Svigermors kortlæser med code 10 fejl
Fra : Michael Jack

Dato : 29-10-06 01:00

Hej gruppe

Jeg har lidt problemer med COM1-porten på en PC.

Fujitsu Siemens SCENIC Edition X100 med MS XP Pro samt almindelige
kontor- og et par lægepraksis-programmer. På COM1 sidder en Sagem Orga
HML 5010 kortlæser til sygesikringskort:

<http://www.sagem-orga.com/index.php?myELEMENT=Card-Terminals_Products_H
ML5010&new_site_id=3>

Dette setup har fungeret fint i flere måneder, men pludselig melder
Device Manager om en "This device cannot start (code 10)" fejl på
COM1-porten. Alle ledninger sidder som de plejer. Eneste
bemærkelsesværdige i den forbindelse var at F-Secure Internet Security
2006 blev forlænget/geninstalleret dagen før.

Jeg har prøvet at deaktivere/afinstallere porten, opdatere driver (en
ældre MS ting fra 2001) samt leget med COMDisable Tool fra Microsoft,
altsammen uden held. BIOS er up-to-date.

Et "test tool" fra adressen ovenfor fortæller at det ikke kan finde
nogen kortlæser på COM1.

Kan selve porten/kortet med porten brænde af? Hvordan checker man det?

Hvad bør Device Manager rapportere hvis porten er installeret, men ikke
tilsluttet noget som helt?

Er en seriel-til-USB adapter en løsning eller en invitation til flere
problemer?

Andre ideer?

Mvh. Michael

Fra : Nick

Dato : 29-10-06 09:25

"Michael Jack" skrev i en meddelelse...
> Jeg har lidt problemer med COM1-porten på en PC.
> Er en seriel-til-USB adapter en løsning eller en invitation til flere
> problemer?

Køb evt. en ny kortlæser til USB-porten.

Se vort udvalg på www.danbit.dk (slet skjult reklame...)

/Nick

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-06 16:14

> Køb evt. en ny kortlæser til USB-porten.
> Se vort udvalg på www.danbit.dk (slet skjult reklame...)

Kan du garantere ham, at disse lægeprogrammer kan læse data fra USB porten?

Måske ville det være bedre for Danbit, hvis deres ansatte ikke brugte enhver
lejlighed til at gøre reklame for firmaet...

Claus

Fra : Jørgen Højrup

Dato : 29-10-06 16:29

Hej

Jeg skriver selv læge programmer(privathospitaler) og vi bruger USB
kortlæsere til at læse sygesikringskortet - det skulle ikke være noget
problem.

Hvilken program bruger - EMar, Æskulap, DocBase eller. ?

Mv.
Jørgen Højrup

Fra : Nick

Dato : 29-10-06 19:48

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse...
> Kan du garantere ham, at disse lægeprogrammer kan læse data fra USB
> porten?

Intet kan garanteres i denne verden, men vi sælger ganske mange læsere -
også til praktiserende læger, tandlæger m.fl.

> Måske ville det være bedre for Danbit, hvis deres ansatte ikke brugte
> enhver lejlighed til at gøre reklame for firmaet...

Hvorfor? Jeg gør manden opmærksom på, et af de steder han kan købe en læser.
Samtidig bliver han opmærksom på, at jeg arbejder i firmaet. Altså har han
fluks et sted at henvende sig, hvis han har brug for hjælp til at vælge
eller andet. Det står ham frit for at købe et andet sted eller helt lade
være.

Fortæl mig lige, hvor det negative indgår? Har du ondt i r.... over, at
DANBITs medarbejdere er stolte af deres arbejdsplads?

/Nick

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-06 20:36

> [...]
> Fortæl mig lige, hvor det negative indgår? Har du ondt i r.... over,
> at DANBITs medarbejdere er stolte af deres arbejdsplads?

Nej, men reklame i usnetgrupper er IKKE velset, og det er i direkte strid
med både fundats og usnetnetikette!

