IE 7 - Beholder jeg min IE 6 ?
Fra : SpookiePower

Dato : 28-10-06 17:05

Hvis jeg installere IE 7, vil den overskrive IE 6, eller får man
lov til at beholde sin tidligere version ?

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : frede

Dato : 28-10-06 17:19

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message
> Hvis jeg installere IE 7, vil den overskrive IE 6, eller får man
> lov til at beholde sin tidligere version ?
>

> --
> My PhotoGallery
> www.photo.box2600.dk

Nej - Du har kun version 7.

Fra : SpookiePower

Dato : 28-10-06 17:35

frede wrote:

> Nej - Du har kun version 7.

Er det muligt at få lov til at beholde begge versioner ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-06 21:18

SpookiePower skrev:

> Er det muligt at få lov til at beholde begge versioner ?

Nej. Microsoft har (for længe siden) gjort IE til en integreret del
af Windows - og der kan kun ligge én version på normal vis.

Det er muligt at lægge standalone-udgaver af IE ind på en maskine -
men det er noget mere besværligt at håndtere end forskellige
udgaver af Opera eller Firefox.
Se henvisninger her:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer#.22Standalone.22_Internet_Explorer>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-06 13:32

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Nej. Microsoft har (for længe siden) gjort IE til en integreret del
> af Windows - og der kan kun ligge én version på normal vis.

Jeg tøver med at lægge IE 7 ind. Min primære browser er, som du
ved, Opera, og jeg bruger kun IE 6 til at tjekke hjemmesiders
funktion i. Umiddelbart ville jeg gætte på at det er vigtigere
for mig at tjekke IE6 frem for IE7 al den stund jeg jo også
tjekker i Firefox og Opera.

Jeg har ikke i sinde at bruge de indviklede metoder til at have
flere IE-versioner kørende.

Vil du på den baggrund råde mig til at opgradere IE?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-10-06 18:55

Den 29-10-06 13.31 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Vil du på den baggrund råde mig til at opgradere IE?

Under alle omstændigheder bør du vel opgradere til 7'eren, når den
udrulles fra Microsoft. Du har jo ikke meget glæde af at vide, at din
side ser fin ud i IE6, hvis 95 procent af IE-brugerne kører med IE7.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Apostel: Betegnelse for Jesus' hurtigste følgesvende...

Fra : Erik Nielsen

Dato : 29-10-06 20:33

> Under alle omstændigheder bør du vel opgradere til 7'eren, når den
> udrulles fra Microsoft. Du har jo ikke meget glæde af at vide, at din
> side ser fin ud i IE6, hvis 95 procent af IE-brugerne kører med IE7.

Overser du ikke at Bertel Lund Hansen tjekker i FF og Opera,
som IE7 siges at nærme sig med hensyn til
overholdelse af standarderne.

Så kunne det måske være meget fornuftigt at beholde IE6,
så man kan se dennes fejl. Kun enkelte af dem vil jo gå igen i 7'eren.

De 95 procent tvivler jeg lidt på foreløbig, da vi jo stadig er en del
der ikke har servicepack 2 af diverse årsager.

Jeg bruger stadig en del kode udelukkende på grund af IE5!

Eller er der noget jeg har overset

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-06 21:40

Erik Nielsen skrev:

> Eller er der noget jeg har overset

Du har nogenlunde svaret det jeg ville have sagt.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-06 22:20

Erik Nielsen skrev:

> Så kunne det måske være meget fornuftigt at beholde IE6,
> så man kan se dennes fejl. Kun enkelte af dem vil jo gå igen i
> 7'eren.

IE7 er langt bedre end IE6 i forhold til standarder - men det er
stadig en selvstændig browser. Selv om FF og Opera begge er
særdeles gode til at følge html/css-standarder, kunne jeg ikke
drømme om at nøjes med at tjekke i én af dem.

IE7 mangler stadig en del for at nå op på niveau med de to
hovedkonkurrenter på windowsplatformen - og jeg vil mene at det er
en ret uholdbar strategi at fravælge tests i IE7.

Min indgangsvinkel er at man bør sørge for at kunne teste både i
IE6 og IE7 nu. I løbet af kort tid vil de to browsere formentlig
hver have markedsandele der er langt højere end alle alternative
browsere - og hvis man benytter standardmode eller css-hacks kan
man *ikke* regne med at de to browsere opfører sig ens.

Hvis man ikke kan eller vil have to udgaver af IE til rådighed, vil
den mest effektive måde at sikre ensartet visning på nok -
desværre - være at sætte siderne i quirksmode. Men selv her kan man
få problemer - fx med ændrede css-hacks eller ændrede
sikkerhedsregler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-06 22:29

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Min indgangsvinkel er at man bør sørge for at kunne teste både i
> IE6 og IE7 nu.

Hvad er dit råd til en der totalt stædigt holder fast ved kun at
ville have én af dem, og som ikke vil bruge knirkemode? Skal man
vælge 6 eller 7?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-06 22:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad er dit råd til en der totalt stædigt holder fast ved kun at
> ville have én af dem, og som ikke vil bruge knirkemode? Skal man
> vælge 6 eller 7?

På et tidspunkt bør du skifte til 7'eren. Præcis hvornår afhænger
af to ting - dels udbredelsen af IE7 vs IE6 og dels hvilke opgaver
du primært skal løse.

Hensynet til udbredelsen giver sig selv - jo flere der skifter fra
IE6 til IE7, desto større bliver incitamentet til at kontrollere i
7'eren. Ifølge FDIM's browserbarometer[1] ligger IE7 på 2.2% i uge 42
(den uge hvor browseren blev frigivet - omend beta og RC-versioner nok
også tælles med i statistikken). Det tal vil nok vokse en del de
kommende uger - og tage et større ryk når den danske udgave kommer, og
endelig tage det helt store ryk når den lægges ud på Microsoft Update.

Dine egne opgaver spiller ind på den måde at der er forskel på om
man sidder som udvikler af nye sites eller vedligeholder af
eksisterende sites. Har man en række større sites der allerede
kører (og dermed er testet o.k. i IE6), er det et problem hvis man
ikke kan få dem testet i IE7. Omvendt er det upraktisk hvis man
skal lave nye sider uden at kunne tjekke visningen i IE6 - i hvert
fald indtil andelen af IE6-brugere er faldet markant.

Hvis skabelonerne er på plads, og man ikke skal lave store
designændringer på eksisterende sites, vil jeg mene at det er
relevant at opdatere til IE7 relativt snart. Men den eneste reelt
sikre måde at håndtere IE6+7 er i mine øjne at have dem begge til
rådighed - helst på hver deres computer.

Noter:
======

[1] <http://fdim.dk/?vis=page&ID=73>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Klaus Linnert

Dato : 29-11-06 23:52

frede skrev :
> "SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message

> Nej - Du har kun version 7.

Du beholder version 6. Jeg installerede 7, men syntes ikke om den,
hvorefter jeg afinstallerede den og version 6 var tilbage

Klaus

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!

Fra : Gunnar Pedersen

Dato : 29-10-06 10:28

- du har ganske rigtig kun IE7, hvis du installerer den - men du kan
afinstallere den igen, og så har du simpelt hen din IE6 tilbage, som den var
før - jeg har gjort forsøget

mvh

Gunnar Pedersen