Ny pc
Fra : Henrik

Dato : 26-11-06 15:42

Hej
Jeg skal købe noget nyt hardware fordi det jeg har er brudt sammen. Jeg
vil gerne høre meninger om mit påtænkt køb. Pc'en vil jeg bruge til
videoredigering, windows media center 2005(og opgradere til 'Vista
Ultimate' når den udkommer), sjældent spil og masser af kontorarbejde.
Jeg tænker på at genbruge dele fra min gamle pc. Der er tale om
opbygning af en budget-pc

Det nye:
Core 2 Duo E6400 2.13 GHz
ASRock 775DUAL-VSTA (http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm)

Palit GeForce 6200 Agp 8x (passivt-kølet vigtigt!)
Maxtor DiamondMax 10 250 GB
-> Pris 3141 kr. med fragt

Genbrug:
3 x maxtor ATA-133
Samsung pc2700 RAM
NorthQ 40001Ext 400W
LG IDE Dvd-brænder
Hauppauge 150 MCE
Soundblaster Live
Diskette

Jeg regner med at kunne køre Windows Media Center 2005 på dette setup.

-Vil jeg kunne opgradere til Vista Ultimate og køre den på det hardware?
-Understøtter Vista mon det grafikkort?
-Hvordan skal jeg forvente det vil køre?

mvh Henrik

Fra : Beeblebrox

Dato : 26-11-06 17:40

Henrik wrote:
> Jeg regner med at kunne køre Windows Media Center 2005 på dette setup.

Kommer an på opløsningen - grafikkortet klarer ikke VMR9 i mere end
almindelig TV-opløsning. Alternativet er overlay med deraf ringere
billedkvalitet.

> -Vil jeg kunne opgradere til Vista Ultimate og køre den på det hardware?

Personligt ville jeg vente med at købe dyre ting til WVU faktisk er klar
- så kan du spare en del % på priserne - de falder jo hurtigere end
æbler i september.

Grafikkortet er for lille - du skal minimum op i nForce430/6150 måske
endda op i 6600 (jeg har selv kørt Vista Upgrade Guide på et lignende
setup - det sidste).

> -Understøtter Vista mon det grafikkort?

Helt sikkret, men ikke med alle mulighederne.

--
STORT hardwaresalg her: <http://www.hol.dk/traad.asp?fID=11&tID=370854>
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-11-06 17:51

> [...]
> Ultimate' når den udkommer), sjældent spil og masser af kontorarbejde.
> Jeg tænker på at genbruge dele fra min gamle pc. Der er tale om

Hvorfor vil du bygge en hel ny pc, og så gå på kompromis med gammel ram og
gamle harddiske?

I mine øjne giver det ingen mening....

http://www.aldi.dk/COMP_DK/index.htm

Køb den, og sælg det du har nu. Det ville du være bedre tjet med på sigt. Og
så er det endda inkl. licens til vista

Claus

Fra : Henrik

Dato : 26-11-06 18:46

Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> http://www.aldi.dk/COMP_DK/index.htm
>
> Køb den, og sælg det du har nu. Det ville du være bedre tjet med på sigt. Og

Ser ud som en god ide. Skriver de noget om hvad bundkortet er for et?

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 26-11-06 18:57

"Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Ser ud som en god ide. Skriver de noget om hvad bundkortet er for et?

Medion plejer at være udstyret med et MSI bundkort, så mon ikke denne også
er det
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-06 19:00

Henrik skriver:

> Ser ud som en god ide. Skriver de noget om hvad bundkortet er for et?

Det plejer at være MSI bundkort der er i stationære Medion PC.

Jeg sidder med en lidt ældre P4 3GHz Medio jeg er super glad for. Til
gengæld skal du regne med at service og support er næsten ikke
eksisterende i DK.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-06 14:19

> Ser ud som en god ide. Skriver de noget om hvad bundkortet er for et?

Medion plejer at bruge MSI.

