fejl med ASUS A8V Deluxe
Fra : 2

Dato : 16-10-06 19:06

Hej har lige købt en brugt PC med ASUS A8V Deluxe rev 2 i, og den
skulle lægge nye drivere ind, men bundkortet laver fejl, og flere
fejl, så det kan mindre og mindre. Prøver også med en ny ROM fil via
CDrom, og nogle gange kan ASUS finde CD og læse filen og andre gange
slet ikke. Og hvis den endelig har læst og programmeret og vi skal
genstarte.
Skriver den igen bios checksum error, og så kan man måske igen læse
en ROM fil ind, men den opfatter ikke den nye fil.

Og så kører fejlene jo bare i loop.

Vi har også clear CMOS uden det har ændret noget.

Hvordan kan jeg få bundkortet til at huske den nye ROM fil, eller få
det til at holde op med at lave fejl?

Har I andre oplevet noget lignende, og hvordan kan det mon blive løst?

Torben
som nu har dalende tillid til ASUS.

Fra : claus b.p.

Dato : 16-10-06 23:34

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej har lige købt en brugt PC med ASUS A8V Deluxe rev 2 i, og den
> skulle lægge nye drivere ind, men bundkortet laver fejl, og flere
> fejl, så det kan mindre og mindre.

Prøv at starte en helt almindelig fejlfindingsrutine inden du brænder BIOS.
Man skal ALDRIG brænde BIOS på en ustabil maskine!
Check/skift strømforsyning, RAM, grafikkort, harddisk, cd-rom/dvd-drev,
cpu-sokkel og køler.
Jeg har sådan et kort i en maskine, og det kører fremragende. (AMD Athlon64
3000+) Hvis intet hjælper, er det måske futtet af.... Statisk elektricitet?

/Claus

Fra : 2

Dato : 17-10-06 21:20

> [...]
>3000+) Hvis intet hjælper, er det måske futtet af.... Statisk elektricitet?

Hej Ja så er du væsentlig mere heldig med dit A8V end mig. Jeg har
været stikkende efter, og kontrol af de andre dele, dog ikke skiftet
PSU.
Den gør ikke så meget med skriver kun:

bad bios checksum starting bios recovery....
checking for floppy
floppy not found
checking for CD-rom
CD-rom not found

(det kan den så stå og skrive til evighed i loop)

Så i med en CD/floppy med A8V.rom filen

Så skriver den

Reading file A8V.rom completed
start erasing
start programing...

Please turn off your system and power on again to get system back.

Og så starter det forfra
bad bios checksum starting bios recovery....

Hvilken bios version kører du med?

Torben

Fra : Hans

Dato : 17-10-06 22:14

2 wrote:

> [...]
>
> Og så starter det forfra
> bad bios checksum starting bios recovery....

Din indledende beskrivelse tyder meget på en ramfejl, og så begynde at
flashe på en ustabil maskine er næsten som at skyde sig selv i foden. Fejlen
er helt sikkert ikke biosrelateret, men det er spørgsmålet om der nu er
nogen vej tilbage hvis cmos allerede er korrumperet.

Prøv med kun 1 rammodul, eventuelt byt rundt på dem hvis det ikke lykkes
første gang. Fjern alle enheder undtaget floppy og grafikkort, så du
udelukker alle andre fejl under indlæsning af bios. Hvis du har hentet den
nyeste bios 1017 hos Asus bør der ikke være problemer.

Jeg har kun gode erfaringer med A8V Deluxe og har også anbefalet det til
andre, og mig bekendt har de fungeret i årevis uden problemer, eller skrevet
på en anden måde: Jeg er helt sikkert den første som får kendskab til
eventuelle fejl i såfald.

Hans

Fra : 2

Dato : 18-10-06 21:37

> [...]
>på en anden måde: Jeg er helt sikkert den første som får kendskab til

Tak for dit svar Hans
Prøvede at tage alle enheder fra undtaget floppy og grafikkort, uden
det ændrede noget.

Så fik jeg min bror til at komme med en anden RAM klods, i med den,
og så flash bios som den spurgte efter, og bum, så genstartede den og
alt virker !!! Har lige installeret programmer og en PC test prog.
Jeg er imponeret over dig at du kunne tyde at det var en RAM fejl!
Jeg troede det kørte i step ligesom først bundkort, så RAM som den jo
tæller op..
Så når bundkortet ellers strejkede så tidligt i opstart burde det jo
være der fejlen lå, fx i bios, og så ikke i selve RAM klodsen.

Jeg skrev ellers til Asus i forgårs, og deres eneste svar var at jeg
skulle bruge bios 1015.
Det er så den jeg har flashet med nu.

Den tidligere RAM klods er en på 512 MB Ballistix Crucial, det er så
den som er meget skuffende kvalitet!!! Der er og var ingen grund til
at de skulle stå af, men selvfølgelig posttransport er ukendt

Nu har jeg den lånte 512 MB RAM Kingston og det virker.

Tak for hjælpen!

Torben

Fra : Hans

Dato : 19-10-06 00:17

2 wrote:

> [...]
> Jeg er imponeret over dig at du kunne tyde at det var en RAM fejl!
> Jeg troede det kørte i step ligesom først bundkort, så RAM som den jo

Med 35 års erfaring i hardware bliver man efterhånden ret god til at lede
efter fejl.

> Så når bundkortet ellers strejkede så tidligt i opstart burde det jo
> være der fejlen lå, fx i bios, og så ikke i selve RAM klodsen.

Hvis det var en biosfejl ville der komme en fejlkode på skærmen.

> Jeg skrev ellers til Asus i forgårs, og deres eneste svar var at jeg
> skulle bruge bios 1015.
> Det er så den jeg har flashet med nu.

Okay - Det er jo ikke til at fejl af. Jeg har dog ikke oplevet problemer med
1017, men hvis bundkortet kører som det skal, er der ingen grund til at
opgradere bios.

> Den tidligere RAM klods er en på 512 MB Ballistix Crucial, det er så
> den som er meget skuffende kvalitet!!! Der er og var ingen grund til
> at de skulle stå af, men selvfølgelig posttransport er ukendt

Visse bundkort er ret kræsne med ramtyper, og det er derfor altid en god idé
at kontrollere listen med godkendte ram i manualen til bundkortet.

> Nu har jeg den lånte 512 MB RAM Kingston og det virker.

Kingston eller Samsung er der normalt heller ingen problemer med.

Iøvrigt, når du kun kører med et rammodul, bør modulet sidde i den blå
sokkel længst væk fra cpu'en.

> Tak for hjælpen!

Det var så lidt.

Hans