Bærbar til FiberTV - hvilken?
Fra : Sven

Dato : 17-10-06 21:27

Hej.
Jeg overvejer at få Jay.net til at levere TV mv til min bopæl, når jeg om
kort tid får indlagt fiber. De anbefaler, at man bruger en PC eller en
bærbar PC til at styre TV, da de vil få en side op at stå, når afstemningen
er klar, så man kan modtage fra flere kanaler samtidig, modsat de andre
udbydere hos SEAS-NVE, hvor man skal have en boks, og som kun kan
videresende et signal ad gangen, dvs man kan ikke optage et program, mens
man ser et andet.
Jay.net's læsning med en bærbar skulle gøre, at man kan timeshifte, optage
flere kanaler osv osv., men hvilken bærbar har et virkelig godt TV-OUT stik.
Helst et som kan tilsluttes til HDMI-stikket i et HD-Ready TV, og som
selvfølgelig kan vise HDTV.
TV-signalerne kommer ind via netkortet i PC'en (skal være mindst 100Mbit),
så TV-kort, digitale modtagere osv er overflødige.

Har I nogen bud på, hvad jeg skal købe?

Sven

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 17-10-06 22:38

Sven wrote:
> [...]
> TV-signalerne kommer ind via netkortet i PC'en (skal være mindst 100Mbit),
> så TV-kort, digitale modtagere osv er overflødige.

Nogen speciel grund til at det skal være en bærbar, det begrænser
mulighederne kraftigt ?
Jeg kender ikke til nogen bærbare med HDMI-udgang (dvs. både digitalt
billede og lyd).

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Sven

Dato : 17-10-06 22:55

> Nogen speciel grund til at det skal være en bærbar, det begrænser
> mulighederne kraftigt ?
> Jeg kender ikke til nogen bærbare med HDMI-udgang (dvs. både digitalt
> billede og lyd).

Næ, ikke andet end støj og strømforbrug. Ellers er jeg helt åben for
forslag.

Sven

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-06 01:05

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in message

> Næ, ikke andet end støj og strømforbrug. Ellers er jeg helt åben for
> forslag.

Lav en HTPC!! Langt bedre end bærbar (læst udfra dit behov) - og så kan du
køre DVI --> HDMI.

mvh
///M

Fra : Sven

Dato : 18-10-06 15:03

> Lav en HTPC!! Langt bedre end bærbar (læst udfra dit behov) - og så kan du
> køre DVI --> HDMI.

Det ville jeg også gerne, hvis jeg kunne finde ud af hvor meget en sådan
kræver, samt få et passende lavt strømforbrug.
Billede + lyd skal digitalt ud. "kanalvælgeren" er en hjemmeside på
jay.net's intranet (får først adgang, når jeg er tilsluttet), den skal kunne
optage på HD, brænde og afspille DVD, timeshifte osv., men da TVsignalerne
kommer via net, er der ikke brug for TV-kort eller digital-tunere. Så jeg
søger råd om flg:
Bundkort?
CPU?
HD (mit eget gæt er en 300Gb Samsung spinpoint)
lydkort? (Digital Coax eller optisk)
PSU?
Hvor meget ram er nødvendigt?
Mest støjsvage DVD-brænder?
Styresystem?

Det er ligemeget med fjernbetjening, da alt vil foregå via jay.net's
hjemmeside, så en trådløs mus (og tastatur) er alt hvad der skal til. Det er
så meningen, at den skal erstatte CD/DVD afspiller, HD/DVD-optager og
digital tuner.

Sven

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-06 18:10

> Det ville jeg også gerne, hvis jeg kunne finde ud af hvor meget en sådan
> kræver, samt få et passende lavt strømforbrug.

Kravene er ikke anderledes end til en bærbar ...

Kommer du til at modtage programmer i mere end standard opløsning ?
Hvilken opløsning har din skærm - native ?
Laver din skærm en fornuftig skalering af et standard signal eller skal
pc'en skalere det for dig ?

Hvis du kan nøjes med et std output vil jeg mene at en 1ghz epia (som en
PIII) med 512MB ram burde kunne klare det .... En sådan har jeg stor glæde
af med 2 dvb-t tunere (kan du også se som netkort) - Den har dog ikke dvi,
men vga'en er ganske hæderlig.

> lydkort? (Digital Coax eller optisk)

Hvad har din receiver ?
På epia'en har jeg coax ud

> Styresystem?
Hvad siger jaynet - hvilken software skal anvendes ?
Men min erfaring er at linux

Men min windows htpc (der mest er i skrammekrogen) går i dvale så snart den
ikke har været i brug 15min. En gang i døgnet vågner den så op og opdaterer
sin programguide - og så betyder strømforbruget jo ikke det store....

Har i ikke noget pc i husstanden i kunne starte med - og så ud fra det
vurdere hvilke krav der er til en dedikeret maskine ?

Fra : Sven

Dato : 18-10-06 22:46

> Kravene er ikke anderledes end til en bærbar ...
>
> Kommer du til at modtage programmer i mere end standard opløsning ?

I starten er det i alm. TV opløsning + "måske" kanalen C MORE HD, men jeg
kender ikke dens opløsning.

> Hvilken opløsning har din skærm - native ?
Endnu har jeg sådan et
http://www.dvdpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240339
1920*1080

Er det forøvrigt rigtigt, når folk siger, at jeg bør vælge et 1365x768 i
stedet for et 1920x1080? Forklaringen skulle være, at udsendelser ikke vil
blive bedre end 1365*768, og at et 1920*1080 ser væsenligt bedre ud på en
skærm med lille opløsning end TV ser ud på en (LCD?) skærm med høj
opløsning.

> Laver din skærm en fornuftig skalering af et standard signal eller skal
> pc'en skalere det for dig ?
Lad bare skærmen klare det (måske skifter jeg mening, når jeg får et rigtigt
fladskærmsTV)

> Hvad har din receiver ?

Begge dele.

> [...]
> af med 2 dvb-t tunere (kan du også se som netkort) - Den har dog ikke dvi,

VGA'en på dette TV ser altså ikke ret godt ud, så jeg havde håbet på noget
HDMI.

> Hvad siger jaynet - hvilken software skal anvendes ?
> Men min erfaring er at linux

De kræver ikke software installeret på PC'en, men en standard browser, IE,
Firefox og Opera understøttes pt. siger de. Jeg kender intet til linux.

> [...]
> den ikke har været i brug 15min. En gang i døgnet vågner den så op og
> opdaterer sin programguide - og så betyder strømforbruget jo ikke det

Jo, det gør det, hvis den bruger meget strøm i standby. Den er jo tændt
altid. Min spillePC (se senere) bruger 21 watt i dvale, 96 watt i standby,
155 watt i Idle og 280 watt (peek-værdi) ved shader 3.0 spil.

> Har i ikke noget pc i husstanden i kunne starte med - og så ud fra det
> vurdere hvilke krav der er til en dedikeret maskine ?

Kun en ældre bærbar uden TV-OUT og så den Spille PC jeg sidder ved, men den
er (håber jeg) alt for kraftig og strømslugende til dette. Nu har jeg heller
ikke fået fiberen lagt ind endnu, så jeg kan ikke teste. Min PC kan ikke
selv vågne fra Dvale (21watt), men den kan godt fra "standby" (96watt), og
det er lige i overkanten at have stående tændt altid

Sven

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-06 23:33

> I starten er det i alm. TV opløsning + "måske" kanalen C MORE HD, men jeg
> [...]

Lækker skærm - så glem bare alt om epia'en - den kan ikke fodre den i den
opløsning, og der skal også en ganske kraftig pc til det - både cpu og
grafikkort ....

> Er det forøvrigt rigtigt, når folk siger, at jeg bør vælge et 1365x768 i
> stedet for et 1920x1080?

Har man planer om at få glæde af HD kan man imho lige så godt vælge en skæem
med nativer 720p eller 1080p - Jeg valgte sidste år en projektor med 720p.
Den trækkes mest af en 2,8Ghz P4 og et nvidea n6200 - men det tror jeg ikke
er nok til din skærm.

> Lad bare skærmen klare det (måske skifter jeg mening, når jeg får et
> rigtigt fladskærmsTV)

Med den skærm så ville jeg gå efter en pc løsning ... Og hvis du tænker
bærbar så prøv at se på acer ferrari 5000 serien - Du får en ganske kraftig
pc og med et dvi til hdmi kabel har du mulighed for et rigtig godt billede.
(Jeg har en acer ferrari 4000 der ikke er helt så kraftig)

> Begge dele.

Så hip som hap - Ferrarioen har optisk ud

> Jo, det gør det, hvis den bruger meget strøm i standby. Den er jo tændt
> altid. Min spillePC (se senere) bruger 21 watt i dvale, 96 watt i standby,
> 155 watt i Idle og 280 watt (peek-værdi) ved shader 3.0 spil.

Jeg lader min hibernate - og jeg kan ikke lige huske hvad jeg målte dens
forbrug til men mener også at det var omkring 20W

> Kun en ældre bærbar uden TV-OUT og så den Spille PC jeg sidder ved, men
> den er (håber jeg) alt for kraftig og strømslugende til dette.

Du kan ikke få en der er for kraftig til behandling af et 1080p signal hvis
du ønsker bedst muligt kvalitet - nogler "nørder" opskalerer DVD, behandler
det der og skalerer så ned igen til displayets opløsning ....

> Min PC kan ikke selv vågne fra Dvale (21watt), men den kan godt fra
> "standby" (96watt), og det er lige i overkanten at have stående tændt
> altid

Imho - så start med at leg med den når du har fået fiberen og kig så også på
bærbare med specifikationer som ferrari'en Men du kan have spillepcen
kørende nogle år for at det du kommer til at give for en bærbar der er
"kraftig nok" - Og egenligt også spild at betale for en skærm på en bærbar
du ikke skal bruge...

Fra : Sven

Dato : 19-10-06 10:22

> Lækker skærm - så glem bare alt om epia'en - den kan ikke fodre den i den
> opløsning, og der skal også en ganske kraftig pc til det - både cpu og
> grafikkort ....

Ja, både og. Jeg er ikke helt tilfreds med den. Jeg føler mig altid skuffet,
når jeg har været ude og se på halvdyre fladskærme, selvom de er mindre, i
lyse lokaler, eller i dagslys. Der skal være temmelig mørkt i rummet, før
farverne er rigtig gode. Hvorfor mener du, at der skal en kraftig PC til?
op i lyd og billede (begge digitalt), men skal ikke behandles på nogen måde,
genkomprimeres eller andet.

> Jeg lader min hibernate - og jeg kan ikke lige huske hvad jeg målte dens
> forbrug til men mener også at det var omkring 20W

Hvis din hibernater, hvordan kan den så vågne en gang i døgnet af sig selv?
Det kan jeg ikke få min spille-PC til.

> Du kan ikke få en der er for kraftig til behandling af et 1080p signal
> hvis du ønsker bedst muligt kvalitet - nogler "nørder" opskalerer DVD,
> behandler det der og skalerer så ned igen til displayets opløsning ....

Det er nok mest for dem der har dyre projectorer, og rum der er indrettet
dertil. Jeg skal jo også bare kunne se TV-Avisen samt en DVD-film og film
fra de andre kanaler

> [...]
> der er "kraftig nok" - Og egenligt også spild at betale for en skærm på en

Hmmm, du har fat i noget der i begge dine pointer .... Det kunne jeg godt
finde på at gøre. Jeg har et G15 tastatur med display, så det er egentligt
bare at finde de rette mods til dette tastatur for at aflæse belastningsgrad
for de enkelte dele "live" i PC'en (kan som standard aflæse CPU-belastning
pr core og ramforbrug, og med et enkelt ekstra mod temp på CPU og GPU,
blæserhastigheder mv)

Tak for alle dine svar. De har i høj grad givet stof til eftertanke!

Sven

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 12:59

> Hvorfor mener du, at der skal en kraftig PC til? Signalerne kommer jo
> "bare" væltene ind gennem netkablet, og skal så deles op i lyd og billede
> (begge digitalt), men skal ikke behandles på nogen måde, genkomprimeres
> eller andet.

Ahhh - de skal da godt nok lige behandles inden de sendes ud på
DVI-udgangen. Det kræver altså sin CPU at levere 1080i signaler!

> Hvis din hibernater, hvordan kan den så vågne en gang i døgnet af sig
> selv? Det kan jeg ikke få min spille-PC til.

Det er et spørgsmål om software og indstillinger. Min HTPC har
alarm-funktion og selvom den er slukket starter den kl. 09.30 hver dag :)

mvh
///M

Fra : Sven

Dato : 19-10-06 14:06

> Ahhh - de skal da godt nok lige behandles inden de sendes ud på
> DVI-udgangen. Det kræver altså sin CPU at levere 1080i signaler!

Jeg er stadig ikke helt med på, hvorfor det skulle være så krævende, når
billedkvalitet, nedskallering o.lign. ikke skal foretages. Den "TV-boks" man
kan leje, hvis man ikke vil bruge en PC, er uden blæser eller anden form for
aktiv køling, den er ikke ret stor, så den kan vel næppe være en ret kraftig
"computer". Ulempen med sådan en boks er så, at man får ikke radio, man kan
kun se et program ad gangen (dvs HD-optageren kan kun optage det man ser).
Men kvaliteten af det billede/lyd man ser skulle være det samme uanset om
det er en "TV-boks" eller en PC.

En anden ting. jeg har nu fået oplyst, at mit Creative X-Fi lydkort IKKE
understøtter digital ud i mere end 2 kanaler .... så hvilket lydkort skal
jeg bruge? Coax eller optisk ud (jeg har begge dele i recieveren) Eller kan
jeg nøjes med onboard lyd på mit ASUS A32N-SLI DeLuxe? Det har nemlig både
Coax og Optisk udgang. Andre forslag modtages gerne

> Det er et spørgsmål om software og indstillinger. Min HTPC har
> alarm-funktion og selvom den er slukket starter den kl. 09.30 hver dag :)

Jeg har kigget i de forskellige indstillinger i BIOS, men har ikke fundet
noget der. Dog er der en indstilling så den kan "vækkes" af et signal over
netkortet, men det kræver jo nok, at TV-udbyderen er med på den.

Sven

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 17:01

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in message
> Jeg er stadig ikke helt med på, hvorfor det skulle være så krævende, når
> billedkvalitet, nedskallering o.lign. ikke skal foretages.

Så må du jo hellere læse lidt om det i et medie der kan forklare dig det.
Der er STOR forskel på at vise et baggrundsbillede i windows og så vise
flydende tv i HD format.

mvh
///M

Fra : Sven

Dato : 19-10-06 19:26

> Der er STOR forskel på at vise et baggrundsbillede i windows og så vise
> flydende tv i HD format.

Det er vi helt enige om, men igen, den TV-box fylder ikke mere end en extern
USB2 HD, indeholder ingen blæsere eller anden aktiv køling, og den kan vise
1 kanal i 1920x1080p med digital lyd ud. Så hvorfor skulle det være så meget
større opgave for en computer end for en sådan TV-box? Der er noget der jeg
ikke forstår.

Sven

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 20:08

> [...]
> kan vise 1 kanal i 1920x1080p med digital lyd ud. Så hvorfor skulle det
> være så meget større opgave for en computer end for en sådan TV-box? Der

Kunne det være at den er bygget til det? En PC kan meget mere og dermed skal
den nok også have sværere ved nogle ting som den ikke lige præcis er
udviklet til.

mvh
///M

Fra : Sven

Dato : 19-10-06 21:26

> Kunne det være at den er bygget til det? En PC kan meget mere og dermed
> skal den nok også have sværere ved nogle ting som den ikke lige præcis er
> udviklet til.

Det har du måske nok ret i, men er det der skoen trykker, håber jeg ikke det
varer længe, før der bliver udviklet et "net-signal-passthrough-billede"
kort (kommer nok til at hedde noget smartere :) ), for hvis jeg forstår din
forklaring korrekt, så vil en PC skulle (vha Directdraw i Windows, og via ??
i Linux?) faktisk skulle lave hvert billede som i f.eks et FPS spil, og i
den opløsning, kan jeg godt se, at der virkelig skal "hestekræfter" til,
også selvom det er uden D3D beregninger.

Bortset fra det, så er jeg af Jay.net blevet anbefalet at bygge en linux PC
til dette, så måske det også er WindowsXP der er problemet i forhold til
TV-Boksen? Den bærbare han havde med ved demonstrationen, kørte faktisk
Linux, og den var forbundet til en projector. Den viste godt nok kun alm.
TV-opløsning, DR digitalt 16:9, så jeg har ingen ide om den bærbare han
havde med, ville have kunnet klare opgaven.

Sven

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 09:23

> [...]
> kun alm. TV-opløsning, DR digitalt 16:9, så jeg har ingen ide om den
> bærbare han havde med, ville have kunnet klare opgaven.

Under alle omstændigheder et spændende projekt og tiltag - bare synd de ikke
skriver noget om det på deres website. Jeg kunne da godt overveje at blive
kunde hvis de ellers solgte til private - de skriver kun henvendt til større
boligforeninger :-/

mvh
///M

Fra : ///M

Dato : 28-10-06 15:08

"///M" <nomail> wrote in message
> [...]
> ikke skriver noget om det på deres website. Jeg kunne da godt overveje at
> blive kunde hvis de ellers solgte til private - de skriver kun henvendt

Men så er der jo heldigvis snart noget igang med The Venice Project :)

mvh
///M