Flere Asus a8v deluxe problemer.
Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 15:02

Hej i gruppen.

Jeg er osse den "lykkelige" ejer af ovenstående bundkort.
Det har ikke givet mig andet end grå hår siden jeg installerede det. Til
tider når jeg booter, så får jeg beskeden "no proper media, insert prober
boot media", eller noget i den retning.
Det er ikke det store problem, et dab på en tast, så booter den normalt.
Men.... ca. hver 3-4 gang jeg booter op, så får jeg BSOD lige før den er
færdig med at indlæse windows. Fejlmeldingen kan jeg ikke lige huske i
ho'det, og det foto jeg fik af den er væk lige nu (mer' om det senere).
reset 1-2 gange, så booter den igen normalt.

Fornyligt installerede jeg en 205Gb Samsung ide-disk, og så skal jeg lige
love for at jeg fik kam til mit hår. Med uregelmæssige mellemrum "kaster"
den Samsungen, som er opdelt i to partitions, en 20Gb og en 230Gb.
Enhedshåndtering siger OK, men Windows kan ikke se den alligevel.
Ved overflytning til anden maskine er HD'en osse ulæslig.

Ram er checket flere gange (også) byttet med anden maskine. HD er chkdsk'et,
kabler udskiftet fra anden maskine.
Jeg er blank nu, bundkortet, (som jeg gi'r skylden) ryger snart på
møddingen.

mvh Ebbe

ps. nyeste bios v1017

Fra : Hans

Dato : 20-10-06 15:55

Ebbe [7000] wrote:

> Ram er checket flere gange (også) byttet med anden maskine. HD er
> chkdsk'et, kabler udskiftet fra anden maskine.
> Jeg er blank nu, bundkortet, (som jeg gi'r skylden) ryger snart på
> møddingen.

Hvilken PSU har du?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 17:00

> Hvilken PSU har du?
>
> Hans

Hej Hans.

Uha, det ka' jeg ikke angang udtale

Men jeg ka' da læse specs.

+3.3v 28A
+5v 30A
+12v 15A
-5v 0.5A
-12v 0.8A
+5vsb 2A
+5v&3.3v combined 180W
Total output 300W.

Jeg skylder lige at fortælle, at der sidder en +3200 processor i.

mvh Ebbe

Fra : Kim S

Dato : 20-10-06 20:02

"Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk> skrev i en meddelelse

> Uha, det ka' jeg ikke angang udtale
>
> Jeg skylder lige at fortælle, at der sidder en +3200 processor i.

Jeg vil gi' Hans II ret. Prøv med en anden PSU. En let ustabilitet
i strømforsyningen er anledning til mange løjerlige fejl...

Mvh, Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 22:03

Hmmm, det ka' godt være man sku' prøve med en anden psu.
To harddiske, en AMD 3200+ samt et Geforce mx440 burde ikke være så sultent
?
Umiddelbart synes jeg den burde være stor nok, og spændingerne har set godt
nok ud de par gange jeg har målt på den, men der kan selvfølgelig være
periodiske "udsættere".
Så skal jeg blot ha' fundet en til en rimelig penge, som er lige så lydløs
som min nuværende "no name".

mvh Ebbe

Fra : Hans

Dato : 21-10-06 00:08

Ebbe [7000] wrote:

> Så skal jeg blot ha' fundet en til en rimelig penge, som er lige så
> lydløs som min nuværende "no name".

Lydløs? Så køber du bare en Seasonic i S12 serien. Dels finder du ud hvor
meget din gamle PSU egentlig støjede, og samtidig har du en PSU til din
næste computer.

PSU'en er én af de vigtigste dele i en computer, og det kan ikke anbefales
at spare på netop dette punkt.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 07:48

> Lydløs? Så køber du bare en Seasonic i S12 serien. Dels finder du ud hvor
> meget din gamle PSU egentlig støjede, og samtidig har du en PSU til din
> næste computer.

Den "gamle" har faktisk været en kilde til stor undren her i hytten. Hvis
jeg stopper mine to 120mm blæsere koblet til 7v, samt bremser cpublæser
(Glacialtech), så kan jeg stadig ikke høre den før jeg holder ho'det helt op
til afgang-gitter", og der høres det ikke som blæserstøj, nærmere lidt
børste-snerren fra motor.
Støj er en af mine "ismer"

> PSU'en er én af de vigtigste dele i en computer, og det kan ikke anbefales
> at spare på netop dette punkt.

