USB Stick - Data holdbarhed
Fra : Tolleren

Dato : 10-11-06 08:33

Hej.
Hvor lang tid skal man kunne forvente, at data lagt på
en USB-stick kan holde...?

Jeg har har lavet lidt backup på en USB Stick, og lagt
denne i et skab i stuetemperatur i ca 1 år.

Da jeg skulle bruge den, var der kun 2 filer og nogle
tomme mapper tilbage på den.

Er det, hvad man må forvente, - eller er det et spørgsmål
om kvalitet/mærkevare eller.....?

mvh
Torkil

Fra : Per

Dato : 10-11-06 10:48

"Tolleren" <tnhnono@tdcnono.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tomme mapper tilbage på den.
>
> Er det, hvad man må forvente, - eller er det et spørgsmål

Det burde holde i årevis minimum 10-20 år så vidt jeg har kunne læse mig
frem til.

Jeg har selv USB sticks, der har data, der er over 3 år gammelt - ingen
problemer.

Det har nok noget at gøre med kvalitet - jeg læst engang en test af usb
medier, og de skrev, at det var vigtigt at de var CE godkendte for ellers
kunne det meget vel være "Kina" kvalitet - og et enkelts stød kunne ødelægge
data.

Mvh.Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-06 07:04

> [...]
> usb medier, og de skrev, at det var vigtigt at de var CE godkendte
> for ellers kunne det meget vel være "Kina" kvalitet - og et enkelts

En CE godkendelse er absolut *intet* værd i denne sammenhæng, i og med, at
CE mærket blot er en konformitetserklæring skrevet af produktchefen selv.

Claus

Fra : Per

Dato : 11-11-06 11:21

> En CE godkendelse er absolut *intet* værd i denne sammenhæng, i og med, at
> CE mærket blot er en konformitetserklæring skrevet af produktchefen selv.

Hmmm!

Jeg fandt artiklen her omend den er gammel nu:
http://www.pcworld.dk/art/5494?a=search&i=0

Men det lader til at CE godkendelse er vigtigt i USB sammenhæng ihvertfald i
følge undersøgelsen.

Mvh. Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-06 18:20

> Men det lader til at CE godkendelse er vigtigt i USB sammenhæng
> ihvertfald i følge undersøgelsen.

Der er IKKE tale om nogen som helst *godkendelse*. Der er ene og alene tale
om en *konformitetserklæring*, som virksomheden selv underskriver. Altså
intet andet end en hensigtserklæring om, at produktet er produceret i
overensstemmelse med EU-standarden.

Med hensyn til USB nøgler, så handler det udlukkende om pris og kvalitet.
Der er en ekstrem konkurrence på området med flashram, hvilket fører til, at
kvaliteten er voldsomt svingende. CE mærket er i den sammenhæng fuldstændig
ligegyldigt, fordi det absolut intet siger om kvaliteten.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-06 18:24

> [...]
> en USB-stick kan holde...?
> Er det, hvad man må forvente, - eller er det et spørgsmål

Det er et almindeligt kendt problem. Cellerne dør simpelthen alt for
hurtigt, og er for følsomme.

Køb udelukkende mærkevarer, hvor der er garanti fra producenten, eller brug
en rigtig disk.

Jeg har fuldstændig opgivet billige USB ram, og bruger i stedet de små
Samsung diske, som du kan se på min hjemmeside.

Claus