strøm?
Fra : goofy

Dato : 07-11-06 16:20

Hejsa ng.

Jeg bruger ofte flere usb hd. tilsluttet og tændt på min computer.
Men jo flere der er på jo langsommere bliver overførslen, også selv om de
kun er overførsel mellem 2 usb hd, og hvor de andre er tændt.
Slukker jeg dem jeg ikke bruger stiger overførselshastigheden kraftigt.

Hvad skyldes dette?

Er det for lidt strøm, altså at strømforsygningen burde være større?

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Mads

Dato : 07-11-06 18:32

On Tue, 7 Nov 2006 16:19:40 +0100, "goofy" <vinbaek@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad skyldes dette?
>
>Er det for lidt strøm, altså at strømforsygningen burde være større?

Nej, det er ikke strømmen. Det er antallet af USB enheder.
For hver USB enhed skal Windows dele båndbredden
imellem dem og derved bliver der mindre og mindre
båndbredde til hver enkelt.

mvh Mads

Fra : goofy

Dato : 07-11-06 20:08

Hejsa

> Nej, det er ikke strømmen. Det er antallet af USB enheder.
> For hver USB enhed skal Windows dele båndbredden
> imellem dem og derved bliver der mindre og mindre
> båndbredde til hver enkelt.
Takker for svaret,

Kan man få bundkort hvor dette ikke sker, og hvad skal jeg " kikke " efter?

Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-06 17:29

>Kan man få bundkort hvor dette ikke sker, og hvad skal jeg " kikke " efter?

USB er en relativ langsom grænseflade. Og så begrænses den endda
yderligere af et betydeligt protokoloverhead.

Det betyder at en USB-disk i udgangspunktet er væsenlig langsommere end
en intern PATA/SATA disk. Og har du to USB-diske på samme USB-stik
(eller rettere USB-rodhub) der skal 'deles' om båndbredden, bliver de
samlede resultat et ganske sløvt disk-system....

Løsning er der flere af:

Du kan sikre dig at de enkelte diske sidder på hver sin USB-rodhub så de
får den fulde USB-båndbredde til rådighed.

Du kan skifte til andet disk-system, f.eks eksterne SATA-drev eller
interne SATA/PATA skuffer. Begge dele tillader diskene at køre med
maksimal overførselshastighed..

<mlr>