Det kan næppe være god reklame, at Danbit's ansatte ikke vil efterleve den
normale netikette på usenettet...

Claus

Fra : Nick

Dato : 30-10-06 06:20

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse...
> Nej, men reklame i usnetgrupper er IKKE velset, og det er i direkte strid
> med både fundats og usnetnetikette!

Det sker da ofte, at der f.eks. her i gruppen henvises til hvor man kan købe
en bestemt vare.

Jeg anpriste hverken firmaet, varen eller noget andet.

Drop nu dit overdrevne sevbestaltede politi-job og se at komme videre med
dagens dont, Claus. Jeg synes også at det er irriterende med folk der
reklamerer for dtte eller hint, men ikke når det blot er en henvisning ifbm.
et konkret problem.

/Nick

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-10-06 07:31

"Nick" <glem@det.nu> skrev bl.a:

> Det sker da ofte, at der f.eks. her i gruppen henvises til hvor man kan
> købe en bestemt vare.
>
> Jeg anpriste hverken firmaet, varen eller noget andet.

Jeg citerer lige hvad du skrev længere oppe i tråden:

citat:
"Se vort udvalg på www.danbit.dk (slet skjult reklame...)"

Selvfølgelig er det da reklame, så Claus har naturligvis ret.

Mvh.

Karsten

Fra : Nick

Dato : 30-10-06 10:02

"Karsten Jensen" skrev i en meddelelse...
> Jeg citerer lige hvad du skrev længere oppe i tråden:
> citat:
> "Se vort udvalg på www.danbit.dk (slet skjult reklame...)"
> Selvfølgelig er det da reklame, så Claus har naturligvis ret.

Hvori består reklamen? Henvisningen til firmaets adresse er da reelt nok,
det sker tit her i grupperne.
Der er ingen anprisninger af firmaet, ingen af produkterne, ingen af
priserne.

Så Claus har naturligvis ikke ret...

Hvis jeg nu havde skrevet, at firmaet var verdens bedste, at produkterne var
mega gode og priserne vanvittigt lave, så VAR det reklame. Og heller ikke
rigtigt
- Men det gjorde jeg ikke.

EOD.

/Nick

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-10-06 10:12

"Nick" <in@your.dreams> skrev bl.a:

> [...]

Se min tidligere post. Du reklamerer - oven i købet for dit eget firma! - og
indrømmer det selv i dit første indlæg i tråden her. Men du hører nok til
kategorien af mennesker, som ikke kan indrømme en fejl, men foretrækker at
trække debatten i langdrag. Så det er nok håbløst

Mvh.

Karsten

Fra : Nick

Dato : 30-10-06 11:55

"Karsten Jensen" <okokokokokok@invalid> skrev i en meddelelse...
> [...]
> til kategorien af mennesker, som ikke kan indrømme en fejl, men
> foretrækker at trække debatten i langdrag. Så det er nok håbløst

Du bruger jo selv smileys. Men kan alligevel ikke forstå når andre bruger
dem? Mystisk...

/Nick

PS: Jeg skal undlade at bedømme dig som menneske - modsat hvad du selv gør
med mig - det er alligevel ikke min branche. Er det din?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-11-06 15:55

"Nick" <in@your.dreams> skrev:

> Du bruger jo selv smileys. Men kan alligevel ikke forstå når andre bruger
> dem? Mystisk...

Aner ikke hvad du mener. Jeg forstår udmærket smileys. Det her bekræfter
bare, at du kun er interesseret i at bortforklare.

> PS: Jeg skal undlade at bedømme dig som menneske - modsat hvad du selv gør
> med mig - det er alligevel ikke min branche. Er det din?

Nej. Men de fleste kan se ud fra denne tråd, at du først reklamerer, og
dernæst bruger flere indlæg på at "forklare", at du ikke reklamerer. Det kan
man sagtens udlede et par ting ud fra...

