Mystiske Ram problemer ved opgradering ?
Fra : Per

Dato : 21-11-06 22:14

Hej NG!

Jeg har en pentium 4 - 2.66 ghz med 1 gig. Ram PC 2700 og XP home.

Da jeg bruger den til lidt spil mv- ville jeg sætte nogle flere ram i. Det
var ikke lige til at få pc2700 333Mhz til en fornuftig pris så jeg købte 2
stk. pc3200 400 Mhz 1 giga ram blokke og smed i.

Det kørte for så vidt godt - den talte rammene op til 2 giga og jeg kunne
også se dem med diverse programmer og under egenskaber for denne computer.
Den var også blevet mærkbart hurtigere.

Men ligesåsnart den skulle til at arbejde med grafik i 3d så låste maskinen
fuldstændig - det var kun muligt at trække strømmen fra - og så genstarte.

Den låste hvis jeg fx, startede med småporgrmmer som Google Earth eller en
screensaver i 3D. Og så selvfølgelig i krævende spil.

Har netop opdateret til nyeste grafikdriver det hjalp ikke.

Maskinen kører upåklageligt, hvis jeg parer en gammel ramblok pc2700 på 512
mb og en ny pc3200 på 1gigabyte.??? Det synes jeg til gengæld er mærkeligt.

Den kan ikke med 2 stk. PC3200 1 giga- men godt med blandede ram (512
pc2700 + 1 giga pc3200) - hvor den så tæller 1.5 gigabyte ram.

Er der nogen der har nogen bud på hvad der kan være galt.

Jeg har prøvet at bytte rundt på ramblokkene.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-11-06 00:03

Per wrote:

> [...]
> pc2700 + 1 giga pc3200) - hvor den så tæller 1.5 gigabyte ram.
>
> Er der nogen der har nogen bud på hvad der kan være galt.

Det lugter lidt af at grafikkortets RAM bliver mapped ind i samme område som
bundkortets. Måske kan du ændre noget i din BIOS opsætning, men jeg er
ærlig talt aldrig stødt på det problem i nyere (PCI & PNP) tid.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.