Gratis eller billig newsudbyder
Fra : Ole Axelsen

Dato : 01-11-06 21:14

Vi er ved at skifte til fibernet, og den nye udbyder leverer ikke adgang
til news er jeg lige blevet opmærksom på. Derfor søger jeg et alternativ,
der skal kunne køre via min nuværende newsreader, jeg gider ikke læse news
online. Hvilke muligheder findes der? Jeg bruger primært danske grupper, og
hvis det koster lidt er det ok, men en gratis løsning vil selvfølgelig være
prima.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Madsen58

Dato : 01-11-06 21:26

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> primært danske grupper, og hvis det koster lidt er det ok, men en
> gratis løsning vil selvfølgelig være prima.

Kendt som sunsite.dk det er kun tekst grupper der findes på den, hvordan du
registreres kan du se på følgende side:
http://dotsrc.org/usenet/
--
Hilsen Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-11-06 23:05

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> wrote in message
> [...]
> og hvis det koster lidt er det ok, men en gratis løsning vil selvfølgelig

hvad er det for en fiberudbyder, bare nysgerrig?
Hvis det fx er Comx der står bag i det fynske Øhav, hvem ved.. så kan man
bruge news.comxnet.dk som er tele2´s newsserver.

Men ellers er der fx http://www.teranews.com/ de tilbyder 50MB traffik om
dagen gratis.. Det koster dog 30kr at tilmelde sig for at undgå misbrug.
Ellers er der fx www.giganews.com www.eurousenet.com/

Fra : ShutEye

Dato : 01-11-06 23:36

> [...]
> bruger primært danske grupper, og hvis det koster lidt er det ok, men en gratis løsning

Har fullrate som udbyder (ingen newsserver) og bruger selv news.datemas.de
(http://news.datemas.de/), men det er kun til txt.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-06 10:42

ShutEye <no@no.no> wrote:

> Har fullrate som udbyder (ingen newsserver) og bruger selv news.datemas.de
> (http://news.datemas.de/), men det er kun til txt.

Den bruger jeg selv, i stedet for sunsite, da den har et par grupper jeg
abonnerer på:

alt.usage.english
ibm.ibmmpc.thinkpad

Serveren er gratis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Dino

Dato : 02-11-06 11:22

Den 1-11 2006 skrev Ole Axelsen i dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> primært danske grupper, og hvis det koster lidt er det ok, men en
> gratis løsning vil selvfølgelig være prima.

Motzarella - gratis registrering på
http://motzarella.org/?language=en&showpage=home

Aioe - http://news.aioe.org/
Server: nntp.aioe.org
Ports: 119, 563, 80, 443
User: none
Pass: none
Allowed 25 messages per day

--
Dino

<http://starcruiser.dk/conny>

Fra : oleaxelsen@stenstrup~

Dato : 02-11-06 20:17

Madsen58 skrev:

> Kendt som sunsite.dk det er kun tekst grupper der findes på den, hvordan du
> registreres kan du se på følgende side:
> http://dotsrc.org/usenet/

Det er forsøgt, men oplysningerne på siden er forældede. De henviser
til en adresse, der tilsyneladende ikke eksisterer.

Hilsen Ole.

Fra : Madsen58

Dato : 02-11-06 22:58

oleaxelsen@stenstrupmail.dk wrote:

> Det er forsøgt, men oplysningerne på siden er forældede. De henviser
> til en adresse, der tilsyneladende ikke eksisterer.
Hvilken?

Er det e-mail adressen du mener?
Følg vejledningen:
To be able to use the new usenet server (read and post articles) you must
register!

Just send an empty email to: news-signup@sunsite.dk and we will email you a
username (which is your email) and a password.

This username/password pair must be entered in your newsreader and then you
will have access to read and post articles. Help to configure your
newsreader can be found here.

Det virker men der går lidt tid inden svaret kommer(her ca en halv time).
--
Hilsen Madsen

Fra : oleaxelsen@stenstrup~

Dato : 02-11-06 20:19

Bjarke Hansen skrev:
> "Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> wrote in message

> hvad er det for en fiberudbyder, bare nysgerrig?

Det hedder Sydfyns Intranet, og det er Sydfyns Elforsyning, der står
bag (100 % ejet)
Hvad et elforsyningsselskab så har at gøre i den branche kan jeg ikke
lige se logikken i. Men for os er det jo ligegyldigt bare det virker.

Ole Axelsen. (5771)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-11-06 11:50

oleaxelsen@stenstrupmail.dk wrote:

> Hvad et elforsyningsselskab så har at gøre i den branche kan jeg ikke
> lige se logikken i.

