Andet multimedie
bentjuul 3670
Informationer om grafikfiler læst som teks~
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-11-06 09:27

Når man har et digitalt foto har det nogle billedinformationer og nogle
gange også exif-data tilknyttet. Hvis jeg eksempelvis starter Irfanview,
indlæser et foto og trykker "i", så dukker disse informationer op.

Jeg er interesseret i at få en liste over disse settings for alle billeder i
et givet bibliotek. Ved nogen hvordan jeg kan klare den. Jeg har haft kigget
på Irfanviews Command Line Options, men synes ikke, der er nogen kald der
passer her.

Lars

Fra : njesp

Dato : 09-11-06 09:47

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> på Irfanviews Command Line Options, men synes ikke, der er nogen kald der

BreezeBrowser Pro kan gøre det. Enten eksport til en tekstfil pr
billedfil, eller en linje pr billedfil i en tekstfil. Eksempel:

File: 060713-350d-0572.jpg
File size: 325KB
Image Serial Number: 000-0572
Camera Model: Canon EOS 350D DIGITAL
Camera serial number: 1530714651
Firmware: Adobe Photoshop CS2 Windows
Date/Time: 2006:07:13 12:34:17
Shutter speed: 1/320 sec
Aperture: 11
Exposure mode: Program
Flash: Off
Metering mode: Multi-segment
ISO: 800
Lens: 18 to 55mm
Focal length: 18mm
Image size: 1000 x 666
Rotation: none
Color space: sRGB

--Niels

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 10-11-06 09:28

> BreezeBrowser Pro kan gøre det. Enten eksport til en tekstfil pr
> billedfil, eller en linje pr billedfil i en tekstfil. Eksempel:

Tak for hintet. Programmet koster dog $69, hvilket er lige i overkanten, da
jeg ikke skal bruge det til andet.

Jeg kom istedet på at lede efter noget VB6-kode og fandt så med det samme
noget relevant kode, som giver informationerne nederst i dette indlæg om et
JPG-billede.

Link til VB6-kode (kræver at du har Visual Basic 6 på din PC):
http://tinyurl.com/ycqnpp

Lars

******************************
Informationer via VB6-program:

ImageDescription:
Make: SONY
Model: DSC-H1
Orientation: top-left
XResolution: 72,0
YResolution: 72,0
ResolutionUnit: inch
DateTime: 2006:11:03 11:57:00
YCbCrPositioning: datum point
ExifOffset: 256
Tag #50341: PrintIM0300
ExposureTime: 1/400 sec
FNumber: 4,0
ExposureProgram: program normal
ISOSpeedRatings: 64
ExifVersion: 2.20
DateTimeOriginal: 2006:11:03 11:57:00
DateTimeDigitized: 2006:11:03 11:57:00
ComponentsConfiguration: YCbCr
CompressedBitsPerPixel: 8/1
ExposureBiasValue: 0,0
MaxApertureValue: 2,8
MeteringMode: multi-segment
LightSource: unknown
Flash: 24
FocalLength: 10,3 mm
MakerNote: SONY DSC @|dzZVpSww}$eusbe)% pppO@ {0 @} @JJ@^'sF^B~~@DDFV|`
0UHbqXV>Xpppp[yeSSE\-uNNGSSppp_g>gxOuOug>gxg>gxB3^@@@`8b+`^@/?`@@^pp00]C
jrpl0Xy3Gv`+FYGP``K$H/wly`u`yy`bb`yyuJuyy`bb`yy`u`yLyyyLLyyyL\\U/{ul"~h-01i(l(
lv0iyyyyyyy: 6 000s+3WnnSM$Rll{$$Rll{$_4Irs~FZX{zA8E'i|l4_|h@@3
FlashPixVersion: 1.00
ColorSpace: sRGB
ExifImageWidth: 2592