For varm cpu?
Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-11-06 19:54

Hej

Motherboard: MSI 848P Neo-V/MS-6788
CPU: P4 3Ghz
Køler: Zalman kobberkøler Ø: ca 110mm (køre på fuld skrue)
Motherboardet ligger på bordet uden for kabinet.

Kan det passe at temperaturen skal ligge på 50-53 gr?
Monteret i kabinettet slukkede jeg da temperaturen var 60 gr. og det ikke lugtede så godt
Jeg har prøvet at ta' køleren af og smøre andet kølerpasta på (ganske tyndt lag).
Det hjalp ikke.
Har desværre ikke en anden køler jeg kan prøve.

Hva' kan der være galt?

--
Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-06 20:10

"Jan Hougaard" <jan_hougaard@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>Det hjalp ikke.
>Har desværre ikke en anden køler jeg kan prøve.

Der er vist ikke noget galt..

En P4 bruger megen strøm og producerer derfor en anseelig mængde varme.
Min egen 3.0 GHz P4 ligger omkring 35 grader uden belastning, omkring 50
grader ved almindelig daglig brug og lidt over 80 grader når cpu'en
belastes 100%

Zalman laver eminent gode kølere, så der er nok ikke noget at vinde der.
Hvis jeg skal anbefale noget, er det en stor kabinet køler der sikrer en
passende luftgennemstrømning af hele kabinettet -

<mlr>

Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-11-06 20:50

"Michael Rasmussen" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> Min egen 3.0 GHz P4 ligger omkring 35 grader uden belastning, omkring 50
> grader ved almindelig daglig brug og lidt over 80 grader når cpu'en

Jamen her drejer det sig om 50-52 gr uden belastning overhovedet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-06 21:16

>Jamen her drejer det sig om 50-52 gr uden belastning overhovedet.

Det kan godt være at du ikke laver noget. Men der kan sagtens køre
programmer i baggrunden. Hvad fortæller 'Windows Jobliste' om
CPU-brugen ??

Hvis det ellers er en køler der passer til CPU'en (check det i manualen
eller Zalmans site) - og du har brugt en passende mængde (meget lidt,
faktisk) - burde alt være ok...

Men du kan selvfølgelig lige checke at køleren roterer frit og
omdrejningstallet er ok: Jeg har en enkelt gang mødt en køler med et
ødelagt leje og som derfor kørte for langsomt og ikke kølede korrekt.

<mlr>

Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-11-06 23:33

> Det kan godt være at du ikke laver noget. Men der kan sagtens køre
> programmer i baggrunden. Hvad fortæller 'Windows Jobliste' om
> CPU-brugen ??

Det er ikke muligt, da der ikke er installeret Windows eller noget på.
Det er intet koblet til ud over grafikkort.

> Hvis det ellers er en køler der passer til CPU'en (check det i manualen
> eller Zalmans site) - og du har brugt en passende mængde (meget lidt,
> faktisk) - burde alt være ok...

Jeg kan ikke rigtig finde noget modelnr på køleren, men jeg har selv en
på min AMD 64, så jeg tror nok den er monteret ok.

> Men du kan selvfølgelig lige checke at køleren roterer frit og

Der er heller ikke noget problemer.

Jeg har ikke haft cpu'en af soklen, men der kan vel ikke være noget galt med cpu'en?
Hvis der f.eks er knækket en ben af og lige præcis det ben styre et eller andet?

Fra : Peter

Dato : 10-11-06 10:52

Hej,

Hvis der ikke er installeret noget software på maskinen og du kun aflæser
temperatur i BIOS, vil denne altid være høj.... det svarer til 100%
belastning af CPU når du står inde i BIOS.
En Pentium 4 / Pentium D bliver som regel næsten lige så varm ved at stå i
BIOS som at blive belastet 100% i Windows.

/Peter

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-11-06 12:04

"Peter" <@> skrev i en meddelelse

> En Pentium 4 / Pentium D bliver som regel næsten lige så varm ved at stå i
> BIOS som at blive belastet 100% i Windows.

Det må være noget unikt for Pentium CPU'er..
Min AMD XP 1800+@3200+ måler idle temp. når jeg er i BIOS og den er på 30-35
grader, hvis ikke det er idle så er jeg stolt af min køling

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-11-06 13:55

"Laziter [9440]" <laziter@FJERNgmail.com> skrev i en meddelelse

> "Peter" <@> skrev i en meddelelse

> Det må være noget unikt for Pentium CPU'er..
> Min AMD XP 1800+@3200+ måler idle temp. når jeg er i BIOS og den er på
> 30-35 grader, hvis ikke det er idle så er jeg stolt af min køling

Så kan du vist roligt være stolt af din køling, ganske fin temperatur.
(Medmindre der måles for lavt hehe)

Jeg tillader mig lige at sakse lidt fra et gammelt indlæg jeg lavede om
noget lignende:
(Faktisk er indlægget helt tilbage fra april 2004)

"Normalt vil idle Win temp være lavere end idle Bios temp, pga. HLT
kommandoen.*
HLT benyttes kun i WinNT, Win2000 og WinXP.
HLT benyttes ikke i win95 og Win98. Ved dog ikke med ME men jeg tvivler på
at det en del af det OS.
Man kan få software der aktiverer HLT kommandoen, de hedder CPUIdle og lign.
Nogle bundkort har ikke HLT kommandoen aktiveret, derfor kan bios og win
temp være
den samme.

*HLT (halt) er en særlig kommando Windows (NT, 2000 og XP) sender til cpu'en
når den ikke laver noget.
En cpu skal dog altid lavet et eller andet, sammenlign det med at trille
tommelfingre. "

Fra : JK

Dato : 10-11-06 11:35

On Thu, 9 Nov 2006 23:32:37 +0100, "Jan Hougaard"
> [...]

>Hvis der f.eks er knækket en ben af og lige præcis det ben styre et eller andet?

Det er set før, at et MSI bundkort måler temp. til at være for høj. Så
jeg ville foretage nogle check med hænder/fingre af temperaturen på
køleren. Hvis den føles som håndlun, ville jeg tage det helt
afslappet.
Ventilation i kabinet (tilførsel af kold luft) er vigtig. Et piskeris
i varm luft kan jo ikke køle.

mvh

John

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-11-06 23:40

"Jan Hougaard" <jan_hougaard@stofanet.invalid> skrev bl.a:

> Jamen her drejer det sig om 50-52 gr uden belastning overhovedet.

Det ligger min Athlon XP 2400+ også på idle, og har gjort det i flere år.
Der er nok ikke så meget at bekymre sig om - andet end at højere
temperaturen forkorter levetiden lidt. Men det er jo nok til at leve med.

Mvh.

Karsten

Fra : Kim S

Dato : 10-11-06 11:04

"Jan Hougaard" <jan_hougaard@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Motherboardet ligger på bordet uden for kabinet.
>
> Kan det passe at temperaturen skal ligge på 50-53 gr?
Hvis det er en Prescott CPU, er det vist ikke en
unormal temperatur.... De bliver **meget** varme.

Mvh, Kim

Fra : kk

Dato : 30-11-06 14:37

ja-e min p4 3.2 ligger 28 og når der spilles så ca 37
tror at en god chill psu gør underværker