En repræsentant for NESA (tror jeg) sagde noget i retning af at når man
alligevel er ved at grave luftledningerne ned, ville det nærmest være
kriminelt ikke at lægge rør til fibre samtidig. Og derfra er der jo ikke
langt til også at bruge disse rør til noget..

> Men for os er det jo ligegyldigt bare det virker.

Det giver TDC noget hårdt tiltrængt konkurrence og dermed lavere priser for
slutbrugerne.

Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 15:26

Ebbe Kristensen skriver:

> [...]
> kriminelt ikke at lægge rør til fibre samtidig. Og derfra er der jo ikke
> langt til også at bruge disse rør til noget..

Muuuah, så mange luftledninger lægger de sku ikke i jorden......

> Det giver TDC noget hårdt tiltrængt konkurrence og dermed lavere priser for
> slutbrugerne.

Du tager fejl. Du får bare lov til at financere det hele via elregningen
i stedet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-11-06 15:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Muuuah, så mange luftledninger lægger de sku ikke i jorden......

NESA gør...

> Du tager fejl. Du får bare lov til at financere det hele via
> elregningen i stedet.

Jeg har sådan set planer om at financiere det direkte når jeg kan komme til
det. Jeg har et langsigtet mål der går ud på at gøre matriklen til TDC-frit
område. Desværre kommer fiber ikke til Buddinge før i 2008 :-/

Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 15:56

Ebbe Kristensen skriver:

> NESA gør...

På alle villaveje ?

Her ovre i det mørke pløjer de orange slanger ned over alt.

Dantex i Sdr Felding er et firma der laver rørene, de har fået _meget_
at lave i løbet af de sidste par år.

> Jeg har sådan set planer om at financiere det direkte når jeg kan komme til
> det.

Det kan du ikke komme til

> Jeg har et langsigtet mål der går ud på at gøre matriklen til TDC-frit
> område. Desværre kommer fiber ikke til Buddinge før i 2008 :-/

Du er ved at financere det allerede nu.
Faktisk tager elselkabet røven på dig lige nu, for du er ved at betale
for rørene og fiberne de ligger i jorden nu - uden at du kan få adgang
til det. Hos TDC betaler du trods alt kun når du _har_ adgang.

Ellers er der da masser af andre muligheder.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-11-06 17:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Ebbe Kristensen skriver:

> På alle villaveje ?

Jep.

> Det kan du ikke komme til

Når der ligger fibre ude i vejen, kan jeg få lov til at betale DONG Energy
(et navn der IKKE er tænkt over: http://www.answers.com/topic/dong) for at
få ført en stikledning ind og bruge den.

> Du er ved at financere det allerede nu.

Ja da - og tror du ikke at TDC-abonnenter (hvilket inkluderer *alle* ADSL
brugere) betaler for TDCs udbygning af deres net? Selvfølgelig gør de det.

> Faktisk tager elselkabet røven på dig lige nu, for du er ved at betale
> for rørene og fiberne de ligger i jorden nu - uden at du kan få adgang
> til det. Hos TDC betaler du trods alt kun når du _har_ adgang.

Vil du hellere have at TDC har eneret på "the last mile" og derfor kan sætte
prisen som de vil? For det gør de - det er der masser af eksempler på.

> Ellers er der da masser af andre muligheder.

Masser og masser...

Det eneste alternativ, jeg har lige nu, er WiMAXX (Clearwire.dk) og det er
kun på internet-siden. Men jeg vil jo stadig gerne kunne se TV og gider ikke
ha' en parabol så indtil videre har jeg Webspeed eftersom jeg alligevel har
kablet ind i hytten.

Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 17:49

Ebbe Kristensen skriver:

> Når der ligger fibre ude i vejen, kan jeg få lov til at betale DONG Energy
> (et navn der IKKE er tænkt over: http://www.answers.com/topic/dong) for at
> få ført en stikledning ind og bruge den.

Men du har allerede betalt fibren...

> Ja da - og tror du ikke at TDC-abonnenter (hvilket inkluderer *alle* ADSL
> brugere) betaler for TDCs udbygning af deres net? Selvfølgelig gør de det.

Jo,_når_ de bliver kunder. Ikke som en skjult afgit inden.

> Vil du hellere have at TDC har eneret på "the last mile" og derfor kan sætte
> prisen som de vil? For det gør de - det er der masser af eksempler på.

Sludder og vrøvl.

> Masser og masser...