Claus

Fra : Henrik

Dato : 27-11-06 19:55

Claus Tersgov wrote:

> [...]
>
> http://www.aldi.dk/COMP_DK/index.htm
>
> Køb den, og sælg det du har nu. Det ville du være bedre tjet med på sigt. Og

Jeg kan ikke finde noget info om bundkortet. Jeg bliver lidt skeptisk og
tænker: hvad mon der er sparet på når den kun koster 6500 kr.? Normalt
synes jeg man ser media center pc til ~8000 kr opefter.
Nogen der ved noget?

mvh Henrik

Fra : Henrik

Dato : 27-11-06 21:06

Henrik wrote:

> [...]
> tænker: hvad mon der er sparet på når den kun koster 6500 kr.? Normalt
> synes jeg man ser media center pc til ~8000 kr opefter.

Kan se at den har scart-stik. Er det mon scart-ind som på en
harddisk-optager? Jeg kan godt bruge scart-ind til mine vhs-til dvd
projekter

Fra : Hans

Dato : 28-11-06 06:27

> Kan se at den har scart-stik. Er det mon scart-ind som på en
> harddisk-optager? Jeg kan godt bruge scart-ind til mine vhs-til dvd
> projekter

På tidligere Medion'er med SCART-stik er der kun udgang i stikket.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-06 14:36

> Kan se at den har scart-stik. Er det mon scart-ind som på en
> harddisk-optager? Jeg kan godt bruge scart-ind til mine vhs-til dvd
> projekter

Min egen Medion Life PC 3400 har også scart stik, og der er både ind og ud.

Claus

Fra : Henrik

Dato : 29-11-06 21:11

Henrik wrote:

> Kan se at den har scart-stik. Er det mon scart-ind som på en
> harddisk-optager? Jeg kan godt bruge scart-ind til mine vhs-til dvd
> projekter
Købte den i dag. Jeg synes, at da jeg prøvede den indbyggede analoge
tv-modtager til at modtage analogt stofa over antennen, var
billedkvaliteten mega ringe. Meget store pixels og dårlige farver. Jeg
satte så mit hauppauge 150 mce i maskinen og nu er billedet som det var
på min gamle maskine - tilfredsstillende. Er den analoge modtager ringe
eller hvad tror i der kan være galt?

Er ellers godt tilfreds med maskinen - den kører fint, larmer meget lidt
og kører lydnhurtigt. Der er kun 1 pci-port fri hvilket er et minus. Mus
og tastatur har allerede mistet forbindelsen til stationen flere gange
her til aften. Er så også kun eneste klagepunkter indtil nu

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-12-06 15:31

> Købte den i dag. Jeg synes, at da jeg prøvede den indbyggede analoge
> tv-modtager til at modtage analogt stofa over antennen, var
> billedkvaliteten mega ringe. Meget store pixels og dårlige farver. Jeg

Husk, at du i opsætningen skal vælge mellem luftantenne / kabel signal.

Der er stor forskel på kvaliteten, da kanalerne ligger tættere i
sidstnævnte.

Claus

Fra : Henrik

Dato : 01-12-06 18:59

Claus Tersgov skrev:

> Husk, at du i opsætningen skal vælge mellem luftantenne / kabel signal.
>
> Der er stor forskel på kvaliteten, da kanalerne ligger tættere i
> sidstnævnte.
>
> Claus

Hvor ser jeg hvad jeg har valgt? Kan ikke lige huske hvad jeg valgte.
tak for hjælpen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-12-06 16:49

> Hvor ser jeg hvad jeg har valgt? Kan ikke lige huske hvad jeg valgte.
> tak for hjælpen

I tv programmet under settings.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-06 14:35

> Jeg kan ikke finde noget info om bundkortet. Jeg bliver lidt skeptisk
> og tænker: hvad mon der er sparet på når den kun koster 6500 kr.?

Medion er en kæmpe milliardconcern og køber billigt ind. Hardware koster i
dag ikke ret meget, det er omkostningerne ved at samle maskinen, der er
afgørende. Og sjovt nok, så er Medions maskiner samlet i tyskland.

Så der er ikke sparet på noget. Jeg har indtil videre købt 12-14 maskiner i
Aldi, og har endnu aldrig oplevet problemer. Min egen Medion fra TDC kører
også perfekt.

Claus

Fra : TBC

Dato : 26-11-06 20:38

Paul Østerby Sørensen skrev:

> Medion plejer at være udstyret med et MSI bundkort, så mon ikke denne også
> er det

Nu siger det desværre langt fra lige så meget om ydelsen om det er
MSI eller anden fabrikant der har lavet f.eks bundkort og grafikkort.
Det der for alvor gør forkellen er hvilket chipset bundkort hhv.
grafikkort er udstyret med. Til sammenlingning er en "MSI" eller "ASUS"
mærkaten eller påskrift tilnærmelsesvis kun til pynt, og kan
fortælle en hvem der har fabrikeret det.

