Strømforsyning, hvor kraftig ?
Fra : Kim S

Dato : 16-10-06 22:54

Hvor kraftig en strømforsyning har jeg brug for
til at drive mit system, uden den skal stå og gispe
efter vejret ?
Opsætning:
MB: Asus P5W DH De luxe
CPU: Core 2 Dou 2,4Ghz
Grafik: Radeon X1900 XT
1 DVD-drev og 5 harddiske.

Hvor meget strøm bruger en HD egentlig ?

Mvh, Kim

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 17-10-06 00:19

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> writes:

> Hvor kraftig en strømforsyning har jeg brug for
> til at drive mit system, uden den skal stå og gispe
> efter vejret ?
> Opsætning:
> MB: Asus P5W DH De luxe
> CPU: Core 2 Dou 2,4Ghz
> Grafik: Radeon X1900 XT
> 1 DVD-drev og 5 harddiske.

Det vil være start-up strømmen som sætter kravene. Min AMD64 med 4
diske og integreret GFX på bundkortet bruger ca 55W under idle/drift,
men over 100W i start øjeblikket (pga diskene).

> Hvor meget strøm bruger en HD egentlig ?

Typisk 7W i idle, op til 12W når den laver noget (for 3½" diske).

Kai

Fra : Kim S

Dato : 17-10-06 08:33

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men over 100W i start øjeblikket (pga diskene).

> Typisk 7W i idle, op til 12W når den laver noget (for 3½" diske).

Takker... D.v.s. at en "standard" 400W vil være tilstrækkelig ?
Men 7-12W for en HD er ikke meget. Troede de brugte en del
mere, når de udvikler så megen varme.

Mvh, Kim

Fra : Ole Laursen

Dato : 17-10-06 08:38

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> Det vil være start-up strømmen som sætter kravene. Min AMD64 med 4
> diske og integreret GFX på bundkortet bruger ca 55W under idle/drift,
> men over 100W i start øjeblikket (pga diskene).

Er det egentlig 55W ved stikkontakten?

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-10-06 19:10

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:

> Er det egentlig 55W ved stikkontakten?

Ja, det er målt med en energimåler.

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-10-06 19:16

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Takker... D.v.s. at en "standard" 400W vil være tilstrækkelig ?

Med forbehold for grafikkortet, så ja det burde være nok.

> Men 7-12W for en HD er ikke meget. Troede de brugte en del
> mere, når de udvikler så megen varme.

De data jeg nævnte er for Seagate's NL35.2 (Barracuda ES) serie -
andre bruger muligvis mere.

Kai

Fra : Madsen58

Dato : 17-10-06 10:59

Kim S wrote:
> [...]
> Grafik: Radeon X1900 XT
> 1 DVD-drev og 5 harddiske.
>
> Hvor meget strøm bruger en HD egentlig ?

Da du ikke skriver fabrikat på HD er det ikke nemt at give et præcis svar.
Men er data fra en Maxtor:
http://maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_sheets/diamondmax_17_datasheet_en.pdf
Opstart er den største og de skriver at den typisk bruger mindre end 25W.
--
Hilsen Madsen