Lodning komponent ASUS A7V ?
Fra : Andersen

Dato : 30-09-06 13:13

Skulle der være nogen her med elektronik kendskab, så savner jeg hjælp til
at udskifte denne dims på et ASUS A7V mobo...

http://www.4freeimagehost.com/uploads/d4240b903c21.jpg

En tåbe har mishandlet motherboardet og knækket dimsen. Hvad er det for en
og hvor vigtig er den ?
(motherboardet kan boote, mere har jeg ikke testet).

Jeg har en masse ældre eller kasseret edb hardware liggende, og der sidder
samme dimser på. Kan jeg bruge sådan en fra noget andet hardware og hvad
skal man være opmærksom på ? skal den vende bestemt ?

På forhånd tak

Fra : Nicolai

Dato : 30-09-06 13:55

"Andersen" <.@.> skrev i en meddelelse

> Jeg har en masse ældre eller kasseret edb hardware liggende, og der sidder
> samme dimser på. Kan jeg bruge sådan en fra noget andet hardware og hvad
> skal man være opmærksom på ? skal den vende bestemt ?

Det kan du godt, det har jeg gjort flere gange. Hvis bare det er samme
slags, skal du bare udskifte den og vende den rigtigt, men de er mærket, så
du burde kunne se hvorledes den skal vende.

> På forhånd tak

Nicolai

Fra : Andersen

Dato : 13-10-06 05:28

On Sat, 30 Sep 2006 14:54:49 +0200, Nicolai wrote:

> Hvis bare det er samme
> slags, skal du bare udskifte den og vende den rigtigt, men de er mærket, så
> du burde kunne se hvorledes den skal vende.

Tak til Jer alle.
Men jeg kan ikke lure hvordan den skal vende (+ / -) for der står intet på
den, se her
http://www.4freeimagehost.com/uploads/424840bd4f55.jpg

Kan vi være enige om at det er en 100 uF 16 volt lyt ?
Og at den nye bare skal være tilsvarende eller større som Lasse skriver ?

Fra : Nicolai

Dato : 13-10-06 17:29

> Tak til Jer alle.
> Men jeg kan ikke lure hvordan den skal vende (+ / -) for der står intet på

Joda, den farvestreg der er ned ad siden. Den passer, i hvert fald på det
bundkort jeg lavede, med at cirklen på bundkortet var farvet i den ene
halvdel. Så den farvede streg skal sidde over den farvede havlcirkel på BK.
Har du ikke den halvcirkel der hvor den skal sidde på BK?

Nicolai

Fra : Andersen

Dato : 15-10-06 23:52

On Fri, 13 Oct 2006 18:28:48 +0200, Nicolai wrote:

> [...]
> halvdel. Så den farvede streg skal sidde over den farvede havlcirkel på BK.
> Har du ikke den halvcirkel der hvor den skal sidde på BK?

Jo der er en farvet halvcirkel på mobo
http://www.4freeimagehost.com/uploads/d4240b903c21.jpg

Og der er en hvid streg lige udfor en af pindene på lyt'en her
http://www.4freeimagehost.com/uploads/424840bd4f55.jpg

Tak for hjælpen
Men se lige, den sidder jo omvendt på boardet. Den hvide streg på lyt'en
vender mod den sorte halvcirkel på boardet, og den sorte halvdel på lyt'en
vender mod den hvide halvcirkel på boardet.
Det gør de andre lyt'er på motherboardet iøvrigt også, se billedet med
mobo. Underligt ikke :-/

Fra : Nicolai

Dato : 16-10-06 08:12

> [...]
> vender mod den hvide halvcirkel på boardet.
> Det gør de andre lyt'er på motherboardet iøvrigt også, se billedet med

Jeg skal faktisk ikke lige kunne sige om jeg husker forkert, men den skal
sidde tilsvarende de andre, så går det ikke galt.

Nicolai

Fra : Andersen

Dato : 16-10-06 20:27

On Mon, 16 Oct 2006 09:11:52 +0200, Nicolai wrote:

Ok tak
Det var en god hjælp.

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 30-09-06 13:56

> [...]
> samme dimser på. Kan jeg bruge sådan en fra noget andet hardware og hvad
> skal man være opmærksom på ? skal den vende bestemt ?

Det er en elektrolyt-kondensator - måske bundkortet kan køre uden!
Den har en + og - ledning - som SKAL vende rigtigt.

Fra : JK

Dato : 30-09-06 14:04

On Sat, 30 Sep 2006 14:13:06 +0200, Andersen <.@.> wrote:

> [...]
>samme dimser på. Kan jeg bruge sådan en fra noget andet hardware og hvad
>skal man være opmærksom på ? skal den vende bestemt ?