Det er jeg klar over, og viser det sig at være den, så bli'r det med garanti
til en 400 Watt'er af ovenstående.

mvh Ebbe

Fra : 2

Dato : 20-10-06 21:22

>Hej Hans.
>
>Uha, det ka' jeg ikke angang udtale
>
>Men jeg ka' da læse specs.
>
>+3.3v 28A
>+5v 30A
>+12v 15A
>-5v 0.5A
>-12v 0.8A
>+5vsb 2A
>+5v&3.3v combined 180W
>Total output 300W.
>
>Jeg skylder lige at fortælle, at der sidder en +3200 processor i.
>
>mvh Ebbe

Hej kan din PSU mon være for lille (ligge på grænsen) på at trække
alt dit grej?

Jeg har 400 W i min pc og bundkortet Asus A8V kører jo fint nu,
bare den har nogle RAM som virker, som Hans var så god til at fejl
finde på.

Torben

Fra : Hans

Dato : 21-10-06 00:05

Ebbe [7000] wrote:

> Uha, det ka' jeg ikke angang udtale

Det behøver du heller ikke. Du skal blot skrive hvad der står på PSU'en.

> Men jeg ka' da læse specs.
>
> +3.3v 28A
> +5v 30A
> +12v 15A
> -5v 0.5A
> -12v 0.8A
> +5vsb 2A
> +5v&3.3v combined 180W
> Total output 300W.

Det ser jo umiddelbart godt nok ud, men holder det nu også i praksis?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 07:32

> Det ser jo umiddelbart godt nok ud, men holder det nu også i praksis?
>
> Hans

Jah, skal jeg til at lave belastningstest på den, så ska' jeg til at hekse
med diverse effektmodtande, autopærer mm. Så er det nok hurtigere at
købe en anden.
Jeg ku' selvfølgelig lige prøve at bytte den med min klippestabile
"Medion"-forsyning. Har kørt i snart 3 år uden et eneste hik.

mvh Ebbe

Fra : co@ch [4130]

Dato : 22-10-06 20:29

> [...]
>
> Men jeg ka' da læse specs.
>
> +3.3v 28A
> +5v 30A
> +12v 15A
> -5v 0.5A
> -12v 0.8A
> +5vsb 2A
> +5v&3.3v combined 180W
> Total output 300W.
>
> Jeg skylder lige at fortælle, at der sidder en +3200 processor i.
>
> mvh Ebbe
>
> --
> Mænd holder ikke op med at lege fordi de bliver gamle.
> Mænd bliver gamle fordi de holder op med at lege.

Du skal mindst ha' 25A på 12v for at køre dette kort stabilt.

Tro mig...jeg har været hele "møllen" igennem....det hjalp da jeg fik en
kvalitets PSU med 2 separate 12v linier på hver 16A.

Det er ikke din CPU, harddisk der er afgørende i denne sag. Det er dit
bundkort der bruger strømmen.

mvh
Bri@n

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 12:00

"co@ch [4130]" <coach [fjern] @ (dette] lite.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvalitets PSU med 2 separate 12v linier på hver 16A.
>
> Det er ikke din CPU, harddisk der er afgørende i denne sag. Det er dit

Umiddelbart synes jeg godt nok det lyder lidt voldsomt at sætte omkring 300W
af alene på 12V siden til drift af et bundkort, men nu er en Seasonic
S12-430'er bestilt, så håber jeg det hjælper

mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 17:09

Jeg må erkende, at jeg havde mine tvivl, men 430W seasonic er monteret nu,
og har kørt foreløbig et døgns tid med flere starter, og den har ikke
drillet endnu.
Som en sidegevinst er Windows MEGET hurtigere til at lukke ned nu, før ku'
det tage 4-5 minutter, hvor den stod og lignede en der var gået i coma, nu
lukker den ned næsten øjeblikkeligt.

Tak til dem, som trods min skepsis fik mig til at handle

mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 07:52

> [...]
> lukker den ned næsten øjeblikkeligt.
>
> Tak til dem, som trods min skepsis fik mig til at handle

Jeg dansede sejrsdans for tidligt .

