OnScroll efter strict
Fra : Kasper Johansen

Dato : 20-10-06 14:11

Hej gruppe.

Jeg laver en webshop for et firma, og vi har besluttet at oversætte
siden til nye HTML-standarder.

Jeg har følgende script, som virkede uden nogen doctype, men det virker
ikke, efter at jeg har sat XHTML 1.0 strict på. Se doctype her:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

JavaScriptet ser således ud:

document.getElementById("div_body").onscroll = function(){
divfull.style.top = (document.getElementById("div_body").scrollTop + 30)
+ "px";
};

Kan nogle fortælle mig, hvad der går galt?

Kasper Johansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-10-06 14:25

Kasper Johansen skrev:

> Jeg har følgende script, som virkede uden nogen doctype, men
> det virker ikke, efter at jeg har sat XHTML 1.0 strict på.

Har du et link til siden? Det er lettere at finde fejl når man kan
se siden online.

Hvis du ikke kan/må lægge den op (evt. renset for følsomme
oplysninger), så tjek om du får fejl i fejlkonsollen i din browser
(FF's er IMO lettest at bruge, men der er også en i Opera og IE).

> JavaScriptet ser således ud:
>
> document.getElementById("div_body").onscroll = function(){
> divfull.style.top =

Hvad henviser divfull til?

Hvis det er en implicit henvisning til elementet med id="divfull",
hjælper det måske at erstatte med
document.getElementById("divfull")
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 20-10-06 15:48

http://www.fcomputeradm.dk/newsite/?show=menu&menuid=408&submenu=1484&sublink=&linkid=1489

> Hvis du ikke kan/må lægge den op (evt. renset for følsomme
> oplysninger), så tjek om du får fejl i fejlkonsollen i din browser
> (FF's er IMO lettest at bruge, men der er også en i Opera og IE).

I FF har jeg gjort det på en helt anden måde (position: fixed). Men det
virker ikke i IE. JavaScriptet er til at opnå den samme opførsel i IE.

> Hvad henviser divfull til?

Den henviser til den <div>-boks, som der skal flyttes ned. Prisen på et
PC-system står i boksen.

> Hvis det er en implicit henvisning til elementet med id="divfull",
> hjælper det måske at erstatte med
> document.getElementById("divfull")

Det hjalp desværre ikke.

Kasper Johansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-10-06 16:16

Kasper Johansen skrev:

> http://www.fcomputeradm.dk/newsite/?show=menu&menuid=408&submen
> u=1484&sublink=&linkid=1489

Takker. Fra FF's fejlkonsol (efter at den var sat til at udgive sig
for IE6):

,----
| Fejl: document.getElementById("div_body") has no properties
| Kildefil:
| http://www.fcomputeradm.dk/newsite/?show=menu&menuid=408&submenu=14
| 84&sublink=&linkid=1489
| Linje: 960
`----

Du har ingen div_body i dit dokument - og dermed returnerer
document.getElementById("div_body") ikke noget.

> I FF har jeg gjort det på en helt anden måde (position:
> fixed). Men det virker ikke i IE. JavaScriptet er til at opnå
> den samme opførsel i IE.

Position: fixed virker fint i IE7 - så måske skulle du tilrette
dine kriterier. Der findes også standardiserede måder at emulere
position: fixed på i IE6 - jeg kan ikke gennemskue om de er
brugbare i din situation, men det er måske værd at overveje
(<http://tagsoup.com/cookbook/css/fixed/>)

I øvrigt har siden også problemer i Opera. Dels modtager Opera
samme fejlbehæftede script som IE (i stedet for position: fixed som
Opera forstår uden problemer). Og dels virker summeringen med
javascript ikke (det virker hverken i IE7 eller Opera9).