underligt problem
Fra : kaj

Dato : 14-11-06 23:02

hej

jeg håber det er den korrekte gruppe at poste i eller ret mig venligst.

jeg har en pc med bundkortet 8kta3+pro fra epox. i maskinen har jeg
installeret et sata pci kort, en promise pci raid controller og en scsi
controller.

Jeg sætter sata diske på controlleren og diskene bliver fundet og virker i
windows. Det samme gælder ved pci raid controlleren der finder windows også
diskene. på scsi controllern kan jeg sætte en tape streamer til og denne
virker også i windows. nu kommer det mærkelige. hvis jeg tilføjer en scsi
harddisk på scsi controlleren på samme kabel som tape streameren så bliver
begge enheder fundet men så kan bundkortet ikke finde pci raid ccontrollern.
Det forstår jeg slet ingen ting af... systemet kan godt arbejde med en
tapestramer men en harddisk nej tak. er det fordi harddisken får en
underlig addresse tildelt af bundkortet....

hvis jeg tager sata diskene af kan bundkortet godt finde alle enheder på
nær sata diskene som jo er slukket for. hvad er det der gør scsi harddisken
så speciel af denne ikke kan komme med sammen med det andet hardware på
samme tid.

hilsen kaj.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-11-06 07:52

kaj wrote:

> [...]
> harddisken
> så speciel af denne ikke kan komme med sammen med det andet hardware på

Din SCSI kontroller opfører sig forskelligt udfra hvilken hardware den har
tilsluttet. NÃ¥r den finder en disk reserverer den IO plads til sin BIOS og
det skaber en konflikt med din SATA controller. Løsningen er enkel, slå
BIOS'en fra i SCSI controllerens opsætning (ctrl+a på Adaptec). Det eneste
problem er så at du ikke kan boote fra SCSI disken.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : kaj

Dato : 15-11-06 08:39

> [...]
> BIOS'en fra i SCSI controllerens opsætning (ctrl+a på Adaptec). Det eneste
> problem er så at du ikke kan boote fra SCSI disken.

hej lasse

jeg har været inde og kigge i min controller som er en adaptech AHA-3940AU
dual channel og jeg kan umiddelbart ikke lige finde en option hvor der står
disable boot. kan du være lidt mere spesifik?

manual findes her
http://download.adaptec.com/pdfs/installation_guides/aha3940au_ig.pdf

hilsen kaj

Fra : kaj

Dato : 15-11-06 08:45

kan det have noget at gøre med "confuguration utility reserves BIOS space"?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-11-06 13:02

kaj wrote:

> kan det have noget at gøre med "confuguration utility reserves BIOS
> space"?

Bingo

Fra : kaj

Dato : 17-11-06 16:31

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message

> Bingo
>
> --
> Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
> Linux, the choice of a GNU generation.

Mange tak det virker super. nu kan jeg bruge alt hardwaren nu

hilsen kaj.