Uncached memory
Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-11-06 01:41

Jeg har en server stående ude i skabet.
Den består af en 400Mhz K6-2, på et Asus P5a, med 128MB arbejdshukommelse
og en OpenSUSE Linux 10.1 på.

Nu er det således at det ALi Aladdin V chipsæt der udgør rygraden kun
cacher 128MB.

Hvad hvis jeg lige smed en 128MB stang til i, hvad vil det eventuelt gøre
ved ydelsen ?

Mere arbejdshukommelse vs uncached arbejdshukommelse

På forhånd en ydmyg tak

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
*ding* HUMOROUS TAGLINE FOUND, INITIATING THEFT SEQUENCE.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-11-06 17:03

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>og en OpenSUSE Linux 10.1 på.
>
>Nu er det således at det ALi Aladdin V chipsæt der udgør rygraden kun

Er du helt sikker på det ?

Mit gamle GA-5AX board kører aktuelt med 3 stk 256 MB modulet. Det
skulle da undre mig meget, hvis den kun cacher de første 128 MB ?!?!

>Hvad hvis jeg lige smed en 128MB stang til i, hvad vil det eventuelt gøre
>ved ydelsen ?

Men den kan næsten kun blive hurtigere - Selv uncashed RAM er langt
hurtigere end harddisken. Og med de nuværende 128 Mb tror jeg at
operativ systemet må swappe livligt til disken...

Bemærk iøvrigt at du formentlig skal have fat i dobbelt-sidet SD-RAM.
Min Aladdin V server har i hvert fald problemer med enkelt-sidet RAM....

<mlr>

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-11-06 22:27

On Thu, 02 Nov 2006 17:02:49 +0100, Michael Rasmussen wrote:

>Er du helt sikker på det ?

Det er noget jeg er faldet over flere gange i reviews af boardet - men det
vil naturligvis glæde mig hvis det er en lodret løgn For jeg kan da
godt se at på papiret er GA-5AX meget meget lig P5A, også i layout.

Er også faldet over er review af GA-4AX, der fortæller at det kun er de
første 256MB memory der bliver cachet

<snip>

>Men den kan næsten kun blive hurtigere - Selv uncashed RAM er langt
>hurtigere end harddisken. Og med de nuværende 128 Mb tror jeg at
>operativ systemet må swappe livligt til disken...

Absolut !

>Bemærk iøvrigt at du formentlig skal have fat i dobbelt-sidet SD-RAM.
>Min Aladdin V server har i hvert fald problemer med enkelt-sidet RAM.....

Så vil jeg gå på jagt efter et par dobbeltsidet 256MB SD-RAM moduler -

1000 Tak - Michael

Friends don't let friends use Windows.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-11-06 21:52

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.dk> wrote:

>Så vil jeg gå på jagt efter et par dobbeltsidet 256MB SD-RAM moduler -

PRCData har den slags på lager - Men SDRam er blevet relativ dyr, og to
moduler løber op i 1000 kroner...

SDRam kan næppe genbruges, så måske er tiden alligevel kommet hvor den
gamle K6'er skal pensioneres.....

<mlr>

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-11-06 23:38

On Thu, 02 Nov 2006 21:51:30 +0100, Michael Rasmussen wrote:

>PRCData har den slags på lager - Men SDRam er blevet relativ dyr, og to
>moduler løber op i 1000 kroner...

Har set moduler til 218DKK stykket (computerne.com), ved så ikke om det er
enkeltsidet - men det er jo til at findeud af.

>SDRam kan næppe genbruges, så måske er tiden alligevel kommet hvor den
>gamle K6'er skal pensioneres.....

Vel, det er brugte moduler der allerede sidder i - så jeg vil da forhøre
mig rundt omkring, om der ligger at par ubenyttede moduler et eller andet
sted.

Ellers har jeg da indtil flere gange overvejet at udskifte den med et VIA
C7 drevet Jetway mini/nano ITX bundkort, hvor hele bundkortet nærmest har
samme strømforbrug som en K6-2 processor. Så kan man også kigge nærmere på
Padlock i forbindelse med OpenSSH

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
dum spiro, spero (while I breathe, I hope)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-11-06 22:54

>Har set moduler til 218DKK stykket (computerne.com), ved så ikke om det er
>enkeltsidet - men det er jo til at findeud af.

Enkelt sidet SDRam er noget billigere end dobbelt sidet - Så det er
formentlig enkelt sidig...