Jeps

> [...]
> ha' en parabol så indtil videre har jeg Webspeed eftersom jeg alligevel har

Jammen, bliv da glad når du engang får en fiber

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-11-06 18:05

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Sludder og vrøvl.

Så, så, du plejer da ellers nok at kunne tale pænt til folk.

TDC forlanger en fast pris for kobberet af de andre udbydere (Cybercity,
TELE2 etc.). Men TDC er den eneste udbyder hvor denne pris er ligegyldig
fordi pengene ender i samme kasse. Så når TDC hæver prisen for leje af
ledningerne (og det har de gjort) bliver det sværere for de andre at
konkurrere med TDC fordi deres faste udgifter stiger uden at de kan lægge
det på slutprisen. Men det kan TDC kun gøre så længe de har et monopol.

> Jeps

Jeg har et (1) alternativ til TDC. Siden hvornår er det blevet "masser"?

> Jammen, bliv da glad når du engang får en fiber

Det regner jeg skam også med jeg bliver

Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 19:05

Ebbe Kristensen skriver:

> Jeg har et (1) alternativ til TDC. Siden hvornår er det blevet "masser"?

Kan ikke både ComX og flere af de andre hurtige udbydere komme til hos
dig ?

> Det regner jeg skam også med jeg bliver

Jeps, for så er det ikke TDC der sidder med eneret på "the last mile" og
derfor kan sætte
prisen som de vil, men DONG.....

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-11-06 19:29

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

>Jeps, for så er det ikke TDC der sidder med eneret på "the last mile" og
>derfor kan sætte prisen som de vil, men DONG.....

Der er vel ingen tvivl om, at to leverandører er bedre end én?
Som udgangspunkt er der tale om forskellige teknologier, der
dog bruges til præcis de samme produkter. For familien Danmark
er leverandørens produkter sådan set ens. Endnu i hvert fald.

Meget tyder på, at kobberets dage er talte inden for relativt
kort tid, når referencen er at grave hele landet op. Se blot
TDCs egne tiltag med IP-baseret tv. Nuvel, det går fint lige
nu, men prøv at levere fire HDTV-programmer, videotelefoni og
internet via kobber til en familie 5 km fra centralen...

El-selskaberne kan lægge rørene "gratis". Det koster kun
selve røret; al gravearbejdet er foretaget.

TDC begynder nok også at kigge på fiber - de lægger allerede
rør visse steder, når de løbende tilføjer nye installationer
og laver renovering/udskiftning af eksisterende strækninger.

Det giver mening, at der er mindst to leverandører for at
undgå et nyt kabelmonopol. Med ovenstående har vi to. Hvis
el-selskaberne ikke gør det, er der to muligheder:

* Ingen andre gør det. TDC får et nyt monopol.

* En anden gør det - men forbrugeren skal betale milliarder
for gravearbejdet, hvor el-selskabernes var gratis.

Hvilken af de to løsninger er forbrugerne - for ikek at tale
om samfundet - bedst tjent med?

I øvrigt vil jeg ikke sige, at TDC gør det skidt i øjeblikket.
Tværtimod. Men hvad nu hvis den reelle omkostning på en basis-
linje burde være 20 kr/md mindre? Hvor mange penge koster det
i så fald samfundet om året at have det nuværende kabelmonopol?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 19:37

Klaus Ellegaard skriver:

> Der er vel ingen tvivl om, at to leverandører er bedre end én?

Jo, men er fiberen ikke snart død igen alligevel ?

> [...]

> nu, men prøv at levere fire HDTV-programmer, videotelefoni og
> internet via kobber til en familie 5 km fra centralen...

Det kommer an på, hvilke komprimeringsalgoritmer der kommer.

For 10 år siden var 128k det vildeste

> El-selskaberne kan lægge rørene "gratis". Det koster kun
> selve røret; al gravearbejdet er foretaget.

Nix. Mange steder graver de kun til fiber. Specielt i byerne hvor
elledninger har lagt i jorden i mange år (her hos mig eksempelvis)

> [...]
> for gravearbejdet, hvor el-selskabernes var gratis.
>
> Hvilken af de to løsninger er forbrugerne - for ikek at tale

Du overser fuldstændigt luftbåren trafik, eller ?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-11-06 20:00

>Det kommer an på, hvilke komprimeringsalgoritmer der kommer.

Ja, bortset fra at "de" betyder "alverdens fremtidige indholds-
leverandører". Hvis familien om 5 år gerne vil se en film i 500
Mbps, tvivler jeg på, at kobberet kan følge med

>For 10 år siden var 128k det vildeste

Indeed. Hvis man skal være lidt Moore-agtig på den forsigtige
måde, så er vi gået fra 128 til 20480 kbps på 10 år - altså en
160-dobling. Så er det nok rimeligt at forvente, at 3 Gbps er
"behovet" om 10 år - og 512 Gbps om 20 år.