Det er en elektrolyt kondensator. Den er meget vigtig. Det er
vanskeligt at lodde på et bundkort. Overlad det hellere til en
ekspert, for bundkortet består af 4-6 lag.

Der står på kondensatoren en værdi (mikro eller mini Farad) og en
spænding. Det er muligt at få en med samme værdier hos f.eks. Brinck
Elektronik for 10-20 kr. pr. stk. Men næppe med samme størrelse. Så
eventuelt skal der loddes nogle ledninger på. Fikst bliver det næppe.

Et nyt bundkort koster ikke alverden. A7v var socketA. De fås stadig
visse steder:
http://www.demoshop.dk/page69.htm

for 286,- kr. plus porto. Det der Biostar er rigtig godt. Det tager
DDR ram. Bruger dit A7v sdram ? (2 hakker i ram sokler)

mvh

John

Fra : Nicolai

Dato : 30-09-06 16:44

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> vanskeligt at lodde på et bundkort. Overlad det hellere til en
> ekspert, for bundkortet består af 4-6 lag.

Ja, men hvad har det med loddeøerne at gøre? Der er masser af plads til den
slags der hvor den defekte har siddet.

> [...]
>
> for 286,- kr. plus porto. Det der Biostar er rigtig godt. Det tager
> DDR ram. Bruger dit A7v sdram ? (2 hakker i ram sokler)

Æh, jeg har gjort det masser af gange og det er immervæk billigere at lodde
lidt, frem for at købe nyt.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-10-06 14:00

JK wrote:
> Der står på kondensatoren en værdi (mikro eller mini Farad) og en

mikro ! der er intet der hedder mini farad

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-10-06 21:55

N_B_DK wrote:

> mikro ! der er intet der hedder mini farad

Der menes sikkert millifarad (mF), hvor 1 mF = 1000 µF. Jeg ved ikke om
denne mærkning bliver brugt - det er vist stadigvæk almindeligt at
angive f.eks. 47000 µF fremfor 47 mF.

Vh Kurt

Fra : claus b. p.

Dato : 09-10-06 23:23

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote in message

> Det er en elektrolyt kondensator. Den er meget vigtig. Det er
> vanskeligt at lodde på et bundkort. Overlad det hellere til en
> ekspert, for bundkortet består af 4-6 lag.

Jeg vil så til gengæld hævde at den sikkert ikke er vigtig. De fleste MB er
forsynet med et rigeligt antal afkoblingskondensatorer, så en enkelt mindre
vil med 99,9% sikkerhed ikke gøre forskel.
Formålet med disse elektrolytkondensatorer er at holde
forsyningsspændingerne stabile, og frafiltrere elektrisk støj. Der har været
tilfælde hvor en produktionsserie af disse el-lytter fejlede, så de over tid
mistede kapaciteten, og det gav problemer. Men der var så også typisk mange
kondensatorer på en gang, som ikke levede op til specifikationerne.
/Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-09-06 15:52

Andersen wrote:

> En tåbe har mishandlet motherboardet og knækket dimsen. Hvad er det for en
> og hvor vigtig er den ?
> (motherboardet kan boote, mere har jeg ikke testet).

Det svinger meget. Nogle gange kan du være heldig at den spinder uden. Men
skift den, da det kan give anledning til nogen underlige stabilitetsfejl
senere.

> Jeg har en masse ældre eller kasseret edb hardware liggende, og der sidder
> samme dimser på. Kan jeg bruge sådan en fra noget andet hardware og hvad
> skal man være opmærksom på ? skal den vende bestemt ?

Find en med tilsvarende eller større værdi, både i maksimal spænding og
kapacitet og lod den på undersiden af boardet. Det eneste du skal være
opmærksom på er at den vender rigtigt.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Leif

Dato : 03-10-06 10:07

"Andersen" <.@.> wrote in message
> [...]
> samme dimser på. Kan jeg bruge sådan en fra noget andet hardware og hvad
> skal man være opmærksom på ? skal den vende bestemt ?

Du får nok lettere kontakt til en "lodder" hvis du oplyser hvor du bor
(byen)

Den nye kan bare loddes på benene af den gamle, hvis de stadig sidder
iloddet.

Mvh, Leif (7330)

Fra : Andersen

Dato : 13-10-06 05:18

On Tue, 3 Oct 2006 11:06:40 +0200, Leif wrote:

> Du får nok lettere kontakt til en "lodder" hvis du oplyser hvor du bor
> (byen)

Jamen jeg er slet ikke i DK

> Den nye kan bare loddes på benene af den gamle, hvis de stadig sidder
> iloddet.

Ja det er nok løsningen, for på undersiden skal den ikke sidde, da
motherboardet skal ligge løst.

Men er der "noget" i benene, de ser tykke ud en mm over loddeøen ?