Fiber internet leverandøre?
Fra : Doe

Dato : 11-11-06 16:58

Hvilke internet udbydere findes der (i hele landet), som tilbyder fiber
internet forbindelser til erhverv? Det skal helst være nogen med "et stort
hul til omverdenen", da det ikke hjælper meget at have en 100/100Mbit
forbindelse i deres interne netværk, hvis de kun har en delt 10Mbit internet
forbindelse til alle deres kunder.

Fra : Doe

Dato : 11-11-06 17:04

> [...]
> forbindelse i deres interne netværk, hvis de kun har en delt 10Mbit
> internet forbindelse til alle deres kunder.

Jeg kender allerede:

ComX
Midtvest Bredbånd
Dansk Bredbånd

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-11-06 18:01

On Sat, 11 Nov 2006 17:03:50 +0100, "Doe" <doe@invalid.xyz> wrote:

> ComX
> Dansk Bredbånd

De graver vist ikke så meget fiber ned selv.

Forretningsmodellen er mere at levere til boligforeninger og andre,
lokale udbydere. Man kan fx få en Internet-forbindelse af DONG Energy
(tidl. Nesa) fra DBnet, og en fra Syd Energi (tidl. ESS) fra ComX.

De har også begge to nogle steder hvor de har egen fiber -- fx ud til
en boligforening -- men det meste på tværs af landet er lejet af sådan
nogen som Global Connect.

Hvis man skal bruge en forbindelse på en tilfældig adresse i Danmark,
skal man være heldig, hvis de er lige i nærheden, og hvis de ikke er,
bliver det meget dyrt. Hvis de er i nærheden, kan man dog få en rigtig
fin forbindelse til en rigtig fornuftig pris.

(Og I ComX og DBnet-folk, der læser med her, skal være velkomne til at
korrigere mig).

> Midtvest Bredbånd

Ja, de har deres egen last-mile infrastruktur, men det er jo et ret
lokalt foretagende, derovre i det midt-vest-jyske.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Bjørn Jørgensen

Dato : 12-11-06 11:31

Asbjorn Hojmark wrote:

< klip >

> [...]
> fin forbindelse til en rigtig fornuftig pris.
>
> (Og I ComX og DBnet-folk, der læser med her, skal være velkomne til at

Det lyder ikke helt ved siden af, ComX graver dog også selv fiber ned, ikke
kun last mile, har eget graveteam og fiber folk.
ComX levere ikke erhvervs løsninger endnu.

Bjørn

Fra : Frans Meyer

Dato : 11-11-06 17:21

"Doe" <doe@invalid.xyz> skrev i en meddelelse
> Hvilke internet udbydere findes der (i hele landet), som tilbyder fiber
> internet forbindelser til erhverv?

TDC Fiber
http://erhverv.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_int_net_fib

De har lige sænket priserne - kontakt dem og høre nærmere...

vh
Frans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-11-06 17:52

On Sat, 11 Nov 2006 16:58:20 +0100, "Doe" <doe@invalid.xyz> wrote:

> Hvilke internet udbydere findes der (i hele landet), som tilbyder
> fiber internet forbindelser til erhverv?

Hvis man ikke ser på geografi, og hvem der egentlig har 'last mile'
infrastrukturen, så er der mange. Man kan fx ringe til Verizon (en af
de top 5 største udbydere i verden) og købe en forbindelse af dem...
Men de har ikke meget fiber selv herhjemme.

Hvis man ser på, hvem der faktisk etablerer fiber-infrastrukturen (og
lejer den ud til alle de andre) så er det meget færre. Så er det groft
sagt kun TDC (hele landet), energiselskaberne (lokalt) og firmaer som
Global Connect, Nianet og Colt (forbinder geografiske knudepunkter).

-A

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 11-11-06 22:13

On Sat, 11 Nov 2006 17:52:21 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Så er det groft
>sagt kun TDC (hele landet), energiselskaberne (lokalt) og firmaer som
>Global Connect, Nianet og Colt (forbinder geografiske knudepunkter).

Telia/Orange/Powercom har også en lille smule fiber rundt omkring.

/Jarlskov

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-11-06 21:19

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> Telia/Orange/Powercom har også en lille smule fiber rundt omkring.

Ja orange gik jo på et tidspunkt i amarbejde med banedanmark, om deres
fibernetværk langs de danske jernbaner.. Og det er vel et netværk der
forbinder hele danmark.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-11-06 11:08

"Doe" <doe@invalid.xyz> writes:

> [...]
> forbindelse i deres interne netværk, hvis de kun har en delt 10Mbit internet

Jeg fik et udemaerket tilbud fra Netgroup for et par maaneder siden. Jeg mener
de saelger forbindelsen paa en Global Connect-fiber (og jeg kan se vi har en
fiberbrønd i fortovet lige foran kontorer :)

Hvor er du henne rent geografisk?

--
Christian Joergensen
http://www.razor.dk

Fra : Doe

Dato : 12-11-06 14:15

> [...]
> en
> fiberbrønd i fortovet lige foran kontorer :)

København og vestjylland. Jeg vil prøve at tage kontakt til de firmaer der
har været nævnt her, tak.

Fra : Flemming

Dato : 13-11-06 19:47

Doe wrote:

> København og vestjylland. Jeg vil prøve at tage kontakt til de
> firmaer der har været nævnt her, tak.

Hej Doe

En fordel ved at vælge GlobalConnect frem for andre, kunne være at du derved
kan lave en aftale om fiberen/kredsløbet og en anden om selve Internet
adgangen. F.eks. har vi flere kunder som "ender" hos GlobalConnect hvor de
så kan vælge imellem forskellige Internet udbydere. Det kunne jo tænkes at
du fik lyst til at vælge en anden Internet udbyder om et par år, og så
koster det jo kun flytning af en patch fiber hos os.

--
Mvh. Flemming
Der arbejder hos GlobalConnect.

Fra : Niklas Petersen

Dato : 16-11-06 14:03

Christian Joergensen wrote:
> Jeg fik et udemaerket tilbud fra Netgroup for et par maaneder siden. Jeg mener
> de saelger forbindelsen paa en Global Connect-fiber (og jeg kan se vi har en
> fiberbrønd i fortovet lige foran kontorer :)

Hvad er en fiberbrønd?

Der har været gravet en del på vejen udenfor, og der er blevet lagt 3
firkantede dæksler ned i fortovet og der har ligget ruller med både
fiberkabler og tomrør. Ville det være muligt/fordelagtigt at vores
boligforening graver/skyder en fiber ud til en sådan brønd, således at
man nemt kan tilsluttes de udbydere som har fiber i vejen? Ejes en brønd
kun af een udbyder eller flere? Vil det være muligt at finde ud af hvem
der ejer en specifik brønd?

Mvh,
Niklas

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 17-11-06 19:13

On Thu, 16 Nov 2006 14:02:54 +0100, Niklas Petersen <spam@berta.dk>
wrote:

>Hvad er en fiberbrønd?

Det er de firkantede dæksler.

>Ejes en brønd
>kun af een udbyder eller flere? Vil det være muligt at finde ud af hvem
>der ejer en specifik brønd?

En brønd ejes af en udbyder. Udbyderne lejer sig dog meget ofte ind på
hinandens fiber.

Du kan evt. starte på www.ler.dk, eller kontakte de enkelte udbydere
nævnt her i tråden.

/Jarlskov