Kan ikke finde HD under installation af OS
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 17:20

Jeg har en server hvor strømmen røg imens HD blev formateret under OS
installation.

Når jeg nu forsøger at installere OS (både XP og W2K) igen, får jeg fejl med
at der ikke kunne genkendes nogle HD til installationen.

Jeg har derfor testet HD i en anden PC og formateret den uden problemer, men
problemet er det samme når jeg vil installere på serveren.

Jeg har derfor prøvet at skifte PSU, CPU, Ram og HD i serveren, men fejlen
er den samme.

Bundkortet kan ikke genkende nogle HD, men CD-rom drevene er der ingen
problem med.

Hvad kan der være sket? Og har I nogle løsninger?

/Martin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-11-06 17:39

"Martin Nielsen [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> crashed Echelon writing

> Bundkortet kan ikke genkende nogle HD, men CD-rom drevene er der ingen
> problem med.
>
> Hvad kan der være sket? Og har I nogle løsninger?

Driveren til din controller eksisterer ikke på Windows CDen og dermed kan
den ikke finde den harddisk som der sidder på den controller?!

Slipstream en installationscd med driveren, eller tryk F6 når windows
installationen skriver det, og indsæt diskette med installationsdriver til
din controller.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 17:48

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i

> Driveren til din controller eksisterer ikke på Windows CDen og dermed kan
> den ikke finde den harddisk som der sidder på den controller?!

Det kunne den jo godt før strømmen røg, det var jo imens den var ved at
formatere disken.
Så det har jo virket!

/Martin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-11-06 18:10

> Det kunne den jo godt før strømmen røg, det var jo imens den var ved at
> formatere disken.
> Så det har jo virket!

Nå ja, ups :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-06 17:40

"Martin Nielsen [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> wrote:

> [...]

>problem med.
>
>Hvad kan der være sket? Og har I nogle løsninger?

Mit gæt er at diskcontrolleren er gået til de evige elektronskyer

Du kan løse problemet med en 'løs' pci-controller, IDE eller SATA alt
efter behovet. Alternativet er selvfølgelig en nyt bundkort...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 17:50

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev

> Mit gæt er at diskcontrolleren er gået til de evige elektronskyer

Det er umiddelbart og mit eget gæt.

Men hvis den er gået, vil jeg så ikke opleve problemer med andre drev på
samme IDE-kæde? evt. CD-drev?
Eller er det udelukkende HD som ikke kan genkendes, hvis controlleren er
gået?

/Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-06 18:09

> [...]
>samme IDE-kæde? evt. CD-drev?

>Eller er det udelukkende HD som ikke kan genkendes, hvis controlleren er

Umiddelbart skulle man jo mene at en defekt controller skulle påvirke
både harddiske og optiske drev...

Men der er forskel på de to ting: harddiske kører efter ATA-standard og
optiske drev efter ATAPI. Selv om jeg er ikke teknisk kyndig nok til at
kende forskellen..

Men du har åbenbart brændt ATA-delen af controlleren af - Medens
ATAPI-delen stadig fungerer, ihvert fald delvis ?!

Det er vist den eneste mulighed jeg kan se - For det virker som om du
systematisk har udelukket alle andre muligheder

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-06 17:46

"Martin Nielsen [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> wrote:

>Hvad kan der være sket? Og har I nogle løsninger?

Et lille PS herfra...

Det kan være ACPI / BIOS opsætningen der er gået i ged da strømmen
røg...

Prøv at nulstille BIOS - dvs flyt reset-jumperen frem-og-tilbage.

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 17:51

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i

> Det kan være ACPI / BIOS opsætningen der er gået i ged da strømmen
> røg... Prøv at nulstille BIOS - dvs flyt reset-jumperen frem-og-tilbage.

Det har jeg prøvet, men det hjalp heller ikke

/Martin

Fra : Henning

Dato : 08-11-06 18:49

>Bundkortet kan ikke genkende nogle HD, men CD-rom drevene er der ingen
>problem med.

Er det samme kanal? Hvad hvis du flytter disken til kanal2 og cd til
kanal1 - kan du stadig boot på cd?

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 22:04

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i

> Er det samme kanal? Hvad hvis du flytter disken til kanal2 og cd til
> kanal1 - kan du stadig boot på cd?

Ja, jeg kan boote fra begge kanaler.
Det er kun HD som ikke genkendes i POST

/Martin