Andet multimedie
Layout af medlemsblad
Fra : Kert Rats

Dato : 14-11-06 18:01

Hej grafikere

Jeg layouter et medlemsblad på 36 sider i A4-format, farve på for- og
bagside, gråtoner på de øvrige sider. Jeg vil i den forbindelse høre jer, om
jeres mening/holdning til:

- Skrifttyper - hvilke er særlig gode til medlemsbladet?
Jeg bruger p.t. Arial.

- Skriftstørrelser - vel ikke for småt, så det bliver vanskeligt at læse
teksten. Ej heller for stort, så siderne bliver for "grå".
Jeg bruger p.t. 12 pkt.

- Skydning - der er vist en rettesnor for skriftstørrelse og skydning, har
jeg hørt noget om.
Jeg bruger p.t. 15 pkt.

- Antal spalter. Vi har før brugt to-spaltet layout men brugte i sidste
nummer tre-spaltet layout. Tre-spaltet synes jeg ser pænest ud og er lettere
at læse end de bredere to-spalter.

Ved I et sted, hvor jeg som ny i layout-faget kan hente gode råd og
inspiration til at layoute medlemsbladet?

På forhånd tak for jeres hjælp.

Venligst

Kert Rats

Fra : RoJo

Dato : 14-11-06 21:18

On 14/11/06 18:00, in article OCm6h.47$QD1.8@news.get2net.dk, "Kert Rats"
<stendod@gravklar.dk> wrote:

Hej Kert

> - Skrifttyper - hvilke er særlig gode til medlemsbladet?
> Jeg bruger p.t. Arial.

Det kommer lidt an på hvad du føler for... og selvfølgelig læsbarheden.
Du skal være opmærksom på hvem bladet henvender sig til - er det f.eks.
ældre med svage øjne.

Som brødtekst er en skrift med fødder/seriffer nemmest at læse... især hvis
der er meget tekst.
Bliver teksten meget lille kan fødderne godt forstyrre.

> - Skriftstørrelser - vel ikke for småt, så det bliver vanskeligt at læse
> teksten. Ej heller for stort, så siderne bliver for "grå".
> Jeg bruger p.t. 12 pkt.

Det afhænger meget af skrifttypen.
12 pt arial synes jeg er ret stor... men det kan bedst vurderes ved at lave
et print.

> - Skydning - der er vist en rettesnor for skriftstørrelse og skydning, har
> jeg hørt noget om.
> Jeg bruger p.t. 15 pkt.

Retningslinjen er skriftstørrelsen + 3 pt

> - Antal spalter. Vi har før brugt to-spaltet layout men brugte i sidste
> nummer tre-spaltet layout. Tre-spaltet synes jeg ser pænest ud og er lettere
> at læse end de bredere to-spalter.

Det bedste for øjnene er en linjelængde på maks. 65-70 anslag.
Igen en vurderingssag... det kan også forstyrre at man ofte skal skifte
linje med øjnene.

Jeg synes personligt at 3 spalter er for meget til en A4.

> Ved I et sted, hvor jeg som ny i layout-faget kan hente gode råd og
> inspiration til at layoute medlemsbladet?

Kan ikke lige komme på nogle steder...

Mvh Ronni

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-11-06 21:39