Tele2 vs IFPI - Alternative DNS'er
Fra : NoOne

Dato : 26-10-06 14:16

Hejsa ....

kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
(udenlanske) ? :)

OpenDNS

208.67.222.222
208.67.220.220

Fra : Stoffer

Dato : 26-10-06 15:13

"NoOne" <mail.test.dk@> wrote in message
> Hejsa ....
>
> kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
> (udenlanske) ? :)

Er det ikke bare at lave sin egen dns server?

Fra : NoOne

Dato : 26-10-06 15:31

jo ... men den skal jo også slå DNS forespørgsler op et sted ;)

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 26-10-06 15:35

On 2006-10-26, NoOne <mail.test.dk@>> wrote:
> On Thu, 26 Oct 2006 16:13:12 +0200, "Stoffer" <smap@me.invalid> wrote:
>
> jo ... men den skal jo også slå DNS forespørgsler op et sted ;)

Det plejer jo ligesom at være funktionaliteten i en DNS server

(og internettet´s root NS´er er ikke lukket for den slags opslag)

--
Morten

Fra : Claus Alboege

Dato : 26-10-06 16:46

Hej,

"Morten K. Lennon" <mkn23421412412@spam.gummiand.dk> writes:

> Det plejer jo ligesom at være funktionaliteten i en DNS server
>
> (og internettet´s root NS´er er ikke lukket for den slags opslag)

Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik, der ikke
gik via deres resolvere?

/Claus A

Fra : Christian Joergensen

Dato : 26-10-06 18:00

Claus Alboege <csa@csa-net.dk> writes:

> Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik, der ikke
> gik via deres resolvere?

Hvordan vil du goere det?

--
Christian Joergensen
http://www.razor.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-10-06 18:28

On Thu, 26 Oct 2006 18:59:41 +0200, Christian Joergensen
<mail@razor.dk> wrote:

> Hvordan vil du goere det?

På samme måde som man gør med mail? (Et filter på alt på port 53/udp,
bortset fra det, der er sourced fra deres egne DNS-servere).

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 26-10-06 21:29

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> På samme måde som man gør med mail? (Et filter på alt på port 53/udp,
> bortset fra det, der er sourced fra deres egne DNS-servere).

Det har da ikke afholdt nogen fra at sende mails paa alternative porte.

--
Christian Joergensen
http://www.razor.dk

Fra : Benny Amorsen

Dato : 26-10-06 22:22

CJ> Det har da ikke afholdt nogen fra at sende mails paa alternative
CJ> porte.

Det har sandsynligvis afholdt mindst én person fra at sende mails
udenom udbyderens servere.

/Benny

Fra : Benny Amorsen

Dato : 26-10-06 21:17

CA> Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik, der
CA> ikke gik via deres resolvere?

Det kan man naturligvis sagtens forestille sig. Dybest set skal de,
for at lukke effektivt, fjerne adgang til samtlige services, der kan
lave navne om til IP-adresser. Den hurtige omgåelse er at skifte til
en anden port end 53, den næste er måske at bruge DNS over TCP med
SSL...

/Benny

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-10-06 19:27

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote:

>Det kan man naturligvis sagtens forestille sig.

Det synes jeg faktisk er ret svært at forestille sig.

Det er teknisk nemt nok, men hvorfor i alverden skulle en udbyder dog
gøre det? Jeg har aldrig hørt om en udbyder som gør det, og jeg vil
straks finde en anden udbyder hvis min begynder på det - men det har jeg
da fuld tillid til ikke sker.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-10-06 19:34

Jesper Dybdal wrote:

> Det er teknisk nemt nok, men hvorfor i alverden skulle en udbyder
> dog gøre det?

En kendelse ved fogedretten, måske? I den konkrete sag stiller IFPI sig
tilfreds med en simpel DNS-blokering, men i den næste sag vil de måske
kræve en mere effektiv blokering, f.eks. DNS-blokering kombineret med en
spærring af andre navneservere for ISPen [privat]kunder. Eller
alternativt nogle af de andre blokeringer, som er nævnt i kendelsen, og
hvor DNS+spærring af andre navneservere så er den billigste for ISPen.
Who knows...

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-10-06 19:40

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
>alternativt nogle af de andre blokeringer, som er nævnt i kendelsen, og
>hvor DNS+spærring af andre navneservere så er den billigste for ISPen.

Jeg har ikke læst kendelsen. Jeg troede de var blevet dømt til at lukke
forbindelsen mellem deres kunder og nogle servere. Hvis de kun er
blevet dømt til undlade at svare på navneopslag for visse navne, så er
dommen da helt meningsløs.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-10-06 19:53

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> de kun er blevet dømt til undlade at svare på navneopslag for
> visse navne, så er dommen da helt meningsløs.

IFPI bringer 4 løsningsmodeller på banen i deres fremlæggelse af sagen.
En af dem er DNS-blokeringen, som svarer til den model, som anvendes i
børnepornofilteret. Jeg tror at det drejer sig om at det ikke skal være
for omkostningsfuldt for ISPen at lave blokeringen; så kunne kendelsen
måske have fået et andet udfald (mit gæt). De 4 metoder er refereret her
http://www.computerworld.dk/art/36292?a=fp&i=1
men det er bedre at læse kendelsen, hvis man gider. Så kan man også læse
om den digitale kopiering, som der sker i en router....

--
Jesper Lund

Fra : Brian Mortensen

Dato : 27-10-06 23:36

Jesper Lund skrev:

> men det er bedre at læse kendelsen, hvis man gider. Så kan man også læse
> om den digitale kopiering, som der sker i en router....

Og om DSN der angiveligt har afløst DNS..

--
/BRian

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 26-10-06 17:16

> kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
> (udenlanske) ? :)

Find IP-adressen på allofmp3.com, skriv den samt de aktuelle hostnavne
ind i Windows hosts-fil, og du er kørende igen - så længe allofmp3 ikke
skifter IP...

--
Michael

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-10-06 20:20

Michael Kjærsgård wrote:

> Find IP-adressen på allofmp3.com, skriv den samt de aktuelle
> hostnavne ind i Windows hosts-fil, og du er kørende igen - så
> længe allofmp3 ikke skifter IP...

Der er en del hostnavne, som skal skrives ind i hosts filen. Så vidt jeg
har forstået det (?), er det ikke nok at skrive allofmp3.com (selv hvis
det var samme IP for alle subdomæner, hvad det vist ikke engang er). Der
skal skrives enkeltvis

www.allofmp3.com
music.allofmp3.com
ssl.allofmp3.com
blogs.allofmp3.com/ [her er Tele2 omtalt...]
etc (+dem som man har glemt)

Så er det nok nemmere at skifte DNS server, sålænge der ikke er nedlagt
fogedforbud mod det

--
Jesper Lund

Fra : Easy Webhost - www.e~

Dato : 28-10-06 17:46

On Thu, 26 Oct 2006 21:20:09 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

>Så er det nok nemmere at skifte DNS server, sålænge der ikke er nedlagt
>fogedforbud mod det

rotflmao

Fra : Jesper

Dato : 29-10-06 17:49

NoOne <mail.test.dk@> wrote:

> Hejsa ....
>
> kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
> (udenlanske) ? :)
>

> OpenDNS
>
> 208.67.222.222
> 208.67.220.220

Du kan nøjes med at skrive en tilføjelse til Hosts filen, den ligger i
de fleste operativsystemer på stien /etc/Hosts

87.242.93.250 www.allofmp3.com
87.242.93.250 allofmp3.com
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands