Test af Ram
Fra : Lars HT

Dato : 24-10-06 20:43

Hej

Hvad kan I anbefale af freeware-software til test af DDR-ram i en winXP
maskine?

Er lidt plaget af exceptions og spontane reboots og har en fornemmelse af,
at det måske er et RAM-problem!

Lars

Fra : Christian Mygind

Dato : 24-10-06 20:58

Lars HT wrote:
> Hej
>
> Hvad kan I anbefale af freeware-software til test af DDR-ram i en
> winXP maskine?

http://www.memtest86.com/

/Chr

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 24-10-06 21:19

Christian Mygind skrev:

> http://www.memtest86.com/
>
> /Chr

Eventuelt ultimatebootcd.com som har det hele :)

Fra : 0h-paradis

Dato : 25-10-06 08:57

Christian Mygind skrev:

> http://www.memtest86.com/
>
> /Chr

Hvordan virker memtest?
Har lavet en diskette
Været inde i boot og sat a til boot
startet op og der skete ikke mere

fra
Jørgen

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-10-06 12:33

0h-paradis wrote:

> Hvordan virker memtest?

Det er et lille Linux-program, der booter fra diskettedrevet og checker din
RAM.

> Har lavet en diskette

Har du lavet den efter vejledningen?

1) Download og udpak
http://www.memtest86.com/memt32.zip
2)"For windows installation begin by downloading either the Pre-Compiled
Windows package to build a boot-able floppy disk or an ISO (zip version) to
create a boot-able CDROM. After the file is downloaded an extract must be
done to uncompress the file(s). To extract right click on the downloaded
file and select the "Extract All" option. The extract option will let you
choose where the files will be extracted to. To build a bootable floppy go
the the folder where the files were extracted and click on the Install icon.
The floppy disk will appear to be unformatted by Windows after the install
is complete. "

Altså - hvis du kan se filerne på disketten i windows efter ovenstående
vejledning har du gjort noget galt. Forekommer disketten uformatteret er du
på rette vej.

> Været inde i boot og sat a til boot
> startet op og der skete ikke mere

Den er også god nok - men check lige om du har lavet disketten rigtigt.
Maskinen skal nemlig boote op i den lille linux-version og slet ikke i
dos/windows.

/Chr

Fra : 0h-paradis

Dato : 25-10-06 14:35

Christian Mygind skrev:

> [...]
>
> Den er også god nok - men check lige om du har lavet disketten rigtigt.
> Maskinen skal nemlig boote op i den lille linux-version og slet ikke i

Jeg får følgende besked

Non system diskette (den er formateret)
Microsoft backup diskette
Replace and press any key when ready
(her gå maskinen fast og der skal trykkes på resetknappen)

fra
Jørgen

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-10-06 14:51

0h-paradis wrote:
> Jeg får følgende besked
>
> Non system diskette (den er formateret)
> Microsoft backup diskette
> Replace and press any key when ready
> (her gå maskinen fast og der skal trykkes på resetknappen)

Mystisk.
Uanset om disketten er formatteret eller ej overskriver installdelen af den
downloadede fil bootblocken på disketten med en linux-bootkode, så den tekst
du får på skærmen burde slet ikke kunne optræde.

Prøv med en anden diskette - jeg kan desværre ikke teste linket, for jeg
har ikke ejet et diskettedrev i årevis - eller endnu bedre - brug en cdrom i
stedet.
Download denne fil
http://www.memtest86.com/memtest86-3.1a.iso.zip
udpak den og brænd den med Nero som en imagefil (altså du skal ikke blot
brænde filen som en almindelig fil, der lægges på en cdrom).
Den virker.

/Chr

Fra : 0h-paradis

Dato : 26-10-06 14:00

Christian Mygind skrev:

> [...]
> udpak den og brænd den med Nero som en imagefil (altså du skal ikke blot
> brænde filen som en almindelig fil, der lægges på en cdrom).

nå jeg opgiver

fra
Jørgen

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-10-06 14:18

0h-paradis wrote:
> nå jeg opgiver

Kender det. Fejl-40 er også en af /de/ mest irriterende!

/Chr

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 25-10-06 14:52

Christian Mygind wrote:

> http://www.memtest86.com/

MemTest86+ er baseret på Memtest86. Dog forbedret i forhold til nyere
hardware.

http://www.memtest.org/

--
Mvh. Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-10-06 13:29

> Hvad kan I anbefale af freeware-software til test af DDR-ram i en
> winXP maskine?

Intet!

Man kan ikke teste RAM tilfredsstillende og professionelt, når det er
monteret sammen med en masse andre komponenter. Der er alt for mange
fejlkilder. Og man kan slet ikke teste det under windows.

RAM kan kun testes i en rigtig RAM tester, alt andet er legetøj og spild af
tid.

Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-10-06 13:58

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> fejlkilder. Og man kan slet ikke teste det under windows.
>
> RAM kan kun testes i en rigtig RAM tester, alt andet er legetøj og spild

BÃ¥de og. Det er nok til de firmaer jeg har handlet med har villet ombytte
RAM'en. Men inden man går gennem alt besværet er det en god ide at finde en
anden maskine og teste RAM'en i. Eller teste maskinen med noget andet RAM.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.