computer genstarter
Fra : Den

Dato : 02-11-06 13:45

Hej, jeg har et mystisk problem som jeg simpelthen ikke kan gennemskue.
Når jeg spiller online spile (f.eks. Delta Force Joint Operations og
andre DF spil) så genstarter computer midt i spillet. Nogle gange sker
det efter 5 min., nogle gange efter ½ time. I de fleste tilfælde
forbliver lyden et par sekunder efter skærmen bliver sort.
Der kommer ikke nogen Windows advarsel og der er heller ikke noget at
se i Log. Automatisk genstart af Windows er slukket.

Mit system:
OS: Windows XP SP2
Bundkort: Asus A8N-SLI Deluxe
CPU: AMD 3200+64 (box).
Grafikkort: ASUS Extreme N6600GT
RAM: 1 GB (2x512, Kingston).
Strømforsyning: Enermax Noisetaker 600W
Lyd: SB Live (onboard disablet).
HD: 200 GB Maxtor SATA + 160 GB Seagate IDE.

Seneste DX og nvidia drivere.

Jeg har prøvet forskellige versioner af grafikkort drivere, Bios er
den nyeste (har prøvet de gamle ver.).
Jeg har kørt memtest hele nat, forskellige CPU stress-tests, og
3DMark06 (scorer 1800 som ikke er alverden men kunne godt
gennemføres).
Jeg har prøvet at bytte om på RAM klodserne eller køre med de
enkelte klodser hver for sig.
Alle ledninger er tjekket.
Jeg har også prøvet at spille med SpeedFan i baggrunden som logger
det hele, og after genstart kan jeg her ikke se nogle markante
temperature stigninger (max + 20¤). Jeg har også byttet om på HDer
så IDE HD nu kører Windows + Spil (i starten var det SATA der
gjorde).

Og alt er fint...indtil jeg begynder at spille spil.

Forslag?

Fra : sfc

Dato : 02-11-06 16:18

"Den" <kopenhagen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis du bruger Nvidia netkortet på bundkortet, så brug marvel netkortet
istedet.
Mener også der er lidt ballade med nogle af de nvidia drivere til
bundkortet.

// Sid

Fra : Søren Nielsen

Dato : 02-11-06 17:11

sfc wrote:
> Mener også der er lidt ballade med nogle af de nvidia drivere til
> bundkortet.
>
> // Sid

Blandt andet til GF6200, hvor man skal opdatere BIOS, før det virker
ordentligt. Det var jo et forsøg værd at se, om noget lignende var tilfældet
med dette grafikkort.

Søren

Fra : Peter

Dato : 02-11-06 18:52

[...]

Højreklik på denne computer og vælg egenskaber\avanceret\start og
genoprettelse\indstillinger\fjern fluebenet i genstart automatisk.

Det fjerner ikke din fejl, men giver dig en fejlkode, som du kan søge på i
Google, og på den måde, løse det reelle problem.

Peter B.

Fra : Den

Dato : 03-11-06 00:35

Hej alle,
Jeg skal nok prøve med Marvel netkort (det er faktisk det eneste jeg
ikke har prøvet), men kan et netkort overhovedet få computeren til at
genstarte? Jeg har ingen problemer med at downloade og uploade en masse
samtidigt.

Hvilke andre nvidia drivere kunne give ballade (og hvad skal man så
gøre, jeg har haft gamle og nye versioner af stort set alt - uden
hjælp. Og BIOS er den nyeste)?

Automatisk genstart er som sagt disablet og der kommer ikke nogle
fejlkoder.

Det mest iriterende er, at jeg kører disse spil på min gamle AMD 1
Ghz maskine med GeForce 4 - uden nogen som helst problemer.

mvh Den

Fra : sls\(2770\)

Dato : 03-11-06 00:58

> [...]

Kender en som havde problemer med genstarts, og der var det netkortet der
gjorde det.
Mener kun den gjorde det da netstikket sad i hans linksys router.

Kan ikke huske det, men du kan vel prøve at disable Nvidia netkortet i
første omgang.
Mener forresten det var nvidia firewall? Men har det ikke selv installeret.

Hvad skal du så med en ny maskine

Mvh Sfc

Fra : Den

Dato : 03-11-06 23:23

Nope...disablede nvidia netkort i BIOSen og enablede Marvel. Samme
problem....

> Hvad skal du så med en ny maskine

Hehe, hvad skal man med en Audi som kan køre 250 Km/t hvis
hastighedsbegrænsning i DK alligevel er 130 :)
Nej, den her PC kører alle andre tunge applikationer en del
bedre...bare ikke spil.
Nu prøver jeg lige med AGP GeForce 4 istedet dette PCIE kort. Hvis det
kører ok, så er fejlen enten i kortet eller i PCIE bussen (eller i
bussens drivere).

mvh Den

Fra : sls\(2770\)

Dato : 04-11-06 01:00

> [...]

Nu prøver jeg lige med AGP GeForce 4 istedet dette PCIE kort. Hvis det
kører ok, så er fejlen enten i kortet eller i PCIE bussen (eller i

Det bliver svært, for der er ikke AGP port på boardet..
Fik du prøvet marvel netkortet?

Sfc

Fra : Den

Dato : 04-11-06 12:38

Hej,

Det har du ret i, glemte lige den lille detalje omkring manglende AGP
:)

Jo, nu kører jeg med Marvel, men samme resultat....

I øvrigt: jeg har lagt mærke til at spænding på grafikkortet
svinger med 5-10%. Er det normalt? Man kan dårligt få en bedre
strømforsyning end denne Enermax, men måske er den defekt. Hvis
mangler strøm, genstarter PCen så?

Fra : ShutEye

Dato : 04-11-06 13:16

> [...]
>svinger med 5-10%. Er det normalt? Man kan dårligt få en bedre
>strømforsyning end denne Enermax, men måske er den defekt. Hvis

Det kan sagtens ske. Har du mulighed for at prøve med en anden?

Fra : Den

Dato : 09-11-06 00:20

Nu har jeg købt et 7900 GT, og det kører åbenbart meget fint (men
larmen...det lyder som Boing707). Så fejlen er enten i grafikkortet
eller på bundkortet, og jeg tror faktisk det er det sidstnævnte. Det
nye 7900 GT har ekstra strømstik direkte på kortet, og jeg tror
faktisk det er noget med at dette bundkort ikke leverer strøm nok til
N6600GT via denne ekstra strømstik til PCIE der sidder på bundkortet.
Det er ikke ukendt at Asus komponenter ikke (altid) arbejder lige godt
sammen...

nu skal jeg bare afsætte det gamle grafikkort :)

tak for hjælp

mvh Den