Hvor mange mb ram i bærbar
Fra : Thomas G

Dato : 18-11-06 12:07

Hej NG.

Jeg skal have mig en ny puter og har fundet frem til den det skal være.

Det er en lille bærbar (til studiebrug) med en 1,8ghz pentium M processor
hvor rammene kører med pc2100 eller pc2700. HD'en kører med 4200 eller 5400
rpm.
Den er født med 512 mb Ram men pga den langsomme harddisk og en ide om at
jeg generelt vil kunne få mere ydelse ud af puteren med flere ram, vil jeg
købe nogle ekstra og smide i med det samme.
Mit spørgsmål er så hvor mange ram systemet egentlig vil kunne udnytte? Der
er en ekstra ram plads så skal jeg smide endnu en 512 eller en 1024 klods i?

Håber nogen kan hjælpe mig

Mvh. Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 12:19

> Mit spørgsmål er så hvor mange ram systemet egentlig vil kunne udnytte?
> Der er en ekstra ram plads så skal jeg smide endnu en 512 eller en 1024
> klods i?

Til almindeligt brug har du ikke meget glæde af over 1 gb.
Det er kun store spil, der trækker på ram > 1gb. Man spil gør ikke engang.
Med almindelig multitasking vil 1 gb være tilstrækkeligt, vil jeg mene.
Jeg ville bare sætte 512 mb mere i.

/ Jesper

Fra : Kim S

Dato : 18-11-06 13:11

"Jesper" <vvv> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med almindelig multitasking vil 1 gb være tilstrækkeligt, vil jeg mene.

Enig. Til alm. brug er 1Gb ideelt i en XP-maskine.
Der er stor forskel fra 512 til 1Gb, men minimal fra
1 til 2 Gb.

Mvh, Kim

Fra : Thomas G

Dato : 18-11-06 13:25

> Enig. Til alm. brug er 1Gb ideelt i en XP-maskine.
> Der er stor forskel fra 512 til 1Gb, men minimal fra
> 1 til 2 Gb.

mange tak for jeres svar.
En ting som jeg dog lige vil fremhæve er at jeg jo kan vælge at opgradere
til i alt 1 gb. for 700 kr. (dvs. 700 for at få de ekstra 512 ram) men hvis
det så viser sig at flere ram kunne være godt, skal jeg gi yderligere 1400
kr (altså for en 1 gb blok). Dvs det væsentligste er egentlig om jeg ville
kunne få noget ud af at gå fra 1 gb til 1,5 gb? (for hvis det er tilfældet
vil jeg gerne undgå først at have købt et 512 modul)
Computeren har ikke de store grafikegenskaber så den vil aldrig blive brugt
til større spil men den vil blive brugt til software udviklign og jeg kører
ofte med en del programmer åben på en gang.
Håber i lige vil knutte en kommentar til dette.

Mvh. Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 23:34

> Dvs det væsentligste er egentlig om jeg ville kunne få noget ud af at gå
> fra 1 gb til 1,5 gb? (for hvis det er tilfældet vil jeg gerne undgå først
> at have købt et 512 modul)

Præcis. Og efter hvad jeg har læst har man nærmest ingen glæde af de sidste
512 mb.
Der trækkes simpelthen ikke på dem undtagen i nogle få spil som er lavet til
det fx. Doom 3 mener jeg.
Men da din maskines grafik ikke kan køre den slags og du måske ikke
interesserer dig for det tror jeg bare det skal være de 512 mb.
Jeg tror du ender med at købe en ny bærbar før du får brug for de sidste 512
mb

Check f.eks. denne artikel
http://www.tomshardware.com/2005/12/13/how_much_ram_do_you_really_need/
hvor man bl.a. kan se at maskinen ved nogle opgaver faktisk er hurtigere med
mindre ram.
Artiklen beskriver også godt at >1gb er der kun meget lidt eller intet
vundet ved.
http://www.tomshardware.com/2005/12/13/how_much_ram_do_you_really_need/page10.html
I de fleste tilfælde er der stor forskel på 512mb vs. 1gb men næsten ingen
forskel på 1gb vs. 2gb.

Når det så er sagt, så køber jeg som regel grej, der er lige i overkanten af
hvad jeg har brug for, så det er lidt fremtidssikret, men min egen bærbar
har jeg netop fået fra 512 til 1gb ram og er vældig godt tilfreds med det.
Jeg savner i hvert fald ikke mere og programmerer og multitasker meget.

/ Jesper

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-11-06 20:43

Thomas G skrev:
> [...]
> er en ekstra ram plads så skal jeg smide endnu en 512 eller en 1024 klods i?

Hej Thomas

Du skal MAXE din bærbare ud. Det giver mest ydelse i enhver situation.
Jeg selv havde 1gb i min bærbare fra starten af, men jeg tog de to 512mb
moduler ud og satte 2x1gb i. Nu swapper min maskine aldrig. Det har
givet en hel enorm og mærkbar forbedring af ydelsen.

Jeg har i reglen en browser åben, mailklient, newsgroup-klient, iTunes
og messenger. Jeg kan køre warcraft oveni uden at lukke de andre vinduer
ned og uden at maskinen swapper. Det er bare lækkert.

Hilsen Jesper *S*