Årh nej - deling af internetforb. problem.
Fra : LA

Dato : 23-06-01 02:45

Hej NG.

Det er nok hverken første eller sidste gang, at dette emne bliver bragt på
bane. Jeg skal have delt min internetforbindelse, så fruen i huset også kan
være med. Jeg har en alm. pc'er og en bærbar. Det er den alm. pc'er som
fungerer som vært. Disse to er koblet til en switch og har ingen problem med
at se hinanden. Så skulle det vel heller ikke blive store problem at få
begge maskiner til at bruge internettet samtidigt...........troede jeg.
Jeg har en 256 kbit adsl forbindelse ved TDC Internet - desværre ikke en
router løsning. Det jeg har her, hedder en ATM-løsning. Jeg prøvede at
kontakte kundeservice ved TDC for at få lidt hjælp, men her var de så
"flinke" at fortælle mig at det ikke kunne lade sig gøre. Jeg var istedet
for meget velkommen til at ændre mit abonnement til en router-løsning, som
jo naturligvis skulle koste ekstra.
Det skulle jeg jo så lige tænke over men valgte at ignorere deres forslag,
da jeg var og stadig er næsten sikker på, at man sagtens kan dele en
ATM-forbindelse.
Min almindelige pc'er kører Windows ME mens den bærbare kører Windows 98.
Well - hvor svært kan det være ? Man bruger da bare funktionen Deling af
internet-forbindelse, som netop er i Win ME.
Første forsøg var ikke særligt vellykket. Jeg kunne godt logge på
internettet, men det var kun MSN Messenger og ICQ der kørte. Browseren
strejkede totalt. Så af-installerede jeg Deling af Internetforb. og måtte
mærkeligt nok også gen-installere min NetExpress software, men det lykkedes
da at få den til at køre normalt igen. Næste forsøg med Deling af
internetforb. gik lidt bedre. Nu fik jeg bl.a. et ikon i system tray. Glæden
var behersket. Der var stadig ikke forbindelse til den bærbare.
Jeg tjekkede alle de her 'settings' med DNS, Gateway og IP-adresser og det
er sat op, som det er beskrevet i hjælpefilen til Windows ME.
Så undersøgte jeg sagen på nettet og fandt ud af, at man kunne bruge SyGate
Home Network. Det blev installeret og jeg var jo en glad lille julegris, da
det langt om længe lykkedes at få begge maskiner til at bruge internettet.
Men...... vi har fælles bekendte i udlandet og derfor bruger vi begge ICQ og
MSN Messenger. Den bærbare kan godt bruge MSN men kan ikke sende og modtage
filer. ICQ krudter helt af. Af en eller anden årsag forsøger den at logge på
ICQ utallige gange indtil det bliver for meget for serveren hos ICQ. Den
sætter en effektiv stopper for legen og det resulterer i at jeg får fejlen:
Rate Limit Exceeed. Denne fejl har jeg også undersøgt nærmere og har fundet
ud af, at man skal vente X-antal timer før der kan forsøges igen. Det er jo
ikke særlig fedt.
En funktion i Sygate gjorde det muligt at konfigurere den til at lade
klienten bruge ICQ og det er da også lykkeds en enkelt gang ud af utallige
og pinefulde forsøg at få den til at logge på men nu vil den bare slet
ingenting.
Her gik jeg og troede at SyGate var den lykkelige udgang på flere dages
mareridt, eder og forbandelser. Vi skal død og pine kunne sende og modtage
filer fra begge pc'ere samtidigt. Vi benytter ikke ZoneAlarm og Norton
Personal firewall og hvad de nu ellers hedder de her fine programmer.

Jeg har set en opsætning hos en ven af familien. Her var det
værts-computeren, der kørte Windows 2000 mens klienten kørte Windows 98. Her
blev der ikke brugt noget ICS-software af nogen art og alt kørte perfekt. Så
skulle man jo næsten tro, at det også var muligt at lave en tilsvarende
opsætning hjemme hos os selv.

Nu har jeg brug for én, som kort og godt kan fortælle mig, hvad jeg skal
gøre helt præcist og helst i så mange detaljer som muligt, så jeg ikke skal
til at spørge igen.
Hvis der bliver foreslået anden ICS-software vil jeg også gerne have en
"opskrift" på opsætningen af dette. Med andre ord og på Kongelig Rigsdansk -
så skal jeg have det skåret ud i pap, banket ind med 7-tommersøm, bøjet i
neonrør hvordan i himlens navn jeg får dette til at køre 100%

Har du løsningen på vores problem, vil jeg være utrolig taknemmelig.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

L.A.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 23-06-01 17:16

> Hvis der bliver foreslået anden ICS-software vil jeg også gerne have en
> "opskrift" på opsætningen af dette. Med andre ord og på Kongelig Rigsdansk

Tag et kig på
www.winroute.com

Det er et routerprogram, så du ikke behøves at købe en router. Opsætningen
kan jeg ikke hjælpe dig med.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Cubus

Dato : 23-06-01 17:58

> [...]
> for meget velkommen til at ændre mit abonnement til en router-løsning, som

Jeg ville helt klart tage routerløsningen, det er jo stort set blot at komme
et kabel fra router til switch, så er alle computere der er forbundet til
switchen kørende.

Ikke mindst er det dejligt at man blot kan tænde den computer der skal på
nettet.

Alligevel skal der sikkert nok pilles lidt i routerens opsætning for at få
sådan noget som filudveksling i icq til at virke. Der findes dog hjemmesider
med hjælp til den slags, fx http://www.turbine.dk/2601/

--
Cubus

Fra : René Jensen

Dato : 24-06-01 03:26

Har lige barbaret LA's indlæg.

Brug Winroute, det ved jeg fungere med ICQ. Jeg ved ikke lige hvordan
den håndtere MSN Messenger (fordi jeg ikke selv bruger programmet).
Anyways, efter at have installeret winroute, opsætter du en DHCP server,
hvilket gør det lettere at få noget trafik igennem fra andre computere
på LAN'et. Herinde kan du definere et scope, f.eks.
192.168.1.8-192.168.1.255 med default gateway til din egen computers
IP-adresse f.eks. 192.168.1.1. Husk at din egen computer skal have en
fast IP-adresse, ellers kommer der ingen trafik igennem.
På winroute's hjemmeside ligger der også en manual (i PDF-format), som
forklare hvordan du benytter winroute og hvordan du opsætter NAT på din
forbindelse.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 25-06-01 21:36

Bruger du statiske TCP/IP adresser??? Hvis du gør det, konflikter den med
"Deling af internet-forbindelse", idet denne fungerer som DHCP-server.

Fra : S@ndman

Dato : 15-07-01 10:49

Du skal også være opmærksom på, at hvis du skal have nulstillet din router
af TDC hvis noget går galt, er de så "flinke" at tage 1000,- for