et
billede - så du skal have sat det på billedet.

Du sætter det via javascript med:
img.style.cursor = 'pointer';

Prøv at sætte den linie ind lige efter den hvor du opretter img
objektet (var img = new Image();).

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx