Problemer med computer
Fra : Henrik

Dato : 21-10-06 08:16

Hej
Jeg har problemer med min efterhånden lidt ældre computer med følgende
specs:

Pentium 4, 2.4 ghz
MSI 648 Max bundkort
NorthQ 4001Ext strøm
Thermaltake processorkøler(passiv)
Radeon 9000 grafik (passiv)
3 stk maxtor ide diske
Hauppauge 150 mce tvkort
Cynergy 400 tvkort
Windows MCE 2005
Processortemperatur ved arbejde med kontorprogrammer ~30 grader.
Processortemperatur ved videoredigering en del mere.

Den "fryser" når den sættes til at lave noget krævende f.eks.
videoredigering. Jeg mistænkte først strømforsyningens blæser for at
være gået og satte derfor en ny strømforsyning i(fra NorthQ 4001 til
NorthQ 4001Ext). Det har hjulpet lidt, men pcen "frøs" igen her i nat,
hvor den lavede videoredigering.

Nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-06 08:56

Henrik <xxxxx@xxx.com> wrote:

>Jeg har problemer med min efterhånden lidt ældre computer med følgende
>specs:

...cut

> [...]
>hvor den lavede videoredigering.
>
>Nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt?

Det er svært, problemet kan ligge hvor som helst: i hardware, i windows
opsætningen eller i dit videoredigeringssoftware...

Der er kun een vej frem: systematisk fejlsøgning.

Start med at checke din Windows Logbog, det vil ofte give et vink i
retning af hvor problemet skal findes...

Gå dine BIOS indstillinger igennem,
Check harddiskene med diagnostik værktøjer fra harddisk producenterne..
Check RAM'en med et diagnostik program

Du skriver at cpu temperaturen stiger under videoredigering, men det er
normalt. På mine P4 maskiner ligger temperaturen på 30-35 grader ved
lettere arbejde, men den stiger uden problemer op mod 80 grader ved
maksimal belastning - Men prøv at opsætte en monitor på
CPU/chipset/harddisk og hvad du eller kan måle af temperaturer..

Kig også på den RAM - fysisk og virtuel. Måske løber du 'bare tør' for
disk plads (og dermed virtuel RAM) når videoredigeringsprogrammet
begynder at rode med gigabyte store tmp-filer.

Endelig kan du lege med andre operativsystemer som f.eks en Live-CD
Knoppix. Går den også ned under linux, må¨det være hardware. Og så er
der ikke grund til at spilde mere tid på den: Så må vejen gå forbi den
lokale computer pusher efter ny hardware...

Start med at checke din Windows Logbog, det vil ofte give et vink i
retning af hvor problemet skal findes...

Check harddiskene med diagnostik værktøjer fra harddisk producenterne..

<mlr>

Fra : Jacob [5260 Odense ~

Dato : 21-10-06 11:16

Henrik wrote:

> [...]
> være gået og satte derfor en ny strømforsyning i(fra NorthQ 4001 til
> NorthQ 4001Ext). Det har hjulpet lidt, men pcen "frøs" igen her i nat,

Start med at koncentrere dig om et evt varmeproblem.
Sæt en temp monitor til computeren - de kan downloades mange steder.
Hold øje med hvornår den fryser.

Prøv så at tage en kabinet side af og se om der går længere tid.
Hvis der gør, så tyder det på et varmeproblem.

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Peter

Dato : 21-10-06 12:25

"Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har problemer med min efterhånden lidt ældre computer med følgende
> specs:

Klip

Hvor store harddiske arbejder du med?
Hvor meget ram har du i maskinen?

PeterB

Fra : Henrik

Dato : 22-10-06 21:08

Peter wrote:
> "Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Klip
>

> Hvor store harddiske arbejder du med?
> Hvor meget ram har du i maskinen?
>
> PeterB

200 gb, 2x 120 gb maxtor diske
512 mb RAM

Fra : Henrik

Dato : 22-10-06 21:38

Henrik skrev:

> 200 gb, 2x 120 gb maxtor diske
> 512 mb RAM
Findes der noget godt windows software til at fejlsøge diske?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-10-06 22:27

Henrik <xxxxx@xxx.com> wrote:

>Findes der noget godt windows software til at fejlsøge diske?

Kig efter PowerMax programmet på Maxtor's hjemmeside, www.maxtor.com

<mlr>

Fra : Peter

Dato : 22-10-06 22:30

> Peter wrote:
> 200 gb, 2x 120 gb maxtor diske
> 512 mb RAM

Jeg vil tro dit problem ligger i ram. 512MB er for lidt, når du vil lege med
video. sæt 1 GB mere i. Eller i det mindste 512 MB mere.

Jeg bruger normalt PC-Check, som en venlig computer teknikker forærede mig
en kopi af, dog uden dongles. Den er nu særdeles effektiv alligevel.
Den kan lave en mekanisk test, ikke skadelig læse- og skrive test og lav
formatering (sletter alt).

Jeg har fundet den her: http://www.megaupload.com/?d=XMBXQNMB

Sæt en formateret 3½" diskette i diskdrevet og klik på .exe filen.
Programmet laver derefter en bootable diskette med programmet.

PeterB