MSI 945P Neo3 hukommelse problemer
Fra : Brian Møller

Dato : 29-11-06 08:37

Hej

Jeg har købt et socket 775 bundkort: MSI 945P Neo3 og jeg har smidt en Core
2 Duo E6300 CPU i.
Det er opdateret med seneste BIOS til version 3.2

Når jeg smider 4 stk. 1 GB klodser i bundkortet burde det "se"/"finde" 4GB
ram; men tæller kun 3200MB.Kingston-rammen skulle iflg. MSI være
understøttet i dette bundkort. Det er når maskinen starter op at den kun
finder 3200MB
Jeg har prøvet at bytte om på ramklodserne; men det hjalp ikke noget.

Rammen jeg har smidt i er PC2-5300 CL4, KVR667D2N5/1G fra Kingston.

Overvejer lidt om de 800MB på en af klodserne er defekte; men det skal jeg
have checket senere.

Nogen der har en ide til hvad f*nden der kan være galt her ?

Mvh

Brian Møller

Fra : PA

Dato : 29-11-06 16:09

"Brian Møller" <news@moellernet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have checket senere.
>
> Nogen der har en ide til hvad f*nden der kan være galt her ?

Side 2-7 i manualen skriver du kun kan regne med 3 GB
ved 4 ske moduler 1 GB.

MVH PA

Fra : Brian Møller

Dato : 29-11-06 19:36

"PA" <pa48@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Side 2-7 i manualen skriver du kun kan regne med 3 GB
> ved 4 ske moduler 1 GB.

Nu har jeg pløjet den side igennem indtil flere gange og der står intet på
den side eller de efterfølgende om at man kun får 3GB ud af 4 stk. 1 GB
klodser.

Mvh

Brian

Fra : Hans

Dato : 29-11-06 22:17

Brian Møller wrote:
> "PA" <pa48@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu har jeg pløjet den side igennem indtil flere gange og der står
> intet på den side eller de efterfølgende om at man kun får 3GB ud af
> 4 stk. 1 GB klodser.

Det er en begrænsning i 945P chipsættets south bridge. Her er MSI's tekst
sakset fra én af de andre manualer til bundkort med samme chipsæt:

"Due to the South Bridge resource deployment, the system density will only
be detected up to 3+GB (not full 4GB) when each DIMM is installed with an
1GB memory module".

Det er ikke kun på dit bundkort, da mange andre chipsæt har samme
begrænsning.

Hans