>Nix. Mange steder graver de kun til fiber. Specielt i byerne hvor
>elledninger har lagt i jorden i mange år (her hos mig eksempelvis)

Hvad er billigst:

1. Grave fiber ned samtidig med kabellægninger hvor det er muligt
og grave fiber ned alene, hvor der ikke skal el-kabler ned.

2. Først grave el-kabler ned, hvor det er nødvendigt og dække alle
hullerne til igen. Så grave de samme strækninger op igen - og
resten af landet - for at lægge fiber...

>Du overser fuldstændigt luftbåren trafik, eller ?

Man kan levere 3 Gbps luftbårent til alle husstande (og 512 Gbps
om 20 år)?

Det interessante er jo faktisk, at det er i København og andre
storbyer, det kan være mest besparende at undgå gravearbejdet.
Men med storbyers befolkningstæthed er 3 Gbps/husstand lidt
mere, end man nok kan levere trådløst. For igen slet ikke at
snakke om 512 Gbps.

512 Gbps er allerede nu muligt på fiber, hvis man har en meget
stor tegnebog. Om 20 år er det formentlig peanuts. Den samme
udvikling er slet ikke set luftbårent i tæt bebyggelse.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-11-06 11:58

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kan ikke både ComX og flere af de andre hurtige udbydere komme til hos
> dig ?

I et villakvarter? Det gør de vist ikke meget i...

> Jeps, for så er det ikke TDC der sidder med eneret på "the last mile"
> og derfor kan sætte prisen som de vil, men DONG.....

Hvis DONG's pris er for høj, vil folk vælge TDC istedet. Sådan fungerer
markeder med konkurrence. Det er kun i markeder med én leverandør at denne
frit kan sætte en pris. Og p.t. har jeg kun en leverandør at vælge imellem.

Ebbe

Fra : Christian Joergensen

Dato : 06-11-06 14:46

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> writes:

> I et villakvarter? Det gør de vist ikke meget i...

Jeg ved der er nogle enkelte villakvarterer / grundejerforeninger
blandt ComX' kunder. Det handler vist i bund og grund om man vil
betale for installationen.

Men det ved saelgerne nok mere om

--
Christian Joergensen | ... der arbejder for ComX Networks A/S
http://www.razor.dk | - men udtaler sig for sig selv

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-06 16:04

Ebbe Kristensen skriver:

> [...]
> frit kan sætte en pris. Og p.t. har jeg kun en leverandør at vælge imellem.

Internet udbud ?

Cybecity kan vel levere, Tele2 og flere andre kan vel også ?

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-11-06 14:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Internet udbud ?
>
> Cybecity kan vel levere, Tele2 og flere andre kan vel også ?

De leverer alle sammen ADSL via TDC's kabler. Det troede jeg sådan set at du
vidste...

Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-06 16:14

Ebbe Kristensen skriver:

> De leverer alle sammen ADSL via TDC's kabler. Det troede jeg sådan set at du
> vidste...

Jo tak, men du er ikke forligtiget til at betale for linjen, på de
centraler, hvor de forskellige udbydere er repræsenteret.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-11-06 16:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Jo tak, men du er ikke forligtiget til at betale for linjen, på de
> centraler, hvor de forskellige udbydere er repræsenteret.

Hvis jeg bruger en anden ADSL-udbyder end TDC er det bare udbyderen, der
sender pengene videre for mig. Men i sidste ende er det TDC, der får
betalingen for at få lov til at bruge kobberet. Og så længe TDC er den
eneste der kan levere transmissionsmediet er der ingen konkurrence på
markedet.

Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-06 16:32

Ebbe Kristensen skriver:

> [...]
> betalingen for at få lov til at bruge kobberet. Og så længe TDC er den
> eneste der kan levere transmissionsmediet er der ingen konkurrence på

Derfor er prisen uanseeelig høj, bestem af lovgivningen.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 04-11-06 08:54

Ebbe Kristensen wrote:

> [...]
> være kriminelt ikke at lægge rør til fibre samtidig. Og derfra er der
> jo ikke langt til også at bruge disse rør til noget..

Den holde så nok ikke helt her i området. Jo, enkelte steder har de lagt
luftledninger om til jordledning, men her i kvarteret har de da pløjet alle
gader igennem uden at fjerne en eneste luftledning.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-11-06 00:26

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> wrote in message

> Den holde så nok ikke helt her i området. Jo, enkelte steder har de lagt
> luftledninger om til jordledning, men her i kvarteret har de da pløjet
> alle gader igennem uden at fjerne en eneste luftledning.

