CPU skifter hastighed fra opstart til opst~
Fra : nielsen81@gmail.com

Dato : 17-10-06 18:11

Har et mærkeligt problem med følgende PC:

- ASRock K7S8XE R3.0
- 256 + 512 MB DDR-ram
- AMD Athlon XP + 2500 (Barton)
- 200 GB harddisk

OK, problemet er, at NOGLE GANGE (jeg kan ikke finde et mønster...)
ved pc-opstart viser at den skulle være udstyret med en CPU med blot
1100 mhz (og altså ikke AMD Athlon XP + 2500 - som vist nok svarer
til ca. 1800 mhz).

Hvorfor sker dette ?
Hvad kan der gøres ?

mvh
Jakob

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-10-06 18:38

nielsen81@gmail.com skrev:

> [...]
> ved pc-opstart viser at den skulle være udstyret med en CPU med blot
> 1100 mhz (og altså ikke AMD Athlon XP + 2500 - som vist nok svarer

Kunne godt være 11*100, hvor den skal køre 11*166, prøv at kontrollere det
med cpu-z .

Kunne godt være rammen som melder at den ikke kan køre 166 og derfor falder
tilbage, at den så ikke går ned på 133 men på 100 er så lidt mystisk.. Jeg
mener ihvertfald at rammen sætter fsb'en på det kort , er ikke 100% sikker.

Du kan evt. prøve at se om nogle bios opdateringer direkte løser
ovenstående, eller har rettelser mod håndtering af rammen. Kan også være
latency som er for lav på rammen, mange muligheder..

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 19:51

<nielsen81@gmail.com> wrote in message
[...]

Jeg har set det ske på flere bærbare, hvor eventuelle
strømbesparingsfunktioner er slået til. Hvis din pc har noget lignende så
skruer den ned for blusset hvis den ikke laver noget. Check dine
indstillinger i BIOS.

mvh
///M

Fra : Ole Laursen

Dato : 18-10-06 08:40

"///M" <nomail> writes:

> [...]
> strømbesparingsfunktioner er slået til. Hvis din pc har noget lignende så
> skruer den ned for blusset hvis den ikke laver noget. Check dine

Cool'n'Quiet som AMD kalder det, blev først introduceret med Athlon 64:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cool_and_Quiet

OP har en Athlon XP.

Intel kalder det SpeedStep på deres processorer. Eftersom de fleste
processorer ikke laver ret meget det meste af tiden, er det en ganske
smart idé, også til stationære computere.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : steffendenize

Dato : 18-10-06 12:53

nielsen81@gmail.com wrote:
> [...]
> ved pc-opstart viser at den skulle være udstyret med en CPU med blot
> 1100 mhz (og altså ikke AMD Athlon XP + 2500 - som vist nok svarer

Hej

Jeg havde for et stykke tid siden et ligndende problem også med et
AsRock bundkort. Efter et stykke tid stod mit bundkort helt af - troede
først det var noget med en svigtende psu - men det var bundkortet. Det
endte med at jeg ikke kunne starte computeren op overhovedet. Nyt
bundkort løste problemet.

/steffen

Fra : nielsen81@gmail.com

Dato : 19-10-06 10:24

Ole Laursen skrev:

> [...]
> processorer ikke laver ret meget det meste af tiden, er det en ganske
> smart idé, også til stationære computere.

Hejsa

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at problemet allerede viser sig
under opstartsskærmen (den "sorte" skærm, der kommer lige efter at
man har tændt, og altså ikke "først" viser sig i windows")

Der er jo rigtignok forskellige programmer/hardware, der kan få en
processor til at gå ned i hastighed.

Problemet med computeren her er, at den slet ikke vil genkende, at der
trods alt sidder en XP 2500+ processor i den !!

vh
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 13:00

Ole Laursen skrev:

[...]

Dvs. du ser det i BIOS/boot billedet?

mvh///M

Fra : nielsen81@gmail.com

Dato : 20-10-06 13:40

///M skrev:
> [...]
>
> Problemet med computeren her er, at den slet ikke vil genkende, at der
> trods alt sidder en XP 2500+ processor i den !!

Ja, lige netop !

- Jakob

Fra : ///M

Dato : 21-10-06 09:27

> [...]
>
> Problemet med computeren her er, at den slet ikke vil genkende, at der
> trods alt sidder en XP 2500+ processor i den !!

Okay - det må betyde en hardware-fejl IMHO. Tag billederne af det med et
kamera og smid maskinen til service hvis du kan under garanti. Ellers ville
jeg kigge efter et magen til bundkort og prøve det af i en periode.

mvh
///M