Problemet består i sin oprindelige form, hvilket betyder at det ikke var
strømforsyningen. På den ene side er det rart at ens "gut-feeling" ikke bør
ignoreres, på den anden side har det ikke bragt mig meget nærmere en
løsning. ( rent bortset fra at min fornemmelse af en fejl i bundkort er
blevet forstærket )

Fra : Hans

Dato : 29-10-06 04:15

Ebbe [7000] wrote:

> [...]
> bragt mig meget nærmere en løsning. ( rent bortset fra at min
> fornemmelse af en fejl i bundkort er blevet forstærket )

Hvilken hardwarerevision er bundkortet?

Du finder det nede mellem 4. og 5. PCI-Slot, hvor der står A8V med store
bogstaver, efterfulgt af revisionsnummeret med småt.

Hvis det er før revision 2.0, så er det sandsynligvis årsagen til at det
opfører sig så tumpet som du oplever, da der var ret mange problemer med de
tidlige udgaver.

Hvis det er et rev. 2.x, så er jeg nok tilbøjelig til at give dig ret i at
det må være defekt, med mindre dit problem er at noget kører varmt.

Prøv og hent dette program og installer det:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Lad maskinen køre en times tid (hvis den kan), start Everest, vælg "PC" ude
til venstre og "Sensors" i hovedvinduet, og aflæs temperaturerne. Hvis det
ikke er en SATA-disk du har, så burde du også kunne se harddiskens
temperatur, sammen med aflæsningerne for CPU og bundkort.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 23:39

> [...]
> ikke er en SATA-disk du har, så burde du også kunne se harddiskens
> temperatur, sammen med aflæsningerne for CPU og bundkort.

Hej Hans, tak for "tilbagekomst" hertil.

Bundkortet er en rev. 2.00

Og en lille rapport fra Everest her:

Motherboard 31 °C (88 °F)
CPU 34 °C (93 °F)
SAMSUNG SP0802N 23 °C (73 °F)
Maxtor 6L160M0 35 °C (95 °F)
ExcelStor Technology J88S0 36 °C (97 °F)

Det kan næsten ikke findes kønnere

CPU Kerne 1.09 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 5.16 V
+12 V 12.35 V

( Er den cpu-kerne spænding korrekt ? )

Jeg har siden udskiftning af PSU oplevet to spontane reset's, aldrig sket
før.

mvh Ebbe

Fra : Hans

Dato : 30-10-06 01:10

Ebbe [7000] wrote:

> [...]
> SAMSUNG SP0802N 23 °C (73 °F)
> Maxtor 6L160M0 35 °C (95 °F)
> ExcelStor Technology J88S0 36 °C (97 °F)

Ja - Her er ikke noget at komme efter.

> CPU Kerne 1.09 V
> +3.3 V 3.28 V
> +5 V 5.16 V
> +12 V 12.35 V
>
> ( Er den cpu-kerne spænding korrekt ? )

Den er god nok når cpu'en er i cool & quiet tilstand. Først ved load stiger
spændingen op til 1.4 V.

> Jeg har siden udskiftning af PSU oplevet to spontane reset's, aldrig
> sket før.

Har du sat XP op til at standse ved en BSOD, da det ville være godt hvis vi
kunne finde stopkoden.

Settingen findes under i kontrolpanelet, system, fanen avanceret, under
start og genoprettelse.

Under systemfejl skal der kun være flueben i de to øverste punkter og ingen
skrivning af fejlfindingsoplysninger.

Noget helt andet er, at når din maskine i længere tid har været ustabil, så
er det en skidt idé at fortsætte med den oprindelige installation, så hvis
du orker det vil det være godt med en frisk installation, helt fra bunden.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 08:47

> Den er god nok når cpu'en er i cool & quiet tilstand. Først ved load
stiger
> spændingen op til 1.4 V.

Ja selvfølgelig, tanketorsk fra min side.

> [...]
> start og genoprettelse.
>
> Under systemfejl skal der kun være flueben i de to øverste punkter og

Nu har jeg osse lavet den klassiske fejl, ikke at fortælle at jeg kører
Win2K, men den ligner jo osse næsten.
Fejkoden varierer lidt såvidt jeg husker, men kan f.eks være:
*** STOP: 0x00000050 (0xeb638000,0x00000000,0x8045ab9f, osv osv...

Teksten er altid:
Page_fault_in_not_paged_area_

> [...]

> du orker det vil det være godt med en frisk installation, helt fra bunden.

Tanken har før strejfet mig i anden anledning, men da problemet sporadisk
opstår med en " Reboot and select proper boot deviceor insert boot media
osv..", ( eller lign.), så minder det mig ikke meget om et Win problem.

mvh Ebbe