Mystisk boot-meddelelse
Fra : KalleKnas

Dato : 20-11-06 19:33

Hej gruppe
Under opstart får jeg denne meddelelse:
Secondary master drive - ATAPI incompatible
Tryk F1 for at komme videre.

Det bevirker at cd/dvd drevet ikke kan læse, hvad der er i drevet med mindre
den sidder i under boot.

Kan i hjælpe?

Karsten - Brande

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-06 20:54

"KalleKnas" <brydsoee@sport.dk> wrote:

> [...]
>Tryk F1 for at komme videre.
>
>Det bevirker at cd/dvd drevet ikke kan læse, hvad der er i drevet med mindre

Har aldrig set den meddelelse....

Men ATAPI standarden er for optiske drev hvad ATA standarden er for
harddiske...

Der må være noget galt med hardwaren - enten selve det optiske drev,
eller controlleren. Prøv med et andet DVD-drev...

- - -

Men forinden skal du måske lige prøve at nulstille BIOS. Der kan
indimellem gå ged i PnP / ACPI opsætningen i CMOS'en, og det kan give de
mest obscure problemer. Den slags løser man ved at flytte reset-jumperen
frem-og-tilbage

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-11-06 23:54

"KalleKnas" <brydsoee@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tryk F1 for at komme videre.
>
> Det bevirker at cd/dvd drevet ikke kan læse, hvad der er i drevet med

Jeg har set denne fejlmeddelelse i 2 sammenhæng.
1: Den var jumpet forkert i forhold til, hvorledes ata kablet var sat på.
2: Cd drevet var defekt.

Kurt