Menu
Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 11:06

Hej NG

Jeg har en horisontal topmenu, med undermenuer...

Jeg vil gerne have menuen centreret på siden...det kan jeg ikke lige få den
til...

Kode start:
<!--
div#menubox{
position:absolute;
top:20px;
left:20px;
}

..topmenu{
position:absolute;
z-index:99;
}

..submenu{
position:absolute;
z-index:99;
display:none;
}

#topmenu1{
left:10px;
top:10px;
}

#topmenu2{
left:145px;
top:10px;
}

#topmenu3{
left:280px;
top:10px;
}

#topmenu4{
left:415px;
top:10px;
}

#topmenu5{
left:550px;
top:10px;
}

a.knap{
z-index:99;
background-color: #900;
color:#fff;
display: block;
font: normal bold 12px arial, helvetica, sans-serif;
text-align: left;
text-decoration: none;
margin-bottom:0px;
border:1px outset #d00;
border-top-color:#ff6600;
border-left-color:#ff6600;
border-right-color:#990000;
border-bottom-color:#990000;
padding: 2px 12px 2px 12px;
width:135px;
height:25px;
}

html>body.knap{
width:102px;
height:14px;
}

..knap:hover{
background-color: #cc0000;
color: #fff;
text-decoration: none;
border-style: inset;
border-top-color:#990000;
border-left-color:#990000;
border-right-color:#ff6600;
border-bottom-color:#ff6600;
}

-->
Kode slut

Kan i hjælpe med det...

pft...
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 09:33

Hej NG
Kan denne topmenu evt. placeres i en tabel, og dermed centreres...???

Kode placeret i header start:
<head>
<!--
div#menubox{
position:absolute;
top:20px;
left:20px;
}

..topmenu{
position:absolute;
z-index:99;
}

..submenu{
position:absolute;
z-index:99;
display:none;
}

#topmenu1{
left:10px;
top:10px;
}

#topmenu2{
left:145px;
top:10px;
}

#topmenu3{
left:280px;
top:10px;
}

#topmenu4{
left:415px;
top:10px;
}

#topmenu5{
left:550px;
top:10px;
}

[...]
padding: 2px 5px 2px 5px;
width:135px;
height:25px;
}

html>body.knap{
width:102px;
height:14px;
}

..knap:hover{
background-color: #cc0000;
color: #fff;
text-decoration: none;
border-style: inset;
border-top-color:#990000;
border-left-color:#990000;
border-right-color:#ff6600;
border-bottom-color:#ff6600;
}

-->
<script type="text/javascript">

<!--
function collapseObjekt(objekt){
var blok = document.getElementById(objekt).style;
blok.display="none"
}

function expand(objekt,onoff){
skjulAlle();
var blok = document.getElementById(objekt).style;
if (onoff==true)
blok.display=(onoff) ? "block" : "none"
}

function skjulAlle(){
for (nr=1;nr<6;nr++)
collapseObjekt('menu'+nr)
}
//-->
</script>
</head>
Kode placeret i header slut:

Kode placeret i body start:
onmouseout="skjulAlle()" id="topmenu1"><a class="knap"
href="javascript:void(null)">Home</a>

onmouseout="skjulAlle()" id="topmenu2"><a class="knap"
href="javascript:void(null)">Hvem er vi</a>

onmouseout="skjulAlle()" id="topmenu3"><a class="knap"
href="javascript:void(null)">Hvad kan vi tilbyde</a>
href="familieraedgivning.asp">Familierådgivning</a></div>
href="daginstitutioner.asp">Daginstitutioner</a></div>

onmouseout="skjulAlle()" id="topmenu4"><a class="knap"
href="javascript:void(null)">Hvad er Marte Meo</a>

onmouseout="skjulAlle()" id="topmenu5"><a class="knap"
href="javascript:void(null)">Kontakt</a>

Kode placeret i body slut:

Håber i kan hjælpe...
Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-06 09:55

bsn skrev:

> Kan denne topmenu evt. placeres i en tabel, og dermed
> centreres...???

[snip, 150+ linjers kode]

> Håber i kan hjælpe...

Hvis du lægger siden online, er det meget lettere at få hjælp.

Prøv at læse siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 10:09

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

http://hoejbynet.dk/mm/index.asp

> Prøv at læse siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Ok...

Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-06 10:27

bsn skrev:

> http://hoejbynet.dk/mm/index.asp

Godt. Du skal bruge position: relative i stedet for absolute på
#menuboks - den boks der indeholder selve menuen. Formentlig skal
du også sætte en bredde på den. Så kan du placere den som et helt
normalt objekt, og samtidig beholde positioneringen af de indre
elementer i menuen.

Et par løse kommentarer:
- Der er ingen grund til at bruge tabeller til centreringen - det
kan og bør gøres med div/css - se eksempel her:
<http://html-faq.dk/2007.asp>

- Du har nogle få fejl i html-koden. Det er ikke noget der påvirker
det aktuelle problem, men det er en god ide at få dem rettet
alligevel.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 11:30

> [...]

> du også sætte en bredde på den. Så kan du placere den som et helt
> normalt objekt, og samtidig beholde positioneringen af de indre

Kan du give et hint om hvor det foregår - header eller body...???

