Q: Radeon X1950 PRO/AGP kontra nyt MB
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-06 19:59

Hejsa

Jeg skal i gang med en PC opradering i løbet af januar

Jeg havde egentlig forventet at nyere kort til AGP ville være svært til
umuligt at få fat i
Men nu læser jeg på Toms Hardware at der et Radeon X1950 PRO til AGP på vej
http://www.tomshardware.com/2006/10/31/the_best_video_cards_for_your_money/page5.html
http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=12470

Såehh hvad pokker skal man gøre :)
Blive på AGP lidt endnu eller skifte til et nyt MB med PCI-E?
Nuværende MB er et Intel Rock Lake med Socket 478 (P4 2.5 Ghz)

Nyt MB kunne fx være med socket 939 + AMD 64 4Ghz
Et alternativt til at skifte MB vil være mere/bedre memory + ny CPU (fx en
3.4GHz P4)
Ville det kunne holde distancen i min et års tid?

I sommers skruede jeg en socket 939 maskine sammen bare med en AMD 3.5Ghz i
stedet
Den synes faldt pænt heldigt ud
Den har dog SATA II mod SATA I på de gamle Socket 478 MB's

Maskinen (eller rettere to) skal forsat bruges til spil i stor stil

pft/Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : claus b.p.

Dato : 07-11-06 16:41

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> umuligt at få fat i
> Men nu læser jeg på Toms Hardware at der et Radeon X1950 PRO til AGP på
//
> Såehh hvad pokker skal man gøre :)

IMO Hvis du vil skrue lidt nyt på hele tiden, må du halte lidt bagud. Det er
der ikke noget galt i, men man løber tør for muligheder på et tidspunkt,
fordi delene ikke kan skaffes. (Med mindre man køber brugt). Hvis du regner
med at skifte det hele ud i løbet af 2-3 år, er det bedre at købe helt ny
hardware, og så sælge det gamle som et sæt. Se på hvad der var moderne for
2-3 år siden, næsten alt er skiftet, nye MB/processor sokkel standarder, nye
RAM standarder, nye udvidelsessokkelstandarder osv. Hvordan ser det så ikke
ud om 3 år? Hvis du er spillefreak, må du overveje om du måske vil skifte
grafikkort igen om et år, for næste gang er der nok ikke AGP at få. Vil du
derimod forvente at X1950 skal holde 2-3 år, bliver det nok alligevel tid at
skifte resten ud da. Vil du inden for 1-2 år skifte processor, er det samme
overvejelser, det kræver nyt MB, og friske gode Motherboards har allerede nu
sjældent AGP. Skifter du derimod MB nu, skal du sikkert alligevel også have
ny RAM mm.
Mit bud er, sæt dig og regn ud hvad alternativerne er, og hvad de koster. Så
kan du bedre vurdere om hvad der er prisen værd.

/Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-11-06 19:07

claus b.p. wrote:

> Hvis du er spillefreak, må du overveje om du måske vil skifte
> grafikkort igen om et år, for næste gang er der nok ikke AGP at få.

Troede jeg også for et år siden :)
Men jeg regner ikke med at AGP kort bliver meget bedre

> Vil du derimod forvente at X1950 skal holde 2-3 år, bliver det nok
> alligevel tid at skifte resten ud da.

Njah jeg forventer en levetid på max 2 år måske mindre
Maskinerne bliver så flyttet til sekundære formål indtil de afgår ved døden

> Vil du inden for 1-2 år skifte processor, er det samme overvejelser

Jeg skifter processoren nu under alle omstændigheder

> og friske gode Motherboards har allerede nu sjældent AGP.

Og investeringen i X1950 vil være spildt
Men vil det kort ikke være tjenligt til en udskiftning allerede på det
tidspunkt?

> Skifter du derimod MB nu, skal du sikkert alligevel også have ny RAM mm.

MB med socket 939 og PCI-E kan fås med sockets til DDR moduler
Det er muligvis lidt kortsigtet men DDR2 bliver der nok ikke råd til lige nu

> Mit bud er, sæt dig og regn ud hvad alternativerne er, og hvad de
> koster. Så kan du bedre vurdere om hvad der er prisen værd.

Jeg har 8-9k til opgradering af maskinparken, desværre ikke 20k til to nye

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!