Nyt hardware (bundkort,cpu,ram evt. harddi~
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-11-06 15:51

Hej i gruppen.

Jeg skal ud og bruge nogle penge på et nyt bundkort, cpu og nogle ram, er
der nogen der kan anbefale noget? Er det ikke en fordel med noget dual core?
Er hyper-threading og dual core det samme?
Jeg bruger Adobe Photoshop en del, men den er efter hånden blevet lidt tung
at arbejde med,
da det er nogle store filer, har ikke helt tålmodighed til det. Jeg bruger
også tit mange programmer samtidig. Men der findes så mange forskellige
bundkort og cpu'er, hvordan finder jeg ud af om bundkort og cpu passer
sammen? Hvad med bundkort der understøtter SATA harddisk, kan jeg bruge mine
gamle harddiske på det bundkort?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-11-06 16:10

Jørgen Nielsen wrote:
> Jeg bruger Adobe Photoshop en del, men den er efter hånden blevet
> lidt tung at arbejde med,

Hvis du har mulighed for at prøve det først, så prøv at smide noget mere
ram i pc'en.

Det kan gøre underværker med "tunge" programmer og er da en noget
billigere løsning .

> Hvad med bundkort der understøtter SATA
> harddisk, kan jeg bruge mine gamle harddiske på det bundkort?

Ja - der er der stadig mulighed for.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : ShutEye

Dato : 16-11-06 18:09

<klip>

> Ja - der er der stadig mulighed for.

Kommer an på antallet af diske, på nogle bundkort er der nu kun en ATA-port.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-11-06 19:48

ShutEye wrote:
> Kommer an på antallet af diske, på nogle bundkort er der nu kun en
> ATA-port.

Det kan vel så klares med et ekstra controller kort - de koster ikke
mange kroner.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : ShutEye

Dato : 16-11-06 21:42

> Det kan vel så klares med et ekstra controller kort - de koster ikke mange kroner.

Korrekt. Men rart at vide ...

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-11-06 12:47

> Det kan vel så klares med et ekstra controller kort - de koster ikke mange
> kroner.

Jeg har bruger et controllerkort nu, vidste bare ikke om de "gamle"
harddiske virkede sammen med de nye.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-11-06 12:45

news:455c7f32$0$15894> Hvis du har mulighed for at
> prøve det først, så prøv at smide noget mere ram i pc'en.

Når jeg kigger i joblisten, så er der mange gange en del ram til rådighed,
men computeren arbejder meget langsomt.

> Det kan gøre underværker med "tunge" programmer og er da en noget
> billigere løsning .

Ja, helt sikkert

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-11-06 15:18

> [...]
> noget dual core? Er hyper-threading og dual core det samme?
> Jeg bruger Adobe Photoshop en del, men den er efter hånden blevet

Sælg det du har, og køb en færdigproduceret maskine.

Det kan IKKE betale sig at samle selv, hvis man er bare en smule seriøs med
sit daglige arbejde.

Du kan i dag købe færdige maskiner *billigere* end du kan samle selv..

Claus

Fra : Jeppe Høiby

> Sælg det du har, og køb en færdigproduceret maskine.

Det ville jeg også anbefale, for det lyder ikke som om spørger er vant
til at bygge maskiner selv.

> Det kan IKKE betale sig at samle selv, hvis man er bare en smule seriøs med
> sit daglige arbejde.

Det kommer an på så meget. Fx om man har "specielle" krav til maskinen.

> Du kan i dag købe færdige maskiner *billigere* end du kan samle selv..

Har du nogle gode eksempler? Gerne både "wokstations" og
"gennemsnitsmaskiner".

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-11-06 13:02

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse
> Det ville jeg også anbefale, for det lyder ikke som om spørger er vant til
> at bygge maskiner selv.

Den pc jeg har nu, har jeg selv samlet, og skiftet noget ud, når det var
nødvendigt. Det synes jeg ikke der er så mange problemer i, men mere det, om
tingene kan fungere sammen.

> Det kommer an på så meget. Fx om man har "specielle" krav til maskinen.

Nemlig.

> Har du nogle gode eksempler? Gerne både "wokstations" og
> "gennemsnitsmaskiner".

Kunne jeg også godt tænke mig at få at vide.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-11-06 12:54

news:455dc48f$0$49197> Sælg det du har, og køb en færdigproduceret maskine.

> Det kan IKKE betale sig at samle selv, hvis man er bare en smule seriøs
> med sit daglige arbejde.
>
> Du kan i dag købe færdige maskiner *billigere* end du kan samle selv..

Jeg har også overvejet det meget kraftigt. Jeg læste en af de andre tråde
angående en Aldi pc, det lyder som om at de er gode nok. Problemet er bare
at man mange gange får alt muligt med, som man ikke skal bruge til noget.
Kender du nogen andre steder, hvor de har billige pc'er der er færdig
samlet?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-06 10:30

> [...]
> Problemet er bare at man mange gange får alt muligt med, som man ikke
> skal bruge til noget. Kender du nogen andre steder, hvor de har

Man kan jo købe samlede maskiner alle vegne, du har bare ikke den samme
garanti for, at maskinen er gennemtestet hos uafhængige testcentre..

Men hvad er det, du ikke kan bruge?

Det eneste overflødige er vel kun tv-kortet, resten skal du da bruge, så
hvis det er problemet, kan man da bare pille tv-kortet ud og sælge det.

Claus

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-11-06 19:40

> Man kan jo købe samlede maskiner alle vegne, du har bare ikke den samme
> garanti for, at maskinen er gennemtestet hos uafhængige testcentre..

Ja men hvor? Det skal være i samme prisklasse som ALDI's, som jeg faktisk
har tænkt på at købe.
Jeg har nogle ekstra harddiske, det går vel ikke bare at sætte dem i, det er
ikke sikkert at strømforsyningen kan klare det, eller hvad?

> Men hvad er det, du ikke kan bruge?
>
> Det eneste overflødige er vel kun tv-kortet, resten skal du da bruge, så
> hvis det er problemet, kan man da bare pille tv-kortet ud og sælge det.

Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok. Men der er også mange gange alle mulige
udtryk som man ikke helt forstår, det lyder meget godt, men så er det ikke
noget værd alligevel. Der følge også mange gange tons vis af programmer med
som man heller ikke har noget at bruge til, men som man også betaler for.
Jeg købte en bærbar på et tidspunkt, der stod at der fulgte windows med, det
gjorde der også, men det var en af de der recovery cd'er, så man kan ikke
fjerne nogen af windows komponenterne. Der ligger også en skjult partition
på, så jeg kan ikke bruge f.eks. programmet partition magic, prøver man at
slette den, læste jeg at den skal på værksted laves.

Fra : LarsS

Dato : 26-11-06 16:31

Jørgen Nielsen skrev:

(...)
> [...]
> på, så jeg kan ikke bruge f.eks. programmet partition magic, prøver man at
> slette den, læste jeg at den skal på værksted laves.

Nåeh, den skjulte partition kan altså sagtens fjernes - men det er muligt
at recovery-cd'en så ikke virker længere...
(Jeg har selv fjernet så'n en skjult partition på en HP og en Fujitso, i
forbindelse
med partitionering af hd, for så at installere windows fra almindelig setup-cd).

/LarS