> Et par løse kommentarer:
> - Der er ingen grund til at bruge tabeller til centreringen - det
> kan og bør gøres med div/css - se eksempel her:
> <http://html-faq.dk/2007.asp>
Ok...

> - Du har nogle få fejl i html-koden. Det er ikke noget der påvirker
> det aktuelle problem, men det er en god ide at få dem rettet
> alligevel.
Tak...kigger på det senere...

Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-06 11:42

bsn skrev:

> Kan du give et hint om hvor det foregår - header eller
> body...???

Det laves i css - og css-kode placeres normalt i head (i et style-
element) eller i en ekstern css-fil (linket med <link...> placeret
i head).

Hvis du er i tvivl om hvad der skal placeres i head og body, vil
jeg anbefale dig at bruge lidt tid på html/css-tutorials og få styr
på det. Det er ret væsentligt at vide hvad der hører til head og
hvad der hører til body.

Se evt. <http://www.html.dk/tutorials/html/>,
<http://www.html.dk/tutorials/css/> og
<http://hjemmesideskolen.dk/>

En lille teknisk note: Det er lettere at skelne ny tekst fra
citater hvis du indsætter en blank linje mellem citatblokken og den
efterfølgende kommentar.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 13:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

Ja, det er prøvet - men det ændrer ikke på placeringen ...
Jeg kan kun flytte på #menubox hvis jeg bruger absolute - eks. "left: 150;"

> Det laves i css - og css-kode placeres normalt i head (i et style-
> element) eller i en ekstern css-fil (linket med <link...> placeret
> i head).

Ja, den er jeg med på ... - den kører som style i headeren
men jeg har også et andet stylesheet kørende - overrider de hinanden...???

> [...]
> jeg anbefale dig at bruge lidt tid på html/css-tutorials og få styr
> på det. Det er ret væsentligt at vide hvad der hører til head og

Selve menupunkterne kører i bodyen...

> En lille teknisk note: Det er lettere at skelne ny tekst fra
> citater hvis du indsætter en blank linje mellem citatblokken og den
> efterfølgende kommentar.

Ok...

Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-06 13:50

bsn skrev:

> Ja, det er prøvet - men det ændrer ikke på placeringen ...

Har du lagt ændringerne op? På <http://hoejbynet.dk/mm/index.asp>
står der stadig:

div#menubox{
   position:absolute;
   top:20px;
   left:20px;
}

> Ja, den er jeg med på ... - den kører som style i headeren
> men jeg har også et andet stylesheet kørende - overrider de
> hinanden...???

Ja og nej. Der kan ske overriding ved flere css-ark (det kan også
ske bare med et enkelt) - hvis du definerer noget på samme element
flere gange.

> Selve menupunkterne kører i bodyen...

Naturligvis. De må ikke være andre steder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 14:08

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Har du lagt ændringerne op? På <http://hoejbynet.dk/mm/index.asp>
> står der stadig:

Så er den lagt op...

> Ja og nej. Der kan ske overriding ved flere css-ark (det kan også
> ske bare med et enkelt) - hvis du definerer noget på samme element
> flere gange.

Det er der ikke...

Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-11-06 11:54

bsn skrev:

> Så er den lagt op...

Menuen er centreret i Firefox og Opera, men ikke i IE. Sæt en
standardsættende doctype på siden, så kommer IE også med. Se evt.
her for nogle muligheder:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>

Hvis du også vil have ældre IE'er med (5.x), skal du have et fix
til disse versioner. Se mere her: <http://html-faq.dk/2007.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-06 21:13

> Menuen er centreret i Firefox og Opera, men ikke i IE. Sæt en
> standardsættende doctype på siden, så kommer IE også med. Se evt.
> her for nogle muligheder:
> <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>

Jeg har prøvet forskellige doctypes - uden noget resultat...
Jeg forstår det nok ikke helt - altså de forskellige doctypes...
Kan du evt. sige mig hvilken som skal bruges til min menuside...

> Hvis du også vil have ældre IE'er med (5.x), skal du have et fix
> til disse versioner. Se mere her: <http://html-faq.dk/2007.asp>

Det kigger jeg på når ovenstående virker...

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 09:18

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev

> Jeg har prøvet forskellige doctypes - uden noget resultat...
> Jeg forstår det nok ikke helt - altså de forskellige doctypes...
> Kan du evt. sige mig hvilken som skal bruges til min menuside...

Kan det have noget at gøre med at jeg laver SSI på "top.html" og
"navbar.html"
Bjarne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-11-06 00:26

bsn wrote:

> Kan det have noget at gøre med at jeg laver SSI på "top.html" og
> "navbar.html"

Dit umiddelbare problem med DocType er, at du har indsat den efter <html>,
den skal stå før.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 07:24

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i

> Dit umiddelbare problem med DocType er, at du har indsat den efter <html>,
> den skal stå før.

Tak for det...

Jeg kan se, at der er et problem, når jeg skifter skærmopløsning...
Det skulle gerne virke, så menuen er centreret på skærmen hele tiden...
Har du et hint...

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 19:18

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev

> Jeg kan se, at der er et problem, når jeg skifter skærmopløsning...
> Det skulle gerne virke, så menuen er centreret på skærmen hele tiden...
> Har du et hint...

Har løst det...
Tak for input...
Bjarne