Sidste indlæg fra mig i denne tråd. Jeg gider ikke mere

Mvh.

Karsten

Fra : Nick

Dato : 01-11-06 18:29

> [...]
> dernæst bruger flere indlæg på at "forklare", at du ikke reklamerer. Det
> kan man sagtens udlede et par ting ud fra...

Du svarer "nej" og alligevel beskæfter du dig - og os andre - med hvad du
mener jeg er for et menneske. Mærkeligt.

Du er vist en af de eneste der mener at det var reklame. Og du fatter jo -
efter dit eget udsagn - ikke det med smiley'en. Prøv at læse mit oprindelige
indlæg igen. Se efter smiley'en. Forstår du sætningen nu?

Konklusionen er, at du var for hurtigt ude med en forkert opfattelse af
indlægget.

/Nick

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-06 15:53

> [...]
> med dagens dont, Claus. Jeg synes også at det er irriterende med folk
> der reklamerer for dtte eller hint, men ikke når det blot er en

Med andre ord: Danbits ansatte vil skide på almindelig anstændighed og
gældende regler på usenettet..

Så kan man kun opfordre til at holde sig væk fra danbit!

Det kunne se kønt ud, hvis alle hardware leverandører opførte sig som dig,
så ville debatgrupperne hurtigt blive ødelagt, fordi de druknede i
ligegyldig reklame og spam!

Claus

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 30-10-06 20:14

Claus Tersgov wrote:

> Med andre ord: Danbits ansatte vil skide på almindelig anstændighed og
> gældende regler på usenettet..

Gældende regler - måske en anelse, almindelig anstændighed - aldrig.

> [...]
>
> Det kunne se kønt ud, hvis alle hardware leverandører opførte sig som dig,
> så ville debatgrupperne hurtigt blive ødelagt, fordi de druknede i

Det han kommer med kan da ikke kaldes reklame og heller ikke
ligegyldigt. Han besvarer et spørgsmål med en henvisning til en
hjemmeside med et produkt der kan hjælpe og gør samtidig opmærksom på at
han rent faktisk arbejder i firmaet. Det læser jeg som at han ved at der
er en mulig løsning på problemet og at det ikke bare er gætteri.
Pil nu hjem i papkassen !

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-11-06 21:15

> Gældende regler - måske en anelse, almindelig anstændighed - aldrig.
> Pil nu hjem i papkassen !

For nu at blivepå dit niveau..

Når du helt klart ikke aner et brik om, hvad du taler om, så er det måske en
ide at lukke røven???

Nick er TDC kunde og har dermed skriftligt *accepteret* at overholde de til
enhver tid skrevne OG uskrevne regler på usenettet!!!

Så for Nick ER der tale om *gældende* regler!

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 22:38

> [...]
> til enhver tid skrevne OG uskrevne regler på usenettet!!!
>
> Så for Nick ER der tale om *gældende* regler!

Du er da lidt en gokke? - Tag da en pille eller hvad der nu gør dig
glad...Hr. "jeg-vil-have-ret-selvom-vi-er-langt-ude".

Jeg vil give dig ret i at der er en snært af reklame i det - han giver jo
linket til egen forretning - men set i sammenhængen er der formildende
omstændigheder.

I er begge gokker - men du er da helt ude at ringe...

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 02-11-06 22:45

Næh, jeg skrev :)

> For nu at blivepå dit niveau..
>
> Når du helt klart ikke aner et brik om, hvad du taler om, så er det måske en
> ide at lukke røven???

Ikke på vilkår - du angriber hårdt og direkte og må også kunne håndtere
samme.
F.eks. er flg. temmelig tomt og udokumenteret:
> [...]

> Nick er TDC kunde og har dermed skriftligt *accepteret* at overholde de til
> enhver tid skrevne OG uskrevne regler på usenettet!!!

