Andet multimedie
bentjuul 3670
Paint Shop Pro X
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 19-11-06 23:38

Af økonomiske grunde skal jeg bruge Paint Shop Pro på mit arbejde. Photoshop
er for pebret.

Nå, jeg kaster mig ud i det med krum hals. Skal lave noget så banalt som at
klippe et foruddefineret rektangel ud af et billede og bruge det til at lave
et nyt billede. Efter 5 kvarter er jeg parat til at smadre skærmen.

Jeg gør som jeg ville gøre i PS. Definerer mit rektangel og placerer det i
billedet. Rektanglet placerer sig i venstre hjørne. Fint nok jeg flytter
det, men nej, den har allerede klippet. Jeg skal ikke klippe noget ud af
øverste venstre hjørne, men derimod noget i midten.

Jeg finder ved en tilfældighed ud af, at jeg skal højreklikke, mens jeg
flytter markeringen.

Så opretter jeg selvfølgelig et nyt billede i samme størrelse, men når jeg
sætter det udklippede ind er det mindre end kanvasen, selvom kanvas og det i
klippebrættet burde være samme størrelse. Jeg prøver at trække og hive lidt,
men det gør det kun værre.

Igen ved en tilfældighed finder jeg ud af, at jeg bare skal trykke ctrl + v
og så opretter PSP et nyt billede i samme størrelse som det i klippebrættet.
Hurra.

PSP kan altså det samme, men, for satan, det bliver opad bakke at lære det
at kende.

Og så mit spørgsmål. Kan man gøre fortryd-funktionen mere Photoshop-agtig.
Når man trykker ctrl+z så skal den s'gu fortryde, dvs. gå et skridt tilbage.
Det gør den ikke, men istedet skal man bruge den noget forvirrende history
funktion. Hvad men ctrl + alt + z = gå flere skridt baglæns i PS. Kan man
det på en nem måde i PSP?

Jeg håber på, at nogen kan give mig modet tilbage mht. Paint Shop Pro.

--
Med venlig hilsen

Mark

http://mark.gazel.dk/
http://wordpress.dk - til glæde for danske WordPress-brugere

Fra : emj

Dato : 20-11-06 01:45

Mark Thomas Gazel skrev:

>Jeg gør som jeg ville gøre i PS. Definerer mit rektangel og placerer det i
>billedet. R

I PSP bruger du crop-tool og sdu kal ikke placere det i et nyt
billede, men blot dobbeltklikke midt i rektanklen, når du har
defineret størrelse og flyttet hen på den ønskede placering.
Du kan fortryde ved at klikke på undu-ikonet eller ctrl+Z
Og ctrl + Z virker selvfølgelig.

Hilsen emn

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-11-06 23:48

> [...]
> defineret størrelse og flyttet hen på den ønskede placering.
> Du kan fortryde ved at klikke på undu-ikonet eller ctrl+Z

Tro mig, det gør den ikke. Jeg ved ikke, om der er nogle indstillinger, der
er forkerte. Måske er scratchdisken ikke stor nok?

Fra : emj

Dato : 21-11-06 04:17

Mark Thomas Gazel skrev:

>Tro mig, det gør den ikke. Jeg ved ikke, om der er nogle indstillinger, der
>er forkerte. Måske er scratchdisken ikke stor nok?

Du kan også bruge "ALT Baxkspace" virker det heller ikke?
Det virker altså glimrende i min PSPX

Hilsen emj

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-11-06 11:17

> Du kan også bruge "ALT Baxkspace" virker det heller ikke?
> Det virker altså glimrende i min PSPX

Jeg tror, det sker skal en geninstallation til. Har fundet ud af at andre
har haft samme problem.