Opstart på Asus PN32 SLi SE Deluxe
Fra : KB

Dato : 14-10-06 13:40

Hej.

Jeg har netop opdateret min gamle maskine og har nu købt et Asus P5N32SLI SE
Deluxe med en Core2Duo 6600 til.

Har installeret Xp samt alle opdateringer og nu kommer porblemet.

Når maskinen startet op kommer den til Windows Xp skærmen med den rullende
ting under. Normalt ville det billede være fremme i 10 maks 15 sekunder men
det bliver der i ca. 2 minutter, hvor harddisken stopper for så pludselig at
gå igang igen og så starter xp op.

Jeg har kørt flere forskellige former for antivirus bare for en
sikkerhedsskyld uden at den fandt noget.

Rammene er corsair XMS2 DDR.

Nogen der har nogle forslag ?

Mvh.
Kenneth

Fra : Hans

Dato : 14-10-06 15:42

KB wrote:
> [...]
>
> Jeg har kørt flere forskellige former for antivirus bare for en
> sikkerhedsskyld uden at den fandt noget.

Normalt er årsagen til den lange pause på splash skærmen, enten en enhed som
er lang tid om at svare, eller også manglende/dårlige drivere til chipsæt
eller andre enheder.

Uden jeg kender en dyt til nVidias software til dette bundkort kan jeg da
give dig et tip.

Prøv og gå ind i Enhedshåndteringen under IDE ATA/ATAPI-controllere, og fold
punktet ud så du kan se alle IDE-kanalerne.

Alle kanaler som ikke har fysisk tilslutning af harddiske eller optiske drev
sætter du til "Intet" under fanen "Avancerede indstillinger", og menupunktet
"Enhedstype".

Genstart så maskinen og se om det ikke har hjulpet.

Hans

Fra : Sune Storgaard

Dato : 15-10-06 13:44

KB skrev:

<klip>
> [...]
> 15 sekunder men det bliver der i ca. 2 minutter, hvor harddisken
> stopper for så pludselig at gå igang igen og så starter xp op.

Hent bootvis, den laver en fin graf over hvilke ting der loades hvornår
under et boot, med en 2 minutter lang "streg" i sådan en graf burde det være
lige til at se hvor problemet ligger henne af.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : KB

Dato : 15-10-06 16:20

Nu stopper den kun engang imellem under opstarten. Andre gange starten den
op som lyn og torden.
Jeg har kørt bootvis uden at blive meget klogere, for det er som regel når
computeren har været slukket i
længere tid at de 2 minutter forekommer.

Jeg har tænkt på om det kunne være et ram problem. Jeg har lånt de Corsair
XMS2 DDR ram og det er PC5400 modellen
Men på hjemmesiden og i manualen kan jeg se, at boardet kun understøtter
PC5300. Kunne det være det?, for
så må jeg jo bare ud og have fat i noget nyt ram.

Mvh.Kenneth