Lad os så lige få afklaret hvordan man overholder uskrevne regler. Hvis
de er uskrevne må de f.eks. overleveres mundtligt - er man så nødt til
at have et lydkort for at kunne være med ??
Kan du komme med et link til TDCs kundebetingelser hvor ovenstående er
beskrevet, jeg er selv TDC kunde og har ikke skrevet under på noget som
helst af den art.

> Så for Nick ER der tale om *gældende* regler!

Jeg tvivler stadig.

Fra : Nick

Dato : 03-11-06 09:20

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse...
> Når du helt klart ikke aner et brik om, hvad du taler om, så er det måske
> en ide at lukke røven???

Tal dog ordentligt. Snakker du ikke om at overholde regler og ting og sager
på Usenet? Hvorfor bander du så? Men du er åbenbart ikke sikker på, at din
idé er god, for du spørger jo manden om det. Endda med 3 spørgsmålstegn, så
du er nok rigtig meget i tvivl.

> Nick er TDC kunde og har dermed skriftligt *accepteret* at overholde de
> til enhver tid skrevne OG uskrevne regler på usenettet!!!

Næh, jeg har faktisk et friskt udsagn fra TDC om, at jeg ikke har min
Internetsnabel via dem. Syret nok, Claus, men sådan er det.

> Så for Nick ER der tale om *gældende* regler!

Sikke du vrøvler. Jeg henviser dig igen til at prøve at forstå en smileys
betydning. Prøv igen. Bare én gang til. Hjælper det?
(Her er et hint: slå "ironi" op i betydningsordbogen)

Tag nu at holde dig til det faglige i denne gruppe. Hvis du ikke aner en
brik om kortlæsere, serieporte, USB-bus og den slags, så brug kræfterne på
at blande dig i andre snakke, hvor du måske mere er på hjemmebane. Det vil
give en mere frugtbar snak i de enkelte del-emner.

/Nick

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-06 16:26

> [...]
> nogen kortlæser på COM1.
> Kan selve porten/kortet med porten brænde af? Hvordan checker man det?

Hvis comporten er brændt af, så vil XP højest sandsynligt melde fejl, når
den installerer comportdriveren. Men en comport kan sagtens brænde af, og så
alligevel blive identificeret af windows.

Prøv at se, hvad der står under serielporte.

> Hvad bør Device Manager rapportere hvis porten er installeret, men
> ikke tilsluttet noget som helt?

Intet bortset fra at enheden er installeret og virker.

> Er en seriel-til-USB adapter en løsning eller en invitation til flere
> problemer?

USB er som at spille lotto!!

At du så endda begynder at konvertere de forskellige grænseflader gør det
kun tingene mere indviklet, så hold tingene så enkle som overhovedet muligt.
Navnlig når der er tale om personfølsomme data.

Prøv først at finde en anden computer, hvor du kan afprøve kortlæseren. Det
er det smarteste. Alternativt find et gammelt telefonmodem og sæt det på
maskinen. Der er i modemdriveren en mulighed for at teste et modem ved at
kommunikere med det. Virke denne kommunikation, så er der intet galt med
comporten.

Endelig er der en mulighed for, at virusprogrammet har lagt sig i det
adresserum, driveren lå i før. Men så burde en ny installation finde denne
konflikt.

Dernæst undgå at rode med BIOS og lignende ting, det er helt sikkert ikke
der, fejlen skal findes. Det har jo fungeret glimrende før.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-06 16:33

> Er en seriel-til-USB adapter en løsning eller en invitation til flere
> problemer?

Vær opmærksom på, at mange programmer, som skal læse data fra en comport er
programmeret til kun at bruge de normale adresser og IRQ på comporte.

Disse adresser og IRQ kan IKKE bruges med en USB-seriel adapter, så du kan
risikere, at hendes lægeprogrammer ikke kan se kortlæseren.

Claus

Fra : Michael Jack

Dato : 02-11-06 21:54