Mens ydelsen kan svinge typisk under 1% afhængigt af om det er MSI
eller nogen anden der har lavet f.eks grafikkortet, kan ydelsen svinge
mange hundrede, ja tusinde af procent afhængigt af hvilket chipset der
sidder i hjertet af kortet. Det samme princip gælder for bundkort.

TBC

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 26-11-06 21:00

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

mange hundrede, ja tusinde af procent afhængigt af hvilket chipset der
sidder i hjertet af kortet. Det samme princip gælder for bundkort.

Der er en anelse rigtigt i det du siger, men kun en anelse, der er stor
forskel på hvormange gange en fabrikant er kommet til at sende noget ikke
helt afprøvet på markedet og derfor har måttet sende bl.a. bios updates ud
for at redde hvad reddes kan. ASUS og deres lavpris afdeling Asrock er kendt
for netop dette mens MSI ikke har dette rygte hæftet på sig. Men mon ikke
dette MSI board er udstyret med Intel chipset.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Beeblebrox

Dato : 26-11-06 21:27

Paul Østerby Sørensen wrote:
> Der er en anelse rigtigt i det du siger, men kun en anelse

Det er altsammen rigtigt

> der er stor
> forskel på hvormange gange en fabrikant er kommet til at sende noget ikke
> helt afprøvet på markedet. ASUS og deres lavpris afdeling Asrock er kendt

Du kan desværre ikke generalisere. Det afhænger helt af chipsættet eller
måske endda snarere af referencedesignet. Jeg køber så meget hardware og
skipper det igen at jeg med sikkerhed kan sige at brølere både begås af
MSI og Asus. Et godt eksempel er de nuværende 945-baserede kort hvor
både Asus, MSI slås med sudden frezze. Det mest stabile bundkort jeg
nogensinde har haft var et Asus (P4PE). Det mest ustablile var også et
Asus (P4S8X mener jeg det hed).

> for netop dette mens MSI ikke har dette rygte hæftet på sig. Men mon ikke
> dette MSI board er udstyret med Intel chipset.

Du har tydeligvis ikke set på deres speedstar boards

Så for lige at konkludere: Du kan med vis overbevisning sige at *hvis*
det er MSI er der *overvejene* sandsynlighed for at det er en stabil
udgave men du *ved* det ikke. Du *aner* ikke hvordan det performer;
hvorfor chipset informationen er essentiel.

Vh,
Claus

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 27-11-06 16:20

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er MSI er der *overvejene* sandsynlighed for at det er en stabil udgave
> men du *ved* det ikke. Du *aner* ikke hvordan det performer; hvorfor

Point taken, har selv ikke oplevet alvorlige fejl på MSI men har set og
oplevet alvorlige problemer med ASUS
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : TBC

Dato : 26-11-06 20:54

TBC skrev:

> [...]
> mange hundrede, ja tusinde af procent afhængigt af hvilket chipset der
> sidder i hjertet af kortet. Det samme princip gælder for bundkort.

OK, ok. Jeg indrømmer jeg var for hurtigt ude med henblik på hvilket
niveau jeg bedømte debatten var på, da jeg først nu [bedre sent end
aldrig] opdagede at man faktisk kan klikke på Aldi PC'en og få i det
mindste en smule data på dyret. Så jeg indrømmer jeg fejltolkede, og
undskylder uforbeholdent. Meningen var dog god nok.

Nå nuvel, der er dog ikke meget hjælp at hente på
http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html i forhold til hvor
godt man kan regne med at grafikkortet vil kunne forventes at kunne yde
i forhold til videoafspilning med Nvidia's dekoder. Listen trænger
vist til en opdatering, min brors nye Geforce 8800 GTX er heller ikke
med på listen, så lige som med Geforce 7650 må man vel bare tage sit
bedte gæt. Og det må vel være at det i forhold til video har omtrent
samme specifikationer som et Geforce 7600, og i så fald må det vel
have en "thumbs up" i forhold til video.

