FF css hover
Fra : find clausen

Dato : 23-10-06 16:05

Hej

Jeg har dette css: a:hover {background: blue; border: 1px solid white}

Hvordan undgår jeg at det virker når linket er et billede ?
Det ser ikke smart ud i FF ...
--

press photos from denmark
www.photopress.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-10-06 16:55

find clausen <findclausen1885noreply@mail.dk> skrev :

>Hvordan undgår jeg at det virker når linket er et billede ?
>Det ser ikke smart ud i FF ..

Nedenunder skriver du

img:hover {border: none}
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-10-06 19:58

Kerim Ellentoft wrote:

> Nedenunder skriver du
>
> img:hover {border: none}

Det er desværre ikke helt nok. Billedet vil stadig kunne vise en blå
baggrund ved hover.

Den nemmeste metode er nok at definere en class eller id for de links, der
skal have den blå baggrund:

#blaabaggrund a:hover {
background-color: #00f;
color: #fff;
border: 1px solid #fff;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : find clausen

Dato : 23-10-06 21:35

On Mon, 23 Oct 2006 20:57:46 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

> #blaabaggrund a:hover {
> background-color: #00f;
> color: #fff;
> border: 1px solid #fff;
> }

Jeg kan i hvert fald ikke gøre det med billedet, fx:
img:hover {border: none; padding: 0px; background: transparent}

Heller ikke med en class på img tagget .-(
Hvilket ville være nemmere med flere hundrede billeder og tekstlinks.

css ser sådan ud:
a {text-decoration: none; color: white; line-height: 1.3; padding:
2px}
a:focus:hover {background: blue; border: 1px solid white; padding:
1px}

--

press photos from denmark
www.photopress.dk

Fra : find clausen

Dato : 23-10-06 21:59

> Nedenunder skriver du
>
> img:hover {border: none}

Dette virker i IE men ikke i FF:

a:img:focus:hover {background-color: transparent; border: none}

--

press photos from denmark
www.photopress.dk

Fra : find clausen

Dato : 23-10-06 22:09

> Dette virker i IE men ikke i FF:
>
> a:img:focus:hover {background-color: transparent; border: none}

øv, heller ikke, det overskriver bare den foregående linie ...
og så er der ikke nogen hover på text.
--

press photos from denmark
www.photopress.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-10-06 17:00

find clausen skrev:

> Dette virker i IE men ikke i FF:
>
> a:img:focus:hover {background-color: transparent; border: none}

Det sidste må være din egen opfindelse. Det
er selvmodsigende sammenkædede pseudoklasser
helt ud i det absurde.

a:focus er én tilstand,
a:hover er en anden tilstand.

Hvis et link skal have de samme egenskaber
i de to tilstande, er det:

a:focus, a:hover {formregelblok}

Dit overordnede problem er vel overhovedet
border omkring billeder i et link, så
hvad er der galt med

a img {border:none;}?

BTW - den diskussion hører egentlig hjemme i
html-gruppen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : find clausen

Dato : 27-10-06 15:23

> Det sidste må være din egen opfindelse. Det
> er selvmodsigende sammenkædede pseudoklasser
> helt ud i det absurde.

Problemet er løst med en class som jeg efterlyste:

a {text-decoration: none; color: white; line-height: 1.3; padding:
2px}
a:focus:hover {background-color: blue; border: 1px solid white;
padding: 1px}

a.no {padding: 0px}
a.no:focus:hover {border: none; padding: 0px}

--

press photos from denmark
www.photopress.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-06 22:33

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det sidste må være din egen opfindelse. Det
> er selvmodsigende sammenkædede pseudoklasser
> helt ud i det absurde.
>
> a:focus er én tilstand,
> a:hover er en anden tilstand.

- og a:img er slet ikke nogen tilstand.

Man kan godt sammenkæde tilstande i en selektor - det betyder så at
elementet skal have begge tilstande for at matche.

a:focus:hover vil dermed matche links der både har fokus (med
tastaturet) og hvor musen er over linket.

> BTW - den diskussion hører egentlig hjemme i
> html-gruppen.

Ja. Jeg sætter opfølgning dertil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen