Andet multimedie
bentjuul 3670
Indesign laver kludder i farverne
Fra : studio@smalbro.dk

Dato : 24-11-06 18:07

Jeg har overset en eller anden superelementær indstilling i InDesign
CS2 for Windows, tror jeg. Når jeg definerer en cmykfarve, så laver
InDesign den fluks om. Jeg definerer farven og når jeg næste gang
åbner farvepaletten har InDesign redifineret farven. Farven SER ens
ud, men den er sat sammen af nogen andre værdier. Det ser nærmest ud
som om jeg laver farverne i RGB og så "fikser" InDesign det for mig,
men jeg definerer faktisk farverne i CMYK værdier. Kan nogen hjælpe?
Er der tale om et grundliggende farverum eller noget i den stil ?...

Kh
Bjørn

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-11-06 21:41

On 24 Nov 2006 09:07:16 -0800, studio@smalbro.dk wrote:

> [...]
>men jeg definerer faktisk farverne i CMYK værdier. Kan nogen hjælpe?
>Er der tale om et grundliggende farverum eller noget i den stil ?...

Det KAN være denne indstilling der driller:
Rediger / Farverum for gennemsigtighedsblanding / Dokumentets CMYK

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 26-11-06 10:12

Hej
Tak for svaret, men det var ikke der det spøgte. Desværre. Det er noget
underligt noget og problemet optræder i begge de installation af InDesign
jeg har, så jeg ville havet troet der var mange andre der kendte til det.
Det må være en indstilling af en slags, et eller andet sted...

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-11-06 13:36

studio@smalbro.dk skrev:

> Jeg har overset en eller anden superelementær indstilling i
> InDesign CS2 for Windows, tror jeg. Når jeg definerer en
> cmykfarve, så laver InDesign den fluks om.

Kører du med standard-farveindstillingerne og er det en dansk
eller engelsk CS2?

Har du prøvet at nulstille InDesign?

Color/Farve-paletten er en af de paletter, jeg aldrig bruger,
så jeg har ikke oplevet fænonemet her, men sært lyder det da.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 26-11-06 15:40

måske er det en fejl 40. Når jeg dobbeltklikker på farven i tools palletten,
så åbner farvepaletten - som kaldes "colour picker" og den har et farvefelt
som kaldes "RGB Colour Space View". Definerer jeg en cmykfarve her - så går
det galt. Næste gang jeg åbner farven i "Colour picker", så har InDesign
redefineret cmykværdierne. Definerer jeg derimod farven i "Colourpaletten"
under "Window", så bliver der ikke lavet om på farverne - der i hvertfald. I
"Colour Picker" kommer de stadig op med nogen andre værdier. Er det her en
feature eller en fejl ? Det virker ulogisk på mig at cmykværdierne ikke er
ens når de bliver angivet som cmykværdier begge steder, men hvis ideen er at
det er en palette til definering af farver på basis af RGB er det måske
logisk.

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-11-06 15:54

Studio Smalbro skrev:

> Når jeg dobbeltklikker på farven i tools palletten,
> så åbner farvepaletten - som kaldes "colour picker" og den har
> et farvefelt som kaldes "RGB Colour Space View".

Ja den arbejder i RGB-tilstand.

> Definerer jeg en cmykfarve her - så går det galt. Næste gang jeg
> åbner farven i "Colour picker", så har InDesign redefineret
> cmykværdierne.

Når du definerer farven dér, så kigger InDesign på, hvad dit
RGB-arbejdsrum og dit CMYK-farverum står til og så laver den en
konvertering imellem de to (via Lab) og det betyder ændring af
farvenumre.

> [...]
> så bliver der ikke lavet om på farverne - der i hvertfald. I
> "Colour Picker" kommer de stadig op med nogen andre værdier. Er

Jeg ved ikke om det er en feature eller en fejl, men det samme
vil ske i Photoshop, hvis du udfylder et RGB-dokument med en CMYK-
farve defineret i Color Picker.

> [...]
> bliver angivet som cmykværdier begge steder, men hvis ideen er
> at det er en palette til definering af farver på basis af RGB er

Det sker i hvert tilfælde pga. en RGB- til CMYK-konvertering, men
hvorfor definerer du ikke bare dine farver i Swatches-paletten?
Det er efter min mening langt det letteste.

--
Hilsen
Madsen