Øhh, prøv lige at tænkt dig om! De pløjer først det hele igennem, og så går
der jo noget tid, så bliver det koblet om til det nye net. Der bliver jo
oftes også lavet nye generator stationer osv... Når det nye net kører,
kobles der om.. Og derefter kan de gamle mater jo fjernes.

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-11-06 18:21

> [...]
> Hvad et elforsyningsselskab så har at gøre i den branche kan jeg ikke
> lige se logikken i. Men for os er det jo ligegyldigt bare det virker.

Husk at køb fast ip adresse med, ellers er der efter min mening ikke meget
sjov ved produktet.

Ellers kører det nu egentlig udmærket det her.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ole Axelsen

Dato : 04-11-06 08:59

Anders Houmark wrote:

> Husk at køb fast ip adresse med, ellers er der efter min mening ikke
> meget sjov ved produktet.

For mit vedkommende kører det nu udmærket det meste af tiden, med den
statiske ip-adresse. Der var godt nok lidt mystik i går, for jeg kunne ikke
bruge hverken mail, news eller ftp, men almindelig netsuft kørte nogenlunde.
Om en fast ip-adresse ville have løst det problem ved jeg selvfølgelig ikke.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-11-06 12:55

Ole Axelsen wrote:

> [...]
> kunne ikke bruge hverken mail, news eller ftp, men almindelig netsuft
> kørte nogenlunde. Om en fast ip-adresse ville have løst det problem

Hmm måske er de begyndt at lave det anderledes. Fik i hvert fald lige et
brev i denne uge hvor der står, at de ændrer "et eller andet" så min faste
ip adresse også bliver ændret (så jeg får den via DHCP).
I starten da jeg lige fik det kørte det ikke særlig godt. Jeg delte IP
adresse med alle andre kunder på vores "intranet", så jeg kunne ikke logge
på IRC netværk, fordi de netværk jeg bruger kun tillader 5 connections per
IP adresse.. Dvs. IRC var helt udelukket at bruge, og der var mange andre
ting som ikke fungerede.. Derfor var jeg nødt til at købe en fast ip, eller
ja man kan egentlig sige, at det var en IP adresse jeg skulle købe..
Er egentlig hamrende ligeglad med om ip adressen skifter hver dag, bare man
kan få direkte adgang til min computer :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : oleaxelsen@stenstrup~

Dato : 02-11-06 20:25

ShutEye skrev:

> Har fullrate som udbyder (ingen newsserver) og bruger selv news.datemas.de
> (http://news.datemas.de/), men det er kun til txt.

Jeg kan fint leve uden binære grupper så jeg har kontaktet Datemas
for en konto. Så må vi se, om de fører de grupper jeg plejer at
bruge.

Hilsen Ole

Fra : ShutEye

Dato : 03-11-06 08:34

>Jeg kan fint leve uden binære grupper så jeg har kontaktet Datemas
>for en konto. Så må vi se, om de fører de grupper jeg plejer at
>bruge.

De fører ikke alle dem jeg læser, bruger nntp.aioe.org (http://news.aioe.org/) til resten.
Der er dog en begrænsning på 25 beskeder per dag per bruger.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 04-11-06 09:01

oleaxelsen@stenstrupmail.dk wrote:

> Jeg kan fint leve uden binære grupper så jeg har kontaktet Datemas
> for en konto. Så må vi se, om de fører de grupper jeg plejer at
> bruge.

Lige nu kører jeg på Datemas server og jeg er også inde over Teranews. Af de
to er det tilsyneladende Datemas der er hurtigst og mest stabil.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Ole Axelsen

Dato : 04-11-06 09:03

Ole Axelsen wrote:

> Lige nu kører jeg på Datemas server og jeg er også inde over
> Teranews. Af de to er det tilsyneladende Datemas der er hurtigst og
> mest stabil.

Hold da helt kæft mand. Læg mærke til tiden i mit forrige indlæg. I samme
øjeblik meddelsen var sendt kunne jeg se den på listen. I TDC tiden gik der
flere minutter.

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 09:05

Ole Axelsen skriver:

> Hold da helt kæft mand. Læg mærke til tiden i mit forrige indlæg. I samme
> øjeblik meddelsen var sendt kunne jeg se den på listen. I TDC tiden gik der
> flere minutter.

Du brugte nok ikke dtext serveren dengang ?