HDD ide contra sata
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-09-06 17:54

Jeg har skiftet mit IntelP4 bundk. ud med et Asrock P4VM800 sata, men
kører videre på mine ide harddiske, ingen problemer. Hvis jeg en dag
skal skifte en HD, skal jeg så vælge en sata disk eller giver det
problemer. Om den er hurtigere er jeg ligeglad med, men ikke hvis der
er mere bøvl med install og drift. Mine Maxtor har kørt uden probl. i
nogle år.
mvh Ebbe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-06 09:22

On Wed, 27 Sep 2006 18:53:40 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>problemer. Om den er hurtigere er jeg ligeglad med, men ikke hvis der
>er mere bøvl med install og drift. Mine Maxtor har kørt uden probl. i

Skal du ud at købe nye harddiske bør du vælge SATA...

Jeg har flere maskiner kørende med blandede IDE/SATA drev, det giver
ingen problemer.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-09-06 14:22

On Thu, 28 Sep 2006 10:22:27 +0200, Michael Rasmussen
<mic@HaderSpam.dou.dk> wrote:

>Skal du ud at købe nye harddiske bør du vælge SATA...
>
>Jeg har flere maskiner kørende med blandede IDE/SATA drev, det giver
>ingen problemer.

Tak for svar, men hvorfor så SATA ?
forskel, fordel, pris, eller fordi ID glider ud
mvh Ebbe

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-09-06 14:25

> Tak for svar, men hvorfor så SATA ?

Fordi det er svært/dyrt at lave parallelle forbindelser. Prøv at se på
hvor lidt stikket til SATA fylder på bundkortet vs. et alm IDE stik.

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-06 16:18

>Tak for svar, men hvorfor så SATA ?
>forskel, fordel, pris, eller fordi ID glider ud

IDE er forældet teknologi, der er hastigt på vej ud. Dit næste bundkort
har formentlig ingen IDE-port, og så kan du pludselig ikke genbruge dine
ellers udmærkede IDE-diske....

<mlr>

Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-09-06 12:51

Michael Rasmussen skrev:

> Dit næste bundkort har formentlig ingen IDE-port,

Her stopper vi lige filmen :)

Det har man også sagt om seriel porte, parallel porte, ja selv det gamle
floppy drev findes stadigvæk på største delen af nye kort.

Tror man skal en del år frem før det sker.. måske den kun er reduceret til
1, hvad jeg har set på et par bundkort allerede.

Så længe sata og pata kan eksistere sammen vil der gå lang tid. Når det er
sagt ville jeg da selv foretrække en sata disk, med mindre man havde en
specifik grund til andet hvad jeg ikke tror er tilfældet for 9/10.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 30-09-06 22:55

Ebbe Hansen wrote:

> Tak for svar, men hvorfor så SATA ?
> forskel, fordel, pris, eller fordi ID glider ud
> mvh Ebbe

Dels så kører de nye SATA-II jo 300MBps, stikkene/kablerne er
mindre/tyndere.
Derved mere luftflow i dit kabinet, bedre køling.
Fordel må jo nok være at de er "fremtidssikret" et stykke tid længere
end PATA er.
Men slipper endda for master/slave problemet :)

-Mikael