> [...]
>samme strømforbrug som en K6-2 processor. Så kan man også kigge nærmere på

Jeg skulle såmæn lige til at foreslå noget i den retning - Det fleste
professionelle EDB-folk får ganske vist hysterisk krampelatter når man
foreslår Via Epia i server sammenhæng. Men til hjemmebrug er de efter
min mening formidable - og det kan gøres for næsten ingen penge,
specielt hvis man i forvejen ligger inde med lidt RAM og en passende
disk...

<mlr>

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-11-06 00:50

On Thu, 02 Nov 2006 22:54:19 +0100, Michael Rasmussen wrote:

<snip>

>Enkelt sidet SDRam er noget billigere end dobbelt sidet - Så det er
>formentlig enkelt sidig...

Det var lidt det jeg var bange for.

> [...]
>min mening formidable - og det kan gøres for næsten ingen penge,
>specielt hvis man i forvejen ligger inde med lidt RAM og en passende

Vel, IMO er de perfekte til SOHO brug og nogle af de herlige Epia boards
vil kunne gøre det ganske godt til nogle af de lidt større prof. opgaver,
fx DP310, der er bestykket med 2 styk C7/C7M processorer - eller de AMD
Geode (Modificeret K7 kerne, der yder bedre end C7 og kan prale af et
strømforbrug der næsten matcher) baserede nano-brædder.
Det er ikke alle steder hvor det er nødvendigt med en monstrøs talknuser i
serveren, der er ved at få de tre nærmeste kulfyrede kraftværker til at gå
i selvsving.
Hvis man yderligere er istand til at drage nytte af UniChrome MPEG
dekoderen og/eller Padlock generatoren, kan det i mange sammenhænge være
en fremragende løsning. Fx findes der en lang række Via-Epia specifikke
patches til Gentoo.

nil desperandum (never despair)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-11-06 23:58

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> min mening formidable - og det kan gøres for næsten ingen penge,
> specielt hvis man i forvejen ligger inde med lidt RAM og en passende

Krampetrækningerne, skyldes nok en del driverfejl og dårligt konstruerede
performance på VIA boardsene.

En AMD Geode performer dobbelt så hurtig med DDR ram (kontra C7s DDR2) og
bruger det samme i strøm.

Problemet her er bare masse produktion og pris.

Geoden er pissesvær at få fat, lykkedes mig kun at finde frem til Danbit,
som osse skulle have det dobbelte for et board med Geode chip, kontra et C7
board.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-11-06 01:02

On 02 Nov 2006 22:57:57 GMT, Bjarke Andersen wrote:

<snip>

>Krampetrækningerne, skyldes nok en del driverfejl og dårligt konstruerede
>performance på VIA boardsene.

Krampetrækningerne ankommer langt før.

MHT fejl er de stort set alle koncentreret omkring S3 grafik
acceleratoren, resten er ganske velfungerende.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Never let your morals get in the way of doing the right thing.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 05-11-06 09:54

Bjarke Andersen wrote:

> Geoden er pissesvær at få fat, lykkedes mig kun at finde frem til Danbit,
> som osse skulle have det dobbelte for et board med Geode chip, kontra et C7
> board.

Hvis du har visa kort, så er det slet ikke et problem.
Jeg køber mit udstyr i England hos http://www.linitx.com/

Jetway J7F3 AMD Geode NX1750 Mainboard
[J7F3E1750]

Har købt et Jetway J7F2 1.5GHz C7 Mainboard og et Jetway J7F2 1.2GHz
EDEN Mainboard - Fanless som begge er den nye C7 CPU.

LinixITX.com har også C7 som 2 GHz

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-06 15:38

Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> crashed Echelon writing

> Hvis du har visa kort, så er det slet ikke et problem.
> Jeg køber mit udstyr i England hos http://www.linitx.com/
>
> Jetway J7F3 AMD Geode NX1750 Mainboard
> [J7F3E1750]

Tja, hvis jeg bare havde opdaget det før jeg købte min C7er

--
Bjarke Andersen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-11-06 22:22

Peter Jespersen wrote:

> [...]
> ved ydelsen ?
>
> Mere arbejdshukommelse vs uncached arbejdshukommelse

Hvis du vælger at købe RAM'en brugt, så kan du sikkert finde en flink fyr
der smider et slot 1 bundkort med BX chipsset og CPU med for samme pris.
Det kræver umidlbart ingen omkonfigurering af din hardware.
Problemet er at du AFAIK ikke kan segmentere hukommelsen så de rigtige ting
bliver cached og f.eks. diskcachen ligger i den ikke cachede del af
hukommelsen. Og så siger Murphys lov at det vil gå ud over ydelsen.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.