drop down menu - rettelser i js?
Fra : Charlotte Rasmussen

Dato : 12-11-06 16:57

Jeg er netop blevet hjemmesideansvarlig på www.doettreskolen.dk
og jeg har brug for at rette noget tekst i drop down menuerne.

Jeg kan se at siden er lavet ved hjælp at både frames, layers,
javascript og CSS (ingen af delene ved jeg noget om :() - der er
også noget med "templates"....

Teksten i drop down menuen finder jeg i en htm-fil
(navigation.htm) og der kan jeg godt rette i teksten - men
resultatet slår ikke igennem på alle sider. Der er også en fil
(navigation.js) - er det DEN der skal rettes i? Kan man måske
"konvertere" den rettede htm-fil til en js-fil?

Jeg bruger Dreamweaver 8.

Hvordan finder jeg ud af hvordan sammenhængen er?

(Er mit problem beskrevet forståeligt?)

Med venlig hilsen

Charlotte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 12-11-06 17:29

On 12 Nov 2006 15:57:00 GMT, Charlotte Rasmussen <csr@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>(navigation.js) - er det DEN der skal rettes i? Kan man måske
>"konvertere" den rettede htm-fil til en js-fil?

Nej, det kan man ikke.

>Jeg bruger Dreamweaver 8.

Så har du nok et problem når du skal rette i allerede eksisterende
kode, som ikke er lavet med Dreamweaver 8.

>Hvordan finder jeg ud af hvordan sammenhængen er?

Altså, lige i den situation her, kan du søge i filerne efter lige
nøjagtigt det du vil have ændret, og så ændre det, ved mere tekniske
rettelser kan du prøve at spørge igen, eller alliere dig med en som
har forstand på de ting der bliver brugt på websitet.

--
Med venlig hilsen,
Martin Mouritzen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-06 23:50

Charlotte Rasmussen skrev:

> Jeg kan se at siden er lavet ved hjælp at både frames, layers,
> javascript og CSS (ingen af delene ved jeg noget om :()

Av - du får din sag for så...

> - der er også noget med "templates"....

Det ser ud til at siderne er lavet i Dreamweaver - jeg kan dog ikke
se om det er samme version som du anvender. Har du slet ikke fået
nogle oplysninger fra din forgænger?

> [...]
> resultatet slår ikke igennem på alle sider. Der er også en fil
> (navigation.js) - er det DEN der skal rettes i?

Det er alene navigation.js der bruges på siden. Det er muligt at
der er en skabelon (template) der kan generere js-filen ud fra htm-
filen i DW, men hvis du ikke har nogen vejledninger at gå frem
efter - og ikke er rutineret DW-bruger, er det ikke let.

NB: Siden har nogle gevaldige tilgængelighedsproblemer. Hvis man
ikke har aktiveret javascript, dukker menuen slet ikke op. Det er
formentlig derfor at Google kun har indekseret 2 sider på trods af
at I angiver Robots All i rammesættet. Brugen af rammer er i sig
selv også problematisk. Det er svært at henvise direkte til
undersider, man risikerer at få folk ind på "halve" sider og det
kan være svært at bogmærke til bestemte sider.
Se evt. her <http://www.html-faq.dk/2009.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Charlotte Rasmussen

Dato : 13-11-06 19:49

Hej Jens

Nej, jeg har ingen oplysninger fået af forgængeren, så jeg ved kun at
der er brugt DreamWeaver til at lave siden - men ikke hvilken
version...

Tak for dine bemærkninger om tilgængelighedsproblematikken - det alene
er jo grund nok til at få lavet om på sidens opbygning. Jeg vil starte
med at (forsøge) at lave en "alm." drop down menu i Dreamweaver og så
se på om jeg kan fjerne rammerne (og alligevel bevare sidens
udseende).

Der vil jo nok rende ind i ANDRE problemer så - men de vil så være
mere konkret og så ved jeg at der er god hjælp at få her i dette forum

Foreløbig Tak for hjælpen til alle.

Fra : Michael Weber

Dato : 13-11-06 00:53

"Charlotte Rasmussen" <csr@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg bruger Dreamweaver 8.

Bare sådan af ren nysgerrighed...efteruddanner Valkom i Dreamweaver ?

Med venlig hilsen
Michael Weber