Spørgsmålet er så blot hvor meget den larmer, som vel ikke er
uvæsentligt som HTPC (med mindre den lige frem kommer til at stå i et
andet rum)

I forhold til video kommer det sig ikke så rasende nøje hvilket
chipset til en Core2 duo, der er i maskinen. Der er alle eksisterende
chipset til Core2 Duo fuldt ud tilstrækkelige til den opgave. Så det
er vel mest væsentligt hvis man planlægger andre aktiviteter på
maskinen også, som f.eks spil (med et større grafikkort ikke at
forglemme)

TBC

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 26-11-06 23:09

> [...]
>samme specifikationer som et Geforce 7600, og i så fald må det vel
>have en "thumbs up" i forhold til video.

jeg har sat et Asus EN7600GT grafik kort med hdmi udgang i min htpc'er og
køre med 1920x1080P@60, kan fint køre video klip i 1080P uden det hakker dog
hvis jeg bruger purevideo decoder kan der en gang i mellem for kom et hak...
og det er ikke CPU'en fordi den er stort set alrdig over 30%(amd x2 64
4400+)

>Spørgsmålet er så blot hvor meget den larmer, som vel ikke er
>uvæsentligt som HTPC (med mindre den lige frem kommer til at stå i et
>andet rum)

jeg har fjern blæseren fra mit grafik kort og sat en zalman grafik kort
passiv køler på, har endnu ikke set nogen problemer med det...

Thomas

Fra : Beeblebrox

Dato : 27-11-06 00:10

Thomas Bøjstrup Johansen wrote:
> jeg har sat et Asus EN7600GT grafik kort med hdmi udgang i min htpc'er og
> køre med 1920x1080P@60, kan fint køre video klip i 1080P uden det hakker

Hvad er det for noget 1080p materiale (længde og codec)?

Vh,
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-06 21:03

TBC skriver:

> [...]
> godt man kan regne med at grafikkortet vil kunne forventes at kunne yde
> i forhold til videoafspilning med Nvidia's dekoder.

Tidligere har Medion brugt specielle grafikkort. I min er der et 9800XXL
(jeps 2XL) med scartudgang og andre features i forhold til 9800XL

> Spørgsmålet er så blot hvor meget den larmer, som vel ikke er
> uvæsentligt som HTPC (med mindre den lige frem kommer til at stå i et
> andet rum)

Er den bygget som tidligere generationer, er den rimeligt stille. Min
(jeg kan sammenligne med mange andre) har eksempelvis en stor cpu køler
monteret med en tragt, det medvirker til lavere omdrejningstal på den
temperaturstyrede cpu køler. PSU'en har en kæmpe blæser på undersiden i
stedet for bagpå, igen med hastighedsregulering.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-06 14:29

> [...]
> på den temperaturstyrede cpu køler. PSU'en har en kæmpe blæser på
> undersiden i stedet for bagpå, igen med hastighedsregulering.

www.tersgov.dk/medion.jpg

Det er dog ikke Aldimaskinen, men en TDC model med et lidt andet kabinet.
Samme kabinet som den lille Aldimaskine.

Claus

Fra : TBC

Dato : 27-11-06 00:27

> [...]

> for netop dette mens MSI ikke har dette rygte hæftet på sig. Men mon ikke
> dette MSI board er udstyret med Intel chipset.

Når det kommer til performance er chipset og reference design det alt
afgørende, ikke fabrikant navnet.

Det du taler om handler mere om desiderede fejl og bugs i designet og
der af som oftest følgende kompromiteret stabilitet og/eller
kompatipilitet. Og der er det da muligt at nogle mærker har et bedre
ry end andre. Mit indtryk at man aldrig kan vide sig sikker hvis man er
ude og købe 1'ste generation, og aldrig efterfølgende forstiller sig
at opdatere BIOS (men det gør man da vel jævnligt eller ved behov,
gør man ikke?)

Selv går jeg i hvertfald efter (i prioiteret rækkefølge)

1. Chipset
2. Øvrige features (eks. antal PCI slots, overclock muligheder mv)
3. Testbeskrivelser (sikre sig at folk ikke er stødt på de sjældne
bugs du nævner)
4. Pris ifht ovenstående
["snip]"..
9999. Hvad